A
Hej!

Har eldat på fm och brandvarnaren på kallvinden började tjuta, livrätt klättrade man upp..

Ingen rök, ingen lukt. Fick ta ur batteriet innan de slutade. Stoppade tillbaka batteriet och monterade tillbaka. Tyst sedan dess, ca 30min sedan.

De är en vanlig brandvarnare för inomhusbruk jag har monterat där och de är -25 grader ute. Kan de ha med de att göra? Nu vågar man inte lämna hemmet då de är kallvind med 40cm sågspån på hela vinden. Någon som varit med om något liknande?
 
Kan ju läcka rök från skorsten, el vara varmt vid den mot spånet.
Brandvarnare är känsliga, och gissningsvis är de gjorda för att inte sluta tjuta när de väl börjat.
Kan det ha varit startrök som drivit in på vinden?

I början när vi eldar så luktar det ofta lite rök i hela huset. Det beror på att friskluftsintaget till ventilationssystemet suger in lite av röken vid start. Det är ju inte fullt drag förrän efter en stund när elden tagit sig och skorstenen blivit varm, då blir det lite röknedslag.
 
A
Tack för svaret!

Ja så kan ju fallet ha varit då den började tjuta ca. 30-60 min efter jag börjat elda. Man blir lite spak... Skorstenen är nybesiktad u.a. och brandvarnaren har varit på samma plats sedan vintern kom och de har eldas ca. 0.5m2 sedan dess i kaminen utan att den tjutigt..

//Klockan8
 
Redigerat:
Jag hade kondensläckage en gång som startade brandvarnaren, så är det fuktigt kan den nog starta
 
A
Hmm okej. Joo såg att de var lite frost i taktet på kallvinden. De är dock -30 grader nu..
 
När vi ha kallt och vindstilla får vi ibland ner lite rök där taket möter skorstenen, just strax efter vi tänt. Händer även att vi få ner lite rök genom öppna spisen när vi tänder braskaminen och det är vindstilla. Har dock aldrig varit så mycket att brandlarmet (röksensorer) har reagerat.

Vad är det för typ av brandlarm? Optiskt, joniserande eller värme?
Är murstocken het?

Ett tips när du placerar batteridrivna prylar i kalla utrymmen eller utomhus är att använda Lithiumbatterier. Vanliga alkaliska batterier funkar dåligt när det är -30. Men om det var batteriproblem borde den inte tjuta konstant, utan ge korta tonstötar för att indikera dåligt batteri.
 
Glädjande att du har en brandvarnare på vinden, inte så vanligt att det är så. Däremot är brandvarnare inte jättelämpade för utrymmen som blir smutsiga, kalla eller har varierande temperatur och fuktighet. Problem med falsklarmande brandvarnare (och även detektorer till mer avancerade system) uppstår vanligen i de här miljöerna ofta i samband med väderomslag, som skapar frost eller fuktutfällningar.

Hade det varit en fråga om fellarm pga låg batterispänning, hade den inte larmat konstant. Så jag tror på fukt!
 
Tror nog att det kan vara kylan dom reagerar på. jag har en sommarstuga som står kall på vintern och en dag när det var-25 ute så ringde en granne och sa att brandvarnarna gick i stugan. båda brandvarnarna larmade tills batteriet var slut. på våren var det bara att byta batterier och dom fungerade normalt, men nu plockar jag alltid ur batterierna när jag stänger stugan för hösten.
 
E
Fungerar även oerhört dåligt med brandvarnare strax utanför dusch- och basturum. Brandvarnaren mäter ju "motståndet" i luften. Främmande partiklar = larm
 
Emil_K skrev:
Fungerar även oerhört dåligt med brandvarnare strax utanför dusch- och basturum. Brandvarnaren mäter ju "motståndet" i luften. Främmande partiklar = larm
Finns olika typer av brandvarnare, dels den som mäter en ljuskällas fördunkling när rök skymmer ljuskällan, dels de som mäter den elektriska ström som skapas när en joniserande källa kan jonisera partiklar som finns i luften (sotpartiklar). De reagerar lite olika på olika typer av störningar, men vattenånga är ett problemområde som sagt.

http://gelia.se/sv/Aktuellt/138/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.