Akahigi
Vilket är bäst? Skjuta fast eller skruva?

Ska måla och spackla i vilket fall som...

Taklister, golvlister, foder, panel mm
 
C
Skjuta, allt.... Utom möjligen panelen,beror på hur den ser ut....mm vet jag inte vad det är:screwy:
 
Akahigi
Med mera :) tack för svar. Varför?
 
Fatta, sikta skjut - listen är fast. Går fantastiskt fort och man kan arbeta med en hand på listen medan den andra håller vapnet. Du behöver ingen fantomdyr picka. Men provskjut för att ställa in trycket så att du minimerar spacklingen.
 
Skjut skjut skjut :) bästa och enklaste, spikar/skruvar aldrig sen dykert/jättespikpistol inhandlats, smidigt med massa vekrtyg på luft :) tills karln insåg att kompressorn läcker :(
 
S
ibland kan det hända att väggen har sån krök i sig att det måste skruvas.

men så blir ju oftast en skjuten list snyggare än en skruvad(skallen blir så stor på skruven)

sen kan det bli riktigt jobbigt när du ska börja hålla list och spik och hammare när ska upp med den i taket
medans du har spiken i pickan å det är bara att skjuta fast
 
  • Gilla
robertherlin
  • Laddar…
Om det går: Skjut
Om det inte går: försök skjuta
Misslyckas det: Limma
Går det inte att limma: skruva
 
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
C
Akahigi: Jo då nog vet jag vad mm betyder men du borde nog berätta exakt vad det är du skall ev. skjuta fast..då är det lättare att svara om du skall skjuta fast det eller ev.skruva:D

Anars håller jag med om vad som ovan angivits

Vad var det för panel?
 
Akahigi
Har inte hittat panelen som jag vill ha än. Det är i övrigt alla möjliga typer av lister, har räknat ut att det kommer bli rätt många meter och det är ju viktigt att välja en metod som funkar. Men det är i stort sett lister för hela huset. Tänker trälister genomgående, lite större än norm; ex vis ca 200mm golvlister.
 
ullberg
Skjuta är snabbt och smidigt. Jag väljer därför ofta det. Det finns dock två lägen där jag kan föredra att skruva.

1) om man behöver spänna in det som monteras, brukar funka bättre om man skruvar (men bäst är att se till att det inte behövs)
2) om man ens kan drömma om att det man monterar ska ner igen ickeförstörande, då är det bättre att skruva.

Som exempel på 2) är mina fönstersmygar limmade och skjutna, förutom den övre delen som är skruvad eftersom jag har en LED-list där, ska hålla väldigt länge (se dock tråden som var uppe nyligen), men om den inte gör det vill jag kunna få ner den delen. Jag märkte därför ut skruvhålen ganska exakt, och noterade deras position. om jag behöver göra något ingrepp kan jag pilla bort spacklet och skruva ner dem.

/U
 
Akahigi
Tänker inte montera ner listerna så det behöver jag inte tänka på. Ska spackla in den och latexa runt om och måla. De kommer nog sitta.

Kommer de krypa ut om man skjuter fast dem?
 
Jag har skruvat här, utan att spackla och måla efteråt.
Ser ungefär för jävligt ut.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Akahigi
Blindnit skrev:
Jag har skruvat här, utan att spackla och måla efteråt.
Ser ungefär för jävligt ut.
Så är läget här hemma också, även om alla taklister åkt ner och nytt takgips åkt upp.
 
C
Om du väljer Brandens panelskiva som jag har på många ställen är det limma men också ha hjälp av att skjuta. Om men inte vill försegla kvisthål och målar ungefär halvskapligt tycker jag att panelskivan är bra ser précis ut som riktig panel... Riktig panel har jag spikat dolt med små plåbleck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.