Bara hälla ut. Men kör med spikroller så planar det ut bättre.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Jesper Kruse skrev:
Tusen tack. Behöver man vibrera flytspackel eller räcker det med att hälla ut och låta det vara?

/J
I princip bara att hälla ut och låta det stelna......men man brukar få "hjälpa" till lite med en bred spackel eller spikroller. Gillar själv spackel tycker man har mer kontroll med den.

Det krävs dock lite teknik och gärna flera som jobbar samtidigt, bäst är om en blandar och en häller ut.

Det är väldigt noga att man följer blandningsföreskrifterna vad avser mängd vatten och hur länge man kör med vispen. Du behöver många hinkar och ett par baljor att blanda i samt en riktig visp som orkar med att vispa.
Själv har jag alltid vatten tillhands i en stor murbruksbalja samt ett tillverkat mått med exakt vattenmängd som går åt till en säck. Sen kör jag två säckar och två mått vatten i en annan stor murbruksbalja vispar och slår upp det i ett par hinkar innan jag/vi bär in det och häller. Man måste köra hela tiden för det börjar stelna fort och du kan nästan se när den stelnande massan jagar dig över golvet därför måste man förbereda arbetet med material, vatten och baljor så att detta inte blir en flaskhals.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Japp, förberedelserna verkar vara a och o. Nu är dörröppningen där fallet är som störst och längst upp i garaget behöver jag inte fylla ut lika mkt men hur doserar jag över ytan? Det gäller ju att det bli rätt så man inte behöver stövla omkring i flytet...

/J
 
Jesper Kruse skrev:
Japp, förberedelserna verkar vara a och o. Nu är dörröppningen där fallet är som störst och längst upp i garaget behöver jag inte fylla ut lika mkt men hur doserar jag över ytan? Det gäller ju att det bli rätt så man inte behöver stövla omkring i flytet...

/J
Det enklaste är om du avväger med nivåpinnar (typ dessa http://www.finja.se/nivapinne-sjalvhaftande.596140.produktinfo) dom finns hos byggfirmorna och är självhäftande så du klistrar dom på golvet.

När jag använder sådana så avväger jag med en laser och klipper av dom så att flytet precis skall komma upp till toppen. Sen har du dom som riktmärke på hur mycket du skall hälla ut. Om du är ovan kan man sätta dom lite tätare på golvet.

Pinnarna blir ingjutna i flytspacklet och skall sitta kvar.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Kom på en sak, parkettgolvet är ju 14 mm och man kan ju lägga sån golvfrigolit under också mot knarr så vinner man några mm. Så då räkna man negativt från tröskel/0 nivå typ 5,76 -1,4+1,0= 3,36 som högsta fallpunkt? Då behövs det genast inte lika mkt flytspackel... är det korrekt att tänka så? D v s att golvets 0 nivå inklusive parkett når upp till golvregelns överdel (se bild)? Har öppnat upp vägg där dörrreglar är förberett. Dock verkar golvregeln följa fallet i golvet... hur fasen gör jag då med tröskeln så den kommer i våg? IMG_4863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag förstår inte det senaste inlägget, med beräkningen av minskad utfyllnad. Du behöver ju ha ett jämnt (= i våg) underlag för ditt golv, för att inte det ska luta. Använd långt pass eller laser för att mäta skillnaden mellan högsta och lägsta punkt. Det är vad du behöver fylla ut.

Jag har "vänt" på fallet i ett badrum en gång och ville av snålhet spara på flytspacklet. Jag gjorde då "korridorer" av avstängningslist över rummet på de ställen som behövde fyllas ut mest. Dvs jag lade två parallella lister med ca 20cm korridor emellan. I dessa fyllde jag flytspackel och fick därmed 20cm breda åsar som var i våg och på rätt höjd. Mellan dessa fyllde jag med betong (=billigare) och använde "flytspackelsåsarna" som stöd för en bräda att skrapa av betongen med. Det blev riktigt bra.
 
Vad det gäller reglarna som du satt upp tror jag att det hade varit bäst att vänta till efter flytspacklingen med att sätta upp dem, men det är ju lite sent nu...
Du kanske kan såga bort den delen som tröskeln ska vila på. Därefter göra flytspacklingen inkl utrymmet under tröskeln. När det är gjort lägger du dit en regelbit igen i dörröppningen och fäster ihop med övrigt regelverk. Kan det funka?
 
Sam_u_El skrev:
Jag förstår inte det senaste inlägget, med beräkningen av minskad utfyllnad. Du behöver ju ha ett jämnt (= i våg) underlag för ditt golv, för att inte det ska luta. Använd långt pass eller laser för att mäta skillnaden mellan högsta och lägsta punkt. Det är vad du behöver fylla ut.

Jag har "vänt" på fallet i ett badrum en gång och ville av snålhet spara på flytspacklet. Jag gjorde då "korridorer" av avstängningslist över rummet på de ställen som behövde fyllas ut mest. Dvs jag lade två parallella lister med ca 20cm korridor emellan. I dessa fyllde jag flytspackel och fick därmed 20cm breda åsar som var i våg och på rätt höjd. Mellan dessa fyllde jag med betong (=billigare) och använde "flytspackelsåsarna" som stöd för en bräda att skrapa av betongen med. Det blev riktigt bra.
Hur många kronor sparade du på det? :confused:
 
Runt 3000kr, tror jag. Det var ett ganska stort badrum och när lägsta punkten ska bli högsta punkt blir det genast ganska stor volym. Med tanke på att arbetsinsatsen inte var så stor tyckte jag nog att det var värt det. Jag var inte så van vid att flytspackla så det fanns en trygghetsfaktor i att begränsa ytorna också.
 
jag tror nog att det bästa är att fundera på att ta hjälp av proffs. 500 liter flytspackel är ganska mycket att köpa på säck och hinna blanda, applicera och få till om man inte är lite erfaren.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
OT kommentar, varför i hela friden kör du med beslag på regeln istället för att skråspika? Det måste ju vara 100 gånger dyrare.... om du nu tycker några kronor extra för flytspackel är dyrt?
 
  • Gilla
Jesper Kruse och 2 till
  • Laddar…
ribbones skrev:
OT kommentar, varför i hela friden kör du med beslag på regeln istället för att skråspika? Det måste ju vara 100 gånger dyrare.... om du nu tycker några kronor extra för flytspackel är dyrt?
Bilden miss-visar lite. Vi har köpt ett nybyggt radhus och man kunde välja som tillval att göra boyta istället för garage om man varit tidigt ute. Vi var för sent in i köp-processen och måste nu bygga om själva. Dock var regelverket i vägg redan förberett för dörrkarm och där har byggföretaget satt beslag på reglarna just i dörrhålet för att det ska gå att ändra lättare antar jag.

Jag har inte reglat något själv i bilden.

Men om golvregel följer fall så blir det ju knepigt?

/jesper
 
Jag tror att du kan såga bort den delen av regeln mot golvet som är där tröskeln skall vara, därefter flytspackla och efter det lägga tillbaka regeln och fästa mot övriga reglar.
 
Vad har du för tidsram på att flytta in där? Det går ju att avjämna med cement också, billigare än flyt. Men längre torktid innan du kan lägga på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.