Vad händer med oss som ska starta bygget i mars - april? Blir vi tvungna att betala ändå och i så fall för hur många månader?
 
Jag har tyvärr inte svaret på din fråga, men en lika intressant fråga är kanske; Vad händer om ni struntar i att ta en försäkring och kör igång ändå?
 
Det normala är väl att bygglovshandläggaren eller tjänstemannen som handhar byggsamrådet kräver in bevis på att försäkringen är tecknad. Annars får inte bygget startas.

Det är ju inte klart att försäkringskravet är borta förrän riksdagen har fattat beslut om ändringen.
En kommunaltjänsteman kan rimligen inte föregripa ett riksdagsbeslut.
 
KnockOnWood skrev:
En kommunaltjänsteman kan rimligen inte föregripa ett riksdagsbeslut.
LOL :)

Finns något mer makfullkomligt än kommunaltjänstemän?

Med lite flyt ser de mellan fingrarna. Eller missar det helt och hållet. Det är ju inte precis så att liknande saker inte hänt förr :)
 
thomasx skrev:
LOL :)

Finns något mer makfullkomligt än kommunaltjänstemän?

Med lite flyt ser de mellan fingrarna. Eller missar det helt och hållet. Det är ju inte precis så att liknande saker inte hänt förr :)
I praktiken håller jag naturligtvis med dig, är det någonstans "civil olydnad" är berättigad så är det vis à vis byråkratin.

Men jag har lite svårt att uppmana andra till det, med tanke på de ohemula viten som kommunen utdömer ibland för bagatellartade regelbrott.

Det är det där du skriver om "med lite flyt".
Rätt som det är träffar man ju på en riktig Übersturmbannführer :p
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
I praktiken håller jag naturligtvis med dig, är det någonstans "civil olydnad" är berättigad så är det vis à vis byråkratin.

Men jag har lite svårt att uppmana andra till det, med tanke på de ohemula viten som kommunen utdömer ibland för bagatellartade regelbrott.

Det är det där du skriver om "med lite flyt".
Rätt som det är träffar man ju på en riktig Übersturmbannführer :p
Ja visst, och det var därför som jag snarare lyfte frågeställningen om vad som kan tänkas hända, snarare än att uppmana någon att göra det utan att veta konsekvenserna :)
 
För att koncentrera på Jerlings dilemma, så skulle jag loda lite försiktigt med bygglovshandläggaren för att utröna hur mycket han kan tänja på reglerna.

Försäkringen behöver inte betalas förrän till byggsamrådet (eller före byggstart?), så man kan kanske dra ut på det lite. Vill minnas att jag läst om fall, där bara en försäkringsoffert har lämnats in och accepterats som bevis på inbetald försäkring.

PS
Min försäkring med Bostadsgaranti kostade 22.000 kr för försäkringsbeloppet 1.495.000 kr 2010.
Så det är inga småpengar det rör sig om. Jag hade hellre haft en jacuzzi :)
 
jerling skrev:
Vad händer med oss som ska starta bygget i mars - april? Blir vi tvungna att betala ändå och i så fall för hur många månader?
Eftersom du redan har ett bygglov, bygger enligt de regler som gäller nu. Alltså krävs det en försäkring. Struntar du i den får du inget starttillstånd, helt enligt PBL. Men strunta i att börja bygga och låt ditt bygglov gå ut. Sen söker du igen och då är det dom reglerna som gäller, vad nu det kan vara.
 
Vanbeasten skrev:
Eftersom du redan har ett bygglov, bygger enligt de regler som gäller nu. Alltså krävs det en försäkring. Struntar du i den får du inget starttillstånd, helt enligt PBL. Men strunta i att börja bygga och låt ditt bygglov gå ut. Sen söker du igen och då är det dom reglerna som gäller, vad nu det kan vara.
Men då blir det kanske billigare att betala försäkringen.
 
Vanbeasten skrev:
...Men strunta i att börja bygga och låt ditt bygglov gå ut. Sen söker du igen och då är det dom reglerna som gäller, vad nu det kan vara.
Men det tar ju två år!
 
KnockOnWood skrev:
Men det tar ju två år!
Vad gäller tiden kan man ju bara ändra någon "obetydlig" detalj så man måste söka nytt lov, men kruxet är väl kostnaden.

Med det är klart, ligger kostnaderna i paritet med varandra kan det ju kännas bättre att slänga några tiotusenlappar på kommunen än på nåt privat låtsasförsäkringsbolag. ;)
 
Redigerat:
Japp. Men det är ett alternativ. Det andra alternativet är att stånga sig blodig mot kommunens bygglovshandläggare. Det tredje alternativet är att ljuga och säga att man gör allt själv. Det fjärde alternativet är att faktiskt följa reglerna och välja en bra entreprenör, teckna försäkringen och faktiskt ha en försäkring som gäller i tio år, men vara glad om allt går bra och man slipper utnyttja den. Take a pick :D
 
Hur har det gått med detta? Jag är på G att börja bygga men jag ska bara bygga en 25kvm stuga och göra det mesta själv. Som jag förstår det skulle en sådan här försäkring stå för en ganska stor del av den totala kostnaden. Tyckte det var tal om att det eventuellt skulle slopas i sommar. Vad är det senaste?

Hälsningar
 
Krullert skrev:
Hur har det gått med detta? Jag är på G att börja bygga men jag ska bara bygga en 25kvm stuga och göra det mesta själv. Som jag förstår det skulle en sådan här försäkring stå för en ganska stor del av den totala kostnaden. Tyckte det var tal om att det eventuellt skulle slopas i sommar. Vad är det senaste?

Hälsningar
Du ska se till att uppge byggnadskostnaden till under 400 000, så krävs ingen byggfelsförsäkring. under 10 basbelopp krävs inte heller färdigställandeskydd.
 
  • Gilla
Jidderberg
  • Laddar…
Det ligger en proposition i riksdagen och en omröstning sker nu i slutet av mars eller i början av april. Om förslaget går igenom (vilket är högst troligt) träder lagen i kraft från och med 1 juni, dvs Lagen om Byggfelsförsäkring försvinner och ersätts med Lagen om Färdigställande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.