Bor i ett gammalt hus från slutet av 1800-talet.
I vissa rum finns gamla tidens innanfönster/ytterfönster där man klistrar pappersremsor,
lägger vadd mellan fönsterglasen osv.

Jag har fått svartmögel mellan vissa glas..
Hur/när tar jag bäst bort detta?
Måste jag ha nån typ andningsmask för att inte dra i mig möglet?
Vilken typ av mask isåfall?

I klädkammare i anslutning till mitt sovrum saknas innanfönstret och jag har alltså bara ett fönsterglas, det yttre. Här har jag fått massor av svartmögel på fönsterkarm och fönsterbräda..
Vad göra och hur?

Tacksam för synpunkter!
 
Det är bara att torka/tvätta bort. Lite såpa el diskmedel i vattnet för övrig smuts. Jag skulle inte bekymra mig för lite svartmögel.

Det blir nog gärna lite fukt i denna äldre fönsterkonstruktion, men har det fungerat i några hundra år så fungerar det säkert nu också. Ordna gärna en innerruta till klädkammaren, för värmen och kondensen.

Behöver du måla om fönstren så kan du använda linoljefärg zinkvitt. Det zinkvita pigmentet påstås vara lite giftigt och ska kunna stoppa mögelpåväxt. Det räcker dock inte med 10% inblandning av zinkvitt i titandioxidvitt, inte hos mig i alla fall. Jag skulle ta minst 50% el kanske rent av drämma till med 100% zinkvitt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
man får i sig mögel och svampsporer mest hela tiden. lite charm av livet här på jorden.
är det ingen värme på i huset?

sen skulle inte jag tejpa fönstrena. brukar räcka med vadden
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för synpunkter!

Jo, självklart är det värme på i huset.
Hade tidigare inget element i klädkammaren, men det har jag låtit installera nu i november.
 
  • Gilla
SarahBjork
  • Laddar…
S
konstigt att du får mögel är det fuktigt hemma eller fönstrena?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Kan faktiskt inte svara på det...
Men, svartmögel kring fönster är helt klart ett problem.
 
  • Gilla
Emil1991
  • Laddar…
S
jag har bara sett på växt på fönstrena i övergivna hus vid vattendrag. att miljön är lite extra fuktigt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Kondens = fukt = mögel.

Trots att vi har ett FTX ventilationssyst så blir det ju ofrånkomligen kondens på badrumsfönstret var gång man duschar. Det torkar upp inom 10-20min, men efter något år el drygt det så finns det lite antydan till svartmögelprickar på den nedre halvan av fönsterbågen. Har man ett energieffektivt fönster med u-värde nedåt 1 så kanske man slipper kondensen i samband med dusch/bad?

Sedan tror jag att det kan vara skillnad mellan var man bor i landet, samt beroende på hur effektiv ventilationen inomhus är. Här i Skåne är det förmodligen generellt lite högre fuktighet än längre norrut? Just nu har vi ca 35% RH inomhus.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.