Hej

jag o min sambo funderar på om vi nån gång i framtiden slänga ut badkaret o vad vi ska ha istället... vi bor i en bostadsrätt o titta på ritningen av badrumet

badkaret kan inte sjutas in till väggen längsbak då räcker inte röret till avloppet och om man har ett längre rör så kan man inte ha sidplåten. en gummislag kanske skulle fungera men då har vi endå utrummet brevid badkaret som är omöjligt, nu samlar vi mest skräp där i form av hinkar o svabar o tvätt ibland...

Som jag ser det är det lättaste att skaffa nån form av duschvägg o ha ett stort dusch utrumme som man även kan hänga tvätt i när ingen ska duscha
men hur ska man lösa det? den enna väggen är inte rak+ plus att avloppet ligger rätt dåligt till det narturliga området som jag har markerat med den grövre svarta linjen det är ungerfär 4 cm av brunnslocket som är innanför (den svarta klumpen är duschblandaren ;P)

vore tacksam för lite ideer som är är lätta o inte så fasligt dyra

Och om duchvägg... idag är väggarna kaklade upp till hälften hur funkar det med en duchvägg? går det att sätta fast en duschvägg när det är nivå skilnader på väggen?
om inte kakla upp resten elelr ta bort kaklet just där väggen ska va och sätta dit nya kakel bitar på sidorna sen?

badkaret är lite bredare än på bilden...

/Ellen

 
  • badrum4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du blir inte nöjd fören du gör det bra.
bila upp golvet o flyta brunnen.
du bör ju ändå fuktspärra ordentligt om du ska ha dursch där, så du kan ju inte behålla golv & vägg.
 
Borde det inte va fuktspärrat ordentligt redan
då vi och även ägarna innan oss stog o duschade i badkaret?
det är den enda badrummet i lägenheten
och hur vet man om det är tillräkligt fuktspärat finns det nått sett när man inte
har kaklat o fixat golv själv
dock vet jag att badrummen i huset renoverades på mitten av -90talet av bostadsföreningen
 
Hej!
Har ni en vägg mellan bad och toalettdel? Var är öppningen i så fall? Hur sitter avloppet då? Är det två kopplade brunnar eller???
mvh fiddeli
 
nä alltså det svarta sträcket är där badkaret borde sluta o brunnen borde va innanför, för
att allt skulle va smidigt...
o i min lilla hemstad kan man få lägenheter liknade min för
50 000 -100 000kr så även om man renoverar lägenheten för sin egna skull så vill man endå inte lägga ut för mycket pengar om ni förstår :cool:
 
Hej!
Vad sitter ovanför kaklet på väggen? Våtrumsmatta? Eller är det målat?
Det skulle kunna fungera med en duschkabin som man sedan kan dra ett avloppsrör ifrån botten på, kanske inte det mest städvänliga iofs .... eller om ni kan hitta ett badkar som är snyggt utan sidplåtar.
mvh fiddeli
 
hej igen!

det är målat på nån sorts väv, jag har inte så kunnig när det gäller badrum :)

jag har varit inne på nån sorts duchkabin ocksådå skulle det barava o dra om rörenin till hörnet men röret elelr slagen till brunnen då jag vet itne hur det skulle se ut med det längs väggen sen ut 40 cm från väggen till brunnen
fast hmm måste kolla lite o räkna kanske skulle man då kunna bygga nån sorts bänk/förvaring så man döljer slangen

alla badkar jag tycker är snygga är för långa :( vill ju ha lite bredare då också för att minska "spill" ytan som finns, men om någon hittar ett kort brett badkar så säg till mig ;P
 
Hej igen!
Jag kom att tänka på det, vart tar smutsvattnet från tvättmaskinen vägen? Har ni varmvatten framdraget dit oxå?
Isåfall kiunde ni ju byta plats på tvättmaskin och duschhörna!! Och kanske t om kunna ha en mer avskild tvätthörna med nåt draperi eller så för!!
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.