Någon som har erfarenhet av ugn med ånga? Vad tycker ni, onödig lyx, dyrt trams, ok, suveränt...? Vilket märke på ugn har ni valt?
 
Ja, vi har det. En gaggenau.

Använder den dock rätt lite... :-[

Fisk, skaldjur, stekar är riktigt bra! Blir betydligt saftigare än i vanlig ugn. Dock så griljerar den ju inte så vi avslutar ofta t ex julskinka i vanlgia ugnen i någon minut. Men helt olikt vanlig ugn, tycker jag.

Det var någon som sa att det var som kaffe eller Espresso skillnad,.... om Du förstår vad jag menar.
 
Menar du att du har två ugnar, en med och en utan ånga? Jag har sett Electrolux och Husqvarna (inbyggnadsugnar) som kombinerar vanlig ugn och ånga.
 
Öh, så här är det.

Överst: Microvågsugn med grill etc.
Mellanläget: Ångugnen.
Nederst: Vanlig ugn.

Alla ångugnar saknar grillelement och då är det svårt med griljeringsyta...

Men det är gott! Ungefär som ångkoka och koka. Smaken sitter liksom kvar i fisken när man ångkokar.
 
Tre ugnar har jag inte plats för hos mig. Skulle det räcka med ångugn och mikro med grill, eller är det bättre att satsa på en konventionell ugn och vanlig mikro?
 
Enligt Gaggenau så har deras Microsförsäljning minskat då folk köper ångugn istället.

Jag vet inte själv. Det blev bara så när köket beställdes.

Men ångugnen kan användas till att tina, etc. Maten blir dock oerhört fräsch.
 
Vi valde och tvekade länge inför en ångugn men det avrt ingen. Först så avr den lika dyr som en värsta inbyggnadsugnen utan ånga men med betydligt färre funktioner, och dessutom finns det begränsad ångfunktionäven på en inbyggnadsugn utan ånga men med allt 'lullull'.

Vi köpte en Bosch......och är väldans nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.