Hej.
Vi har köpt hus och vi ska flytta Elmätaren och centralen.
Matarkabeln fram till elmätaren finns det olika sådana i hus eller är det en standrard kabel?
Vi vill ju byta ut den till en ny fräsch. eftersom att alla annan el ska bytas...

vad heter dessa kablar ? tacksamm för all hjälp.
 
Den heter service och är nätägarens kabel så den får du inte röra. För att flytta på elmätaren måste du kontakta en behörig elinstallatör som i samråd med nätägaren flyttar elmätaren.
 
Nej det vet jag med..
Men om jag köper en ny sådan kabel. Då måste väl jag få dra den själv? men att en behörigehtsman kopplar in den?

elmont skrev:
Den heter service och är nätägarens kabel så den får du inte röra. För att flytta på elmätaren måste du kontakta en behörig elinstallatör som i samråd med nätägaren flyttar elmätaren.
 
Se-n1xv 5g10 eller 5g6

Beror på. Kolla med elektrikern
 
Redigerat:
Jag tror el_richard menar N1XV.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Troligtvis släpper nätägaren bara in sina egna eller dom av nätägaren "inlejda", dom vill inte att "vem som helst" ska komma och rota i deras "grejer". Ska man flytta mätaren brukar dom göra jobben på "deras" sida gratis och ibland bidrar dom även med mätarskåp. Gör som el_richard skriver kolla med elektrikern.
 
Kontakta en elektriker som gör en anmälan om flytt av elmätare till fasadmätarskåp.
I samband med detta förbereder elektrikern arbetet med att sätta upp nytt fasadmätarskåp.
Drar fram en matning från fasadmätarskåpet till centralen (den nya som sitter på annat ställe.)
Han kontaktar nätägaren igen och de avtalar en tid då nätägaren kommer och flyttar elmätaren och elektrikern kopplar om vad som behövs göras. Det kan även vara så beroende hur och var din kabel idag går in i huset att man måste gräva och lägga ner en ny alt skarva på den befintliga.

Du vet med dig att flytt av elcentral är ett ganska stort och omfattande jobb?


Du får inte göra ett smack. Inte ens lägga fram kabeln.
Tror dessutom det blir bättre om Elektrikern beställer saker så blir det mindre problem om något skulle saknas eller behövas. En bra elektriker har en del på lagret eller en väldigt duktig grossist med sakerna på lagret eller nästa arbetsdag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.