Vintern har nu kommit även till Skåne. Osökt tänker man då på växthus. Kanske dags att få tummen ur och skriva några rader om vårt avklarade växthusprojekt.

Först var tanken att bygga ett snyggt klassiskt träväxthus på stensockel med de gamla fönsterbågarna som var införskaffade för ändamålet. Emellertid ville inte tiden för att genomföra detta projekt infinna sig. Ok, då får det bli ett provisioriskt snabbt hopslängt växthus tills det riktiga hinns med. En vacker tanke som dock var lika lite förankrad i marken som i verkligheten.


Gurkhus är melodin. Långt, högt och smalt, och enkelt att göra. Bara att luta korrigerade plasttakskivor mot varandra i brant vinkel. Ca 1.5 m brett i basen och 3-4 m högt. Snabbyggt med simpel konstruktion - perfekt. Hm,hur göra med dörrar/sidor, nockplåt och trä direkt mot marken? Inte helt bra. Ok, det kan ställas på betongplattor. Hm, det blåser lite idag..., stora, lätta plastskivor..., = segel = inte bra. Ok, det måste förankras => plintar. Och, fortfarande ingen snabb, enkel och bra lösning på dörrar/kortsidor, särskilt inte när man tar med vinden i beräkningarna. Tja, då får det bli ett relativt traditionellt växthus. Trästomme på plintar, korrugerad plast, hög takhöjd, brant taklutning och välventilerat. Hög takhöjd för att den varma luften ska hålla sig ovanför växterna, och för att man ska kunna stå rak. Brant taklutning (45) är dels för att matcha hustaket och dels för att slippa snöskottning. Välventilerat betyder att det är luftspringor mellan vägg och tak, och mellan tak och nock, samt under dörrarna.


Huset är ca 2.1 m brett och 5.5 m långt, och har 3 m takhöjd (i nock). Bredden är anpassad för ca 60 cm breda markbäddar med en 80 cm mittgång. Huset är uppdelat i två halvor på längden av en bärande mittvägg eftersom nockregeln är skarvad. En stor och rejäl fast arbetsbänk är monterad, och det är en 80 cm bred dörr i varje gavel, så både pirra och rullebör kan köras rätt igenom. För effektiv automatisk vädring finns två takluckor.


Växthuset är inte direkt vackert, men det är mycket funktionellt. Det fungerar precis så bra att odla i som det var tänkt, och det är trivsamt inne i växthuset.

Växthusbygge_grundläggning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthusbygge_2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Henri Martin & växthus.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthus & Louise Bugnet.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthuset.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växthuset_3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Det är ju ett helt okej växthus! Jag hade själv tänkt att bygga något i den storleken, så nu blev jag lite inspirerad! Växterna bryr ju sig inte om ifall växthuset kostar 50 000 eller om det är näst intill gratis.
 
Tack för att du delar med dig! Nu blev jag sjukt sugen på att göra ett likadant.... Jättefint!
Har du någon hum om vad det gick på kostnadsmässigt?
 
Tack. Tänkte väl att det skulle sitta fint med lite inspiration nu. :)
Tycker själv att det är intressant att se vad andra hittat på, och höra om sådant som fungerat bra och sådant som ev inte gjort det. Själv är jag dock dålig på att dokumentera med kameran, men här lyckades jag i a f hitta två bilder från byggtiden.

Kostnad ja. Har inte räknat men i runda slängar kostade det ca 10 000 kr i mtrl.
Betong, plintjärn, tryckimpregnerat virke, plast & plasttaksskruv, spik & skruv, gångjärn, lucköppnare & betongplattor.

Funktionsmässigt är det kanon.

Tips för den som funderar på att använda korrugerad plast: den är omöjlig att såga i. Plasten är skör. Den bara spricker/flisar sig grovt om någon form av såg närmar sig, även den fintandade bågfilen. Det enda som jag lyckades få att fungera var vinkelslip med kapskiva för sten.
 
F
Dax för ett trådlyft. Hur har växthuset klarat tidens tand? Några erfarenheter att dela efter några år?
Funderar på att bygga ett växthus till våren och eventuellt i lösvirke. Troligen pulpettak och ganska säkert på ett träbjälklag på plint pga sluttande berg. Annars likt ditt.
 
Det har klarat sig utmärkt!
Det enda problemet är nu efter 8-9 år att det är så mkt beläggning med alger eller vad det nu är att det är lite för mörkt inne. Men då har det alltså stått i åtskilliga år utan någon som helst tvättning/rengöring, vare sig invändigt eller utvändigt.
Förmodligen blir det lite Jape grön-fri eller likn på utsidan nu i vinter.
Har inte velat använda gifter i vårt trädgårdsland, men skrubbning med skurborste och såpa räcker inte. Prövade på ngn m2 i somras, och det blev bättre, men alls inte tillräckligt. Högtryckstvätt vågar jag inte pröva då jag är tämligen övertygad om att minsta vobbel så att sprutmunstycket kommer för nära kommer att slå sönder plasten.

Taklutningen fungerar perfekt. Har aldrig ens funderat på att borsta bort ngn snö.
Likaså de automatiska lucköppnarna, som är vintertåliga, fungerar klockrent. Tack vare att huset är byggt luftigt och med den svagt blåtonade plasten så blir det nästan aldrig för varmt, trots stängda dörrar. Det är bara de där supersommardagarna med 25-30C och strålande sol hela dagen som vi ställer upp ena dörren.
Tack vare markbäddarna så klarar sig växterna (tomat & gurka) trots extrem torka och klen bevattning nu och då.

Det som inte fungerar lysande är dels att plasten, som går ner i marken, inte klarar att man kör med röjsågen/trimmern jämte för att ta ogräs, och dels att plattorna i mittgången blir lite underminerade om man gräver för nära. Någon form av djup och stabil kantning (typ betong) runt markbäddarna hade varit bra. Alt lite bredare bäddar. Våra är ca 65 cm.

En rykande dagsfärsk bild en regnig novemberdag...
Ett växthus med övervuxna växter och algbeläggning på de plasttäckta panelerna under en regnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eimmie och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.