För ca 3 år sedan så köpte jag en L/L värmepump av märket Invest modell MSC-09/QD
som har fungerat sådär.
Nu så har den börjat pusta var 25 minut.
Den blåser ut lika varm luft som den alltid gjort.
Varför pustar den så ofta?
Den stannar upp och pustar sen tar det 1 till 2 minuter så sätter den igång igen.
Tacksam för svar
 
Den kanske är förkyld.:p
Skämt o sido... den frostar nog av ytterdelen under pausen.
 
Okej! Men ska den verkligen avfrosta var 25:e minut? Tror att det e nagot e fel som behver rattas till!
 
Det beror helt på väderleken, nu vet jag iofs inte hur "smart" avfrostningsautomatik den har. Men jag har sett uppgiften på den luft vatten VP vi har i fritidshuset, att den under vissa omständigheter kan avfrosta var 7e minut. Det har den nog iofs aldrig gjort.
 
ok kan gasen vara slut??
 
Det är gasen som gör att du får värme . ingen gas ingen värme.:confused:
 
Blir det is/frost på utedelen?
Blir det bara is på delar av batteriet (oftast längst ner) kan det va gasbrist.
 
ok ska kolla ikvall. Det blir bara ljummet knappt . Inte alls som forra vintern. Tankte att den skulle fa jobba under tiden jag bygger om kaminen till en vattenmantlad kamin.
 
FrittDrag_II skrev:
Blir det is/frost på utedelen?
Blir det bara is på delar av batteriet (oftast längst ner) kan det va gasbrist.
Efter att ha tittat på utedelen så visar det sig att den e nästan helt täckt med is baktill och på sidan!
Tror du att det kan vara gasbrist eller varför blir det is detta året och inte tidigare år?
 
Pompe1997 skrev:
Efter att ha tittat på utedelen så visar det sig att den e nästan helt täckt med is baktill och på sidan!
Tror du att det kan vara gasbrist eller varför blir det is detta året och inte tidigare år?
I så fall är det inte som det ska! Börja med att manuellt frosta av den mha varmvatten. Blir det på detta vis igen så är det garanterat gasbrist.
 
Kan inte så mycket om värmepumpar men på min finns det en värmekabel som ska hjälpa till så det inte isar igen.
Det kan inte vara en sådan som har slutat att fungera för dig ?
 
den frostar av som den ska nr den avfrostar s jag tror inte att det e varmekabeln som slutat fungera. Isen kommer tillbaka framst i nederkant pa baksidan o sidan!
 
Pompe1997 skrev:
Isen kommer tillbaka framst i nederkant pa baksidan o sidan!
Blir det fort is längst ner på utedelen så brukar det vara en indikering på gasbrist.
Normalt skall nästan hela utedelen bli "frostig" på en gång.
 
Försvinner all is när den frostar av? Under vissa väderlekar kan det bildas en heltäckande isvägg som inte släpper igenom luften från fläkten. Då ger den dåligt med värme samt försöker avfrosta ofta, men en del is sitter kvar. Då måste man avfrosta manuellt på något sätt. Varmluftspistol, varmvatten, mycket kallvatten eller annan åtgärd för att smälta isen.
 
Ska prova att frosta av den helt med varmvatten och se om det blir varmare luft.
Såljaren sa att jag kunde köra den som ac en timme men va fan mitt hus e redan kallt nog som det e så det e inte ett bra alternativ just nu kan jag tycka :(
Vi får se imorgon hur det blir efter avisning!
Tackar för ert intresse så här långt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.