cem77 skrev:
För att få fram virke av bra kvalitet består processen av många steg.

1. Rätt träd. Inte träd som lutar eller har oval form då det ger sämre kvalitet.
2. Avverka på rätt årstid. Nu är det perfekt och en eller två månader till.
3. Dela upp stocken på rätt sätt för att minimera sprickor och vridningar. Googla stjärnsågning om du vill ha riktigt bra kvalitet. Kanske dock inte passar dig riktigt då du kommer få limma ihop trianglar för att åstadkomma fyrkantiga ämnen.
4. Torkning är en vetenskap i sig. Inte i direkt solljus! Se till att virket kommer upp högt från marken, gärna grusplan som är väldränerad under. Strölagt med luftspalter och gärna ett tak av gammal plåt och lite tyngd på för att hålla det under press. Det ska vara luftigt och kunna blåsa genom paketet men helst inte i direkt solljus eller nära en vägg eller skog.
5. Förvara virket i torkat format en längre tid, gärna år i en miljö med växlande luftfuktighet/värme. Tex ett luftigt skjul eller liknande.
6. Efter sortering och kassering av spruckna eller vridna bitar har du nu virke av bra kvalitet att börja snickara med.:rolleyes:
Av allt det du skriver så tycker jag att jag har följt allt utom stjärnsågningen. Det bästa virket har jag lagt underst i virkeshögen för att få så hög tyngd som möjligt. På hösten har jag flyttat virket i en gammal lada med öppna fönster så det har kunnat blåsa rätt igenom.

Men om jag har fattat rätt så drar sig virket enbart om det finns fukt inuti? Om det skulle vara helt genomtorrt så böjer det sig inte??
 
GammErik skrev:
Av allt det du skriver så tycker jag att jag har följt allt utom stjärnsågningen. Det bästa virket har jag lagt underst i virkeshögen för att få så hög tyngd som möjligt. På hösten har jag flyttat virket i en gammal lada med öppna fönster så det har kunnat blåsa rätt igenom.

Men om jag har fattat rätt så drar sig virket enbart om det finns fukt inuti? Om det skulle vara helt genomtorrt så böjer det sig inte??
Nu är jag långt ifrån en expert på träförädling, men kan dock lite fysik.

Trä kommer aldrig bli "helt torrt". Det strävar bara hela tiden att hamna i jämvikt med den omgivande luftens fuktighet. Det som orsakar att träet vrider eller böjer sig är ojämn fuktkvot på olika ställen i ämnet. Detta orsakas av ojämn uttorkning alternativt ojämn befuktning. Ditt virke som är "torrt" kommer inte komma under ca 15-18% fuktkvot av att ligga i ett ouppvärmt utrymme vintertid, detta på grund av att luften generellt har väldigt hög relativ fuktighet då ( generellt 60-100% beroende på väder samt var i Sverige du bor).

När du sedan tar in detta virke till en uppvärmd lokal så har luften här inne istället en väldigt låg relativ fuktighet. Är det riktigt kallt ute så kan luften t.o.m. vara extremt torr inne, under 10%. Ditt virke, som tidigare var något så när i jämvikt med ladans luftfuktighet, kommer nu att börja torka ut kraftigt och snabbt! Beroende på hur det lagras och framförallt beroende på olika täthet i träets olika delar så kommer det inte att torka ut jämnt och du riskerar bland annat skevhet.
 
Är inte alls säkert att det blir så bra torkat i botten på traven. Marken avger mycket fukt. Speciellt inte om traven står nära marken. Minst en halvmeter fritt under gärna uppåt en meter behövs.
 
Men att kvarta stocken så innebär det i praktiken när man sågar själv att det går inte att ta reda på det mesta av ett träd som man kanske skulle vilja. Kvartering fordrar väl rätt grovt timmer låter det som.
 
Drömhus2012 skrev:
Men att kvarta stocken så innebär det i praktiken när man sågar själv att det går inte att ta reda på det mesta av ett träd som man kanske skulle vilja. Kvartering fordrar väl rätt grovt timmer låter det som.
Det fodrar grovt timmer ett annat sätt är att blocka och sedan kliva i mitt i kärnan och på så set få bort spänningarn
men det fodrar ju någon form av bänksåg
 
vectrex skrev:
Trä kommer aldrig bli "helt torrt". Det strävar bara hela tiden att hamna i jämvikt med den omgivande luftens fuktighet. Det som orsakar att träet vrider eller böjer sig är ojämn fuktkvot på olika ställen i ämnet. Detta orsakas av ojämn uttorkning alternativt ojämn befuktning...
Men om man målar träet med ett par varv färg? Kan träet då påverkas av omgivande luftens fuktighet o.s.v.?
 
GammErik skrev:
Men om man målar träet med ett par varv färg? Kan träet då påverkas av omgivande luftens fuktighet o.s.v.?
Ja, men det kommer gå långsammare då färgen bromsar upp fuktdiffusionen.
 
Ett tips som jag inte testat själv men har snappat upp är att om du sågar och hyvlar till smalare ämnen än du ska ha och sen limmar ihop fler så får du in stark och stabil konstruktion som inte rör sig. Jag tror bestämt att vissa fönstertillverkare gör så.
 
Ojämn torkning (tex om plankorna har legat ute och torkat i solen) kan ge ythårdhet. Om en nysågad planka torkas så fort att ytan torkar snabbare än innanmätet.
Det betyder att då finns det fortfarande vatten kvar i mitten av plankan. Efter som ytan torkar fortare så krymper den och pressar samman den inre fuktiga veden, varvid ojämna spänningar uppstår i plankan.
Och dom kommer som ett brev på posten när man sågar upp plankan.

Sen finns det flera faktorer tex om det är liggande eller stående årsringar i plankan det påverkar också hur den torkar.

Spänningar försvinner inta bara för att man kvarters sågar en trädstam. Men däremot så krymper den oftast jämnare

När man "vändlimmar" klyv den hyvlade regeln vänd splint mot splint ådringen skall ligga så här
)))(((.
Sedan kan man vändlimma med störtning då gör man samma sak men man vänder även den ena delen 180 grader längsled markera vardera ände med 2 st ettor den andra änden med 2 st tvåor så på varje ända skal det då stå en etta och en tvåa.
Men dom kommer fortfarande att röra på sig med den varierande luftfuktigheten men dom slår sig inte så lätt.

Pär
 
Jag tror det beror på att du torkat virket i solen har sågat eget virke i en bondsåg i närheten många gånger och det brukar bli helt ok virke bra mycket bättre än det i bygg handeln visst finns det några enstaka som vrider sig men det får man nog tyvärr räkna med.
 
Om det är olika spänningar i trädet Försvinner det till stor del med kvartersågning
 
Okej, man lär sig en hel del av den här tråden (y) Kvartersåga timret, sedan lägga upp virket direkt i ladan och skippa solen. Eller kanske ta in det i verkstan med en gång och lägga upp det där?
 
GammErik skrev:
Okej, man lär sig en hel del av den här tråden (y) Kvartersåga timret, sedan lägga upp virket direkt i ladan och skippa solen. Eller kanske ta in det i verkstan med en gång och lägga upp det där?
Inte i verkstaden där blir det mögel o stor luftfuktighet som redan torrt virke suger åt sig
absolut inte i solen utan i ladan med god ventilation långt från marken
 
Sedan ligga i verkstan lääänge, något år eller så.
Mitt virke har nog legat i 10 år och det är inga problem med det.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.