Att byta till en mindre bil verkar ju vettigt, men byt isåfall via blocket.

Titta t.ex. på 5 års sikt. Säg att ni sparar 5000:- på bränsle och försäkring per år genom att byta till en Scénic. På 5 år kanske bilens värde halveras. Det innebär att ni tappar 22500:- i värde på Scenicen och 72500:- i värde på Captivan. Det innebär att Captivan i praktiken kostar er 75000:- mer än Scénicen på 5 år, eller 15000 kr mer per år.

När det gäller servicen och kvalitéten så har ju inte amerikanska bilar det bästa ryktet heller, så det är nog sak samma mot en fransk.

Så den fråga ni får ställa er är väl hur ni får ut mest livskvalitét för 75000:- på fem år. Köra en rymlig och bekväm bil? En treveckors thailandssemester? Ett besök på finrestaurang för hela familjen en gång i kvartalet? Två fjällsemestrar? Två solresor till Kroatien? En 60" 4K-TV? En vecka extra semester för er båda per år?
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi kör en Renault Grand Scénic -10, är en ok bil varken mer eller mindre. =Förnuftig svenssonbil.
Rymligare än tex. en V70, hög & bekväm, dieseln drar 0,72 som vi kör
(~5mil/dag, 70-120 väg mestadels, lite tung högerfot :cool:).
 
Till skillnad från hus, så är det väl alltid en dålig affär att köpa bil. Mitt tips är därför också att behålla den befintliga bilen, om den inte är fallfärdig. Om ni kör så lite som du säger så spelar ju bensinförbrukningen mindre roll, och om ni säljer den till någon annan (som kör mer), ja då gör du som sagt en ogärning för miljön också.

Den enda bil jag haft som jag faktiskt sålt för mer än inköpspriset var en gammal folkabuss...
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ett besök på finrestaurang för hela familjen en gång i kvartalet?
God damn, 20kak på ett restaurangbesök? Det är ju antingen en rätt flådig middag (chateau latour?) eller en väldigt stor familj ..:wow:
 
75 laxar på 20 kvartal är ju knappt 4000:- per besök. En knapp tusing per person får man väl ofta räkna med för en trerätters om servitörerna ska vara vänliga och vinlistan mer sofistikerad än "rött & vitt". Lägger man 20' så räcker det till en middag med vin på Mathias Dahlgren matsalen, dricks och några drinkar i hotellbaren.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
pelpet skrev:
När det gäller servicen och kvalitéten så har ju inte amerikanska bilar det bästa ryktet heller, så det är nog sak samma mot en fransk.
Bara för att det står Chevrolet på Captivan så är den inte amerikansk. Det är en Daewoo i grunden och byggs i Sydkorea.

Säljs som Daewoo i Asien.
 
pelpet skrev:
75 laxar på 20 kvartal är ju knappt 4000:- per besök.
My bad. Jag tänkte givetvis 20' per besök, vilket iaf jag tycker är en nätt summa för mat. Men VISST, vill man så kan man äta och dricka upp vilken summa som helst nästan.
 
Goa ni är som kommenterar!!! Bilen vi har är underbar! Men den bara står eg, men ska vi ha bil är det en 7 sits. Fråga mej så skulle jag fixa vardagen utan bil :)
 
Inte för att vara grinig här men det finns en stor risk med dessa bilar.. Se test ..
http://www.youtube.com/watch?v=a4nMXcB7ffI

De stackare som sitter där bak har i princip inget skydd alls, och det är lika illa i alla bilar av denna typ. De sitter ju i princip med huvudet i bakrutan och är helt oskyddade vid krock bakifrån.
Något att tänka på i alla fall tycker jag. Personligen skulle jag aldrig skjutsa någon i ett sådant säte...
 
... lika illa i * nästan * alla bilar av denna typ ...
 
Renault...

Som en (medvetet) usel ekonomisk kompromiss köpte vi en Renault Grand Espace.
Stor bil, sjusitsig, makalöst kul att kunna ställa in dubbelvagnen (ej ihopfälld) i bagaget.
För att sedan kommendera in de två hundarna.
Allt medan nån stackars pappa demonterar barnvagnen i ösregn på parkeringen för att få med sig all packning.

Men maken till usel bil har jag sällan skådat.

Ojämn byggkvalitet och konstiga, intermittenta elfel är bara början.
Fick haveri på generatorn.
Den är vattenkyld. (jo, det verkar iofs bli vanligare).
12 kkr för en ny, 6 kkr för en renoverad.

Det är en stor bil men för att byta generator måste man demontera all plast, bägge lyktorna, halva fronten, lossa kylaren och ändå går det just precis att få ut generatorn, med rätt kombination av skruvarna i/ur.

Bilf-n är byggd kring sig själv. Som han som kröp in i sin egen rumpa och försvann...

Just ja, "stow n go" är bra. Det blir det kanske på nästa 7-sitsiga.
Två besiktningar i rad hade jag inte med de uttagna bakersta stolarna.
Och eftersom bältena sitter i stolarna var det bara att boka återbesök. (Men detta är inte Renaults fel, egentligen. Snarare mitt eget.)

Hade jag fått välja själv hade det blivit en Caravelle/Multivan.
Med lite mer ekonomi-input en Sharan. (eller någon av kopiorna).
 
En bekant till mig köpte en cheva van high top (V8 diesel såklart) och han och hans stora familj är kanonnöjda. Soffa längst bak och 4 kaptensstolar, tv, dvd samt en komfort som inte många slår. Drivmedelsförbrukningen ligger under litern. Jag vet för jag har varit med på en "köpa öl" resa till Tyskland.
 
Redigerat:
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Nu är väl "under litern" på en diesel skrämmande hög förbrukning på en hyfsat modern bil iofs. :). Men en Cheva är ju snarare en atlantångare än bil ifos, så då är det väl OK förbrukning :D
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Jo, men som sagt 0,8 på en atlantångare är acceptabelt. Och man åker kungligt. Han bytte från en Ford Galaxy som bara krånglade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.