Jag fick ju min skorsten ommurad med uselt resultat och efter femtioelva turer hit och dit verkar det som om muraren kommer göra om jobbet. Jag har inte använt skorstenen i vinter då jag väntat på vad som skulle hända i ärendet samt att den är uselt gjord. Nu visar nästa veckas väderprognos -15 och eftersom kaminen står för 75% av värmen hos mig vintertid så ser jag inte fram emot det då det redan är en "uppfriskande" temperatur inomhus.
Men, om jag börjar elda lite försiktigt i kaminen innan muraren varit här - kan han då använda det emot mig på något vis? Att jag skulle ha accepterat jobbet eller så? Vill inte riskera mitt förhandlingsläge men samtidigt vill jag ju inte frysa fast i golvet heller.
Synpunkter?
 
C
Det kan ju bli merjobb för att du använder skorsten o då kan han väl ha synpunkter...Dock inte mot att jobbet skulle ha blivit bättre för att du eldadade,beror väl ocksåpå var på skorstenen han arbetade...................
 
Han gjorde delen ovanför nock.
Hur menar du med merjobb?
 
Teglet blir sotigt, muraren svart om händerna, går mera tvål så nej.
Måste sotaren besikta då det bara är ovan nock?

Protte
 
Nej tyvärr inte. Har fått ett utlåtande från sotaren där han skriver massa saker som är fel men eftersom det inte är något krav på besiktning så hjälper det inte så mycket.
 
Så, jag borde kunna elda utan att förlora något i min tvist med muraren?
 
Om den stenen som ska muras om riskerar att bli sotig så får du räkna med att den måste bytas ut.

Murare (yrkes-) murar inte sotig sten. Kommer just nu inte ihåg varför och motiveringen men så säger dom murare som jag anlitat genom åren.

Men det finns kanske någon här som vet orsaken?
 
Svårt att få bruket att fästa på en sotig sten kanske.
 
Det sitter ett rör i den kanalen jag vill elda i. Ingen isolering runt röret dock för muraren murade skiljeväggarna med hålsten så det går ju inte att hälla i något utan att det åker ut i övriga kanaler.
Så det borde inte bli så mycket sot?

Vet inte om det går att återanvända den yttre stenen eftersom han har kladdat bruk överallt på den.
 
Göran.W
Är det inte krav på isolering runt insatts rör.
Värt att kolla upp för jag har för mig det krävs och isf har muraren rätt mycket att fixa typ mura om hela skortenen om jag förstår rätt.
 
Isoleringen måste man väl ha av flera orsaker bla. för att det inte ska bli så kallt i röret att det "kondenserar" tjära på insidan och med tiden täpper till kanalen.
 
Jo skorstenen måste göras om. Det jag undrar över är alltså om jag kan elda i den fram tills dess utan att hamna i en dum situation gentemot muraren. Jag har på inga sätt godtagit arbetet och därför skall det ju göras om men jag behöver använda skorstenen i veckan om jag inte skall förfrysa huset. Vill samtidigt inte att det skall anses som att jag ändrat mig och godtagit jobbet så det är därför jag undrar om någon vet hur det funkar med sådant här?
 
Det är kanske närmast sotaren som skall ge OK om du överhuvudtaget får lov att elda i skorstenen om du inte har isolering runt rökröret?

Vad jag förstår så är det bara övre delen av skorstenen (ovan taket?) som sotaren murat om?

Om sotaren godkänner eldning så kan väl inte muraren ha något att invända?
Så länge röken går i rökröret så kan väl inte detta påverka framtida murningsarbete. Rökröret sticker väl upp en bit ovanför skorstenen förmodar jag?
 
roland53 skrev:
Vad jag förstår så är det bara övre delen av skorstenen (ovan taket?) som sotaren murat om?

Helt korrekt.

Om sotaren godkänner eldning så kan väl inte muraren ha något att invända?
Så länge röken går i rökröret så kan väl inte detta påverka framtida murningsarbete. Rökröret sticker väl upp en bit ovanför skorstenen förmodar jag?
Ja det sticker upp en bit då det inte är avkapat i färdig längd än. Det skulle ju göras i samband med att kanalen fylldes med isolering men det går ju inte...
Sotaren tycker väl inte att det är en fantastisk idé att elda utan isolering men det är mitt egna ansvar om jag bränner ner huset, lite förenklat. Vad jag undrar över är alltså hur min reklamation på jobbet påverkas och av era svar verkar det som att det inte borde påverkas. Låter bra det!
 
C
Sot är fett,det gör att det blir svårt att mura.....

I ditt fall hade jag köpt ett el element att värma med. Sannolikt hade jag krävt muraren på ersättning för detsamma o strömförbrukningen minus den vedkostnad jag fått.......men det är jag det.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.