Hejsan!
Jag har en del funderingar hur jag kan sänka uppvärmningskostnader och samtidig få ordning på ventilation. Kan inte borra, då grannarna har just borrat sitt hål och vårat skulle hamna för nära.
Bor i 1 1/2 plan med källare, boyta 120 m2, huset byggt med blå betong :-/ och värdena på radonet borde sänkas. Dagens uppvärmning sker med CTC 1100 family 25 - installerad 2000.
Har sett CTC Eco air och Huru agregat som möjligt lösning, men vet ej, om det är bra eller dålig.
Har någon erfarenhet av detta?
 
Jag gissar att du menar att du kopplar in EcoAiren mot CTC 1100 med hjälp av CTC EciLogic och att Herun är separat.

Det kan nog fungera.

Själv har jag en CTC EcoAir+EcoEl och en ILTO FTX. De är ihopkopplade så att radiatorvattnet från Värmepump/Elpanna går till FTX:ens eftervärmsbatteri. Det gör att vi får en jämn tilluftstemperatur.
 
Jag har inga tekniska kunskaper hur man kopplar ihop de olika delar :( och när jag frågade proffsar, fick jag inga bra svar - eller bättre sagt, de kunde inte förklara det hela på enkelt sätt :'( Om man frågar rörgubbe, då kan han bara själva Eco air+EcoLogic och hänvisar mig med Herun till plåtgubbar... och om jag frågar plåtgubbe, då vet han bara sin del...
Det som jag fick veta vid senaste samtal är att man inte blandar ihop Herun och Eco.
Men du säger att man kan...
För resten, hur mycket låter Eco air?
 
Alltså, man blandar inte ihop EcoAir och Heru. De har olika uppgifter, men kan samverka/kompletera varandra.

Herun står för ventilation, värmeåtervinning och mer behaglig tilluft. :)

CTC Family, EcoAir och EcoLogic står för radiatorvatten och tappvatten.

I och med värmeåtervinningen så minskar behovet av värme via radiatorerna. Detta känner EcoLogic av via inomhusgivaren, vilket gör att du kan spara de pengar som Herun återvinner åt dig (+ bättre ventilation). :D

Jag tror du kan vända dig till en leverantör av Herun och en annan av CTC-installationen. De ska inte kopplas ihop. (Min lösning är lite special som inte finns i Herun och som inte heller är nödvändig.)

Det viktiga är att du får en bra installatör av CTC EcoAir+EcoLogic+Family eftersom det är en special-installation just anpassad för dig. Själv har jag CTC EcoAir + EcoEl som är anpassade för varandra från början.

Nej, EcoAiren låter inte mycket :), men för säkerhetsskull så rekommenderar jag att den inte står precis vid gränsen till grannen eller vid utealtanen. Jag har vänt min bort från grannen och varken han eller vi kan höra något när vi är i trädgården. Inne hör vi inget heller.
 
Tack så mycket för fin förklaring :D nu är jag lite klokare, men har fortfarande en del frågetäcken. Orkar du me lite till????
Hur mycket tid kan det ta att installera Eco air och Eco logic? Behöver man någon extra matrial?
Visst behöver man både rörgubbe och elgubbe? ???
På vilket sätt är instalation speciellt??
Märker du redan nu någon besparing?
Till Heru behöver man dra diverse rör överralt eller hur?
Har lite svårt att föreställa mig hur det går till... än så länge har vi bara köksfäkt och badrumsfläkt + några tallrikar på taket på övervåningen. Och tillluften i väggarna i badrummet...
 
Tack så mycket för fin förklaring nu är jag lite klokare, men har fortfarande en del frågetäcken. Orkar du me lite till?
Visst! :)

Hur mycket tid kan det ta att installera Eco air och Eco logic? Behöver man någon extra matrial?
Han som gjorde min installation av CTC EcoAir och EcoEl jobbade ungefär 2 dagar. För dig kan det ta både längre och kortare tid. Pannan är redan på plats, men EcoLogicen ska till. Hade jag gjort det själv hade det tagit längre tid. Det behövs en del rör och rörisolering till EcoAiren + förmodligen en cirkulationspump till. Lite sladdar behövs också.

Visst behöver man både rörgubbe och elgubbe?
Ja, det behövs. Jag anlitade en rörgubbe som ansvarade för installationen. Han fixade så att en elkille kom dit och gjorde de bitarna.

På vilket sätt är instalation speciellt??
Jag är ingen expert på CTC 1100 family 25, men de flesta lite äldre pannor är inte anpassade för att kopplas mot värmepump, utan EcoLogicen anpassas på bästa sätt för just ditt system. Beroende på hur detta görs kan du få större eller mindre besparing.

Märker du redan nu någon besparing?
Ja, det är faktiskt på vår, sommar och höst som besparingen är som störst. Värmepumpen stängs av vid - 10 grader och då är kostnaden som idag. Jag räknar med att spara över 10.000 kronor om året. (Har väldigt sällan kallare än -10 grader)

Till Heru behöver man dra diverse rör överralt eller hur?
Har lite svårt att föreställa mig hur det går till... än så länge har vi bara köksfäkt och badrumsfläkt + några tallrikar på taket på övervåningen. Och tillluften i väggarna i badrummet...
Det behövs rör för tilluften till vardagsrum och sovrum. Frånluften ska sitta i badrum, kök och grovkök. Herun ligger lämpligen på vinden. Beroende på hur det ser ut hos dig idag kan det bli mer eller mindre jobb. Jag hade definitivt anlitat en erfaren firma för denna biten. FTX är bra om man är orolig för höga radonvärden.

(Ett alternativ till EcoAir + Heru skulle kunna vara en frånluftsvärmepump. Men ventilationen är inte lika lätt att kontrollera då + att det ersätter er relativt nya panna.)
 
Tackar igen :D
Nu kommer en del nya frågor ???
Varför tror du att vi skulle behöva en cirkulationspump? Om jag kommer ihåg rätt, så fick vi en ny i samband med pannbyte..
Rörgubbe som skrev offerten för mig räknade med 8000 för elektrikern - för mig låter det väldigt mycket :( , på något sätt har jag svårt att föreställa mig, vad ska han göra... om jag skulle räkna halva beloppet för material, då skulle arbete ta 16 timmar för honom. Är det rimlig? ???Är 4000 rimlig för el materialet? ???
Och om jag förstår dig rätt, så hur bra pumpen jobbar beror på hur duktig är rörgubben???
Besparingen verkar rätt intressant - bor du i söder eller norr? Undrar hur stor besparing kan vi få - bor vid södra Norrlands kusten..
Det här med frånluft och tilluft - så om jag har i badrummet både tilluft och frånluft nu, så borde tilluften "täppas" ? Och kan man använda de "tallrikar" som finns i sovrummet till ny tilluft? - de har ju fungerat som frånluft fram till nu.
Jag tänker inte göra arbete själv, men vill ha riktig bra kontroll på vad de ska göra i huset.
jag vet, jag frågar mycket, men tidigare blev jag lurad av hantverkare - både på pengar och själva arbete :'(
 
8000 för elektrikern låter mycket! Jag betalade 5000 för elektrikern och 7500 för VVS-killen. (Elektrikern var här bara en halv dag, så det kanske är bättre att köpa det separat.) ;) 4000 för elmaterial låter mycket.

Jag tror det behövs en cirk.pump mellan pannan och värmepumpen. Cirk.pumpen mellan pannan och radiatorerna har du redan.

Jag bor i södra Sverige. Har läst från en del som bor längs Norrlandskusten att det funkar bra med luft/vatten pump, men besparingen blir lite mindre på vintern, men å andra sidan så kanske förbrukningen är större => lika stor/större besparing.

För att kunna använda Heru så måste all tilluft och frånluft gå i ett rörsystem. Jag blir osäker över din beskrivning om luften går direkt ut genom väggen så måste det byggas om.

Jag har också både till och frånluft i badrummet ;) Det funkar bra. Tilluften är i ena hörnet och frånluften i andra hörnet över badet. Det viktigaste är att det finns frånluft.
 
Din rörgubbe och elgubbe pris - är de inklusive material? jag funderar på att ta de på löpande räkning, men är samtidig lite orolig att de kan lura mig, om jag inte har koll på vad de gör och vad de använder för grejer :'(
Vår tilluft i badrummet - om man skruvar los tallriken, då ser man via röret ut - på utsidan av huset sitter ett slags plåtgaller (jag vet inte hur man kallar det ???) och de "tallrikar" som sitter på taket i sovrummet leder via fyrkantiga rör upp till vinden och där troligen till skorstenen. Så går de att använda, när man sätter dit nya rör som ska leda till Herun ??? Och kopplar man sen Herun via skorsten ut ???
Jag har läst någonstans att luft-vatten pumpar är på frammarsch, men här i stan har jag inte sett några :(. De som jag har sett är de vanliga luft-luft. Har också försökt ta kontakt med Bentone, men deras sidan funger ej :(
Har du nån bra sidan med luft-vattenpumparnas erfarenheter?
 
Hur du ska koppla ihop rör med Herun behöver du nog kontakta installatören för att få reda på. (Jag gissar att på toaletten inte går att koppla till Herun. Kanske kan du dra nytta av de i sovrummen eftersom Herun sitter på vinden.)

När det gäller värmepumpar rent generellt och erfarenheter med dom så rekommenderar jag www.varmepumpsforum.com.
 
Hej Skogsv,

börjar du bli less på mina frågor ???
Värmepumsforumet har jag besökt tidigare, men inte hittat det som jag letade efter :'( , på köpet blev jag rätt skrämd av den stackarn, som har svårt att får ordning på sin Ecologic :(
Det verkar en hel vetenskap angående Herun och pumpen... och som jag har sett på en anan tråd är Herun historia rätt kostsam :'(, trots jag förstår inte varför :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.