Ja det är nog bra att snickarna strävar upp stommen (på insidan). Men även spikläkt, takstolar bör hjälpa till att styva upp huset. Slutligen ska ju även strävorna bort och då bör innerväggar mm hjälpa till för att styva upp det hela. Jag strävade upp den gamla stugan under rivningen för att minska olycksrisken. Stommen var dock så pass styv att det gick åt ganska stor kraft för att få den att falla (och då sågade vi av reglarna på många "strategiska" ställen)
 
Den offert jag begärt in omfattar stomme, resning av limträbalkar 11 + 6 st, råspont, papp och luftspalt med väv under taket, golvbjälklag, täckning av väggar med vindväv och spikläkt (mest för att hålla väven på plats). Det ska resas ställning, material ska anskaffas och fraktas. Grund ska finnas på plats när snickarna kommer. Total byggyta 80 kvm.
 
Ytterligare en offert inkommen nu två man fyra veckor, det går år fel håll :mad:
 
Det går att göra på fyra manveckor. 2 manveckor om du kan göra allt förberett, virke/material på plats, platta/plintar färdiga. Alltså 160 timmar om snickarna ska transportera, bygga ställningar m.m. Om du förbereder noggrant så går det på 80 timmar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack mlkjhr för ditt inlägg. Min bästa offert ligger tyvärr för långt från det som du (och många fler ser) som möjligt men finns det någon byggfirma som är villig att sätta max 160 mantimmar i sin offert? Skulle ni t ex våga köpa snickare på löpande räkning?
 
Har man bra referenser så blir löpande oftast billigast.
 
Har du kollat vad det skulle kosta att bygga med färdiga block eller moduler.

CA Boden har ett system med 1200 element. Det verkar gå fort att resa (även utan snickare). Kolla hur Klas Karlsson gjorde på hans blogg. klasoida.blogspot.com/. Där ser du också kostnad.

Min variant har du redan sätt.

/Micke
 
Vi har nu gjort vårt val - fått gräva lite djupare i plånboken än önskvärt - dock känns det som en förutsättning för oss att få stommen rest och komma under tak. Kända kostnader så här långt ser ut som följer

Rivning av gammal stuga 6 000:- (hyra av container)
Grund o markarbeten ca 68 000:- (trädfällning, schaktning, form/gjutning, murning)
Stomme, lösvirke - arbete och material 295 000:- (varav limträ ca 45000:)
Det enda egna arbetet så långt är rivningen. Efter stomresningen kommer det att bli i huvudsak eget arbete förutom el, kamin/skorsten, vatten/tätskikt i badrum
 
Ungefär samma kostnad som jag. Ungefär samma tankar som jag hade (fast jag var tvungen att sätta upp ytterpanelen på en fasad sjäv).

Nu drar jag elkablar själv och är helt inställd på att fixa både vatten och tätskikt själv. Koppla in elcentraler ska nog inte nationalekonomer göra dock...
 
Jag förstår hur du har det :), är själv civilekonom . Jag måste sätta ytterpanelen på alla väggar + montera fönster och dörrar, tar sedan en utmaning i taget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.