Tänkte göra som många andra och gjuta platta i timmerhuset och få golvvärme och de fördelarna.
Har läst många trådar om det och är väl ganska så klar med vad som krävs.
Men det som saknas är hur man gör med golvbalkarna. Ska de bort helt?
Har fått för mig att tar man bort dem borde man väl göra hela konstruktionen instabil med att ytterväggarna kan ge sig iväg utåt? Någon kunnig på det området som kan svara på detta?
 
De måste ju bort om du ska kunna gjuta en platta!

Jag skulle nog påstå att de i normalfallet inte har någon stabiliserande funktion för att knyta samman väggarna. Men alla gamla hus är olika och förutsättningarna kan variera, så säker kan man inte vara förrän man tittat på de specifika förutsättningarna.

Är det nu gamla stockar som är infällda och laxskarvade in stockvarven, eller ligger de mest utanpå?

Däremot har ibland innerväggar i timmerhus den funktionen du talar om, att verka sammanhållande för ytterväggarnas stabilitet.
 
Ja de måste ju det.
Har inte öppnat upp och kollat hur det sitter ihop än.
Är iaf en gammal skola från 1875 på 10x20 meter med 2 murstockar och 2 bärande timmerväggar.
1 sitter 8 meter in från gaveln den andra 5 meter in från andra gaveln.
De borde hålla ihop på något sätt.
Då kommer ett nytt problem. Tar man bort de nedersta stockarna i innerväggarna så de kommer ovan plattan?
Isf försvinner ju även den funktionen på väggarna då det är dörrhål?
 
  • Gilla
Vilkoret
  • Laddar…
Även de bärande timmerväggarna står väl på någon form av grundmur, eller liknande? Om det är av komfortskäl/fuktskäl som du gjuter plattan, så skulle jag behålla de befintliga grundstenmurarnas positioner, isolera mot dem, och gjuta flera "delplattor" invändigt. Med andra ord skulle jag inte plocka bort några stockvarv i de bärande innerväggarna.

Självklart kan man lyfta huset, bygga en ny modern grund/platta och ställa ned huset igen. Men det är enormt mycket jobb med det. Fördelen skulle väl vara att man kan få grunden välisolerad på ett sätt som är svårt när man jobbar helt invändigt.

Jag har gjort lite en kombination av dessa ovan två alternativ.
 
De går mellan murstock och ytterlångvägg. Så om de är infästa i murstocken på något vis
blir att se när golvet är uppbrutet och stockarna frilagda.
Grundmuren är granitblock med kattgluggar. Och lyfta huset är inga planer jag har.
Hur löser man bäst övergångar mellan rum? Ta bort en stock och tjärpappa så man får en heltäckande platta?
 
Jag står inför en liknande operation som du verkar fundera på. Hur har det gått, kommit på någon bra lösning?
Själv funderar jag på om det går att ta bort syllen till innerväggarna plus två stockar för att på så vis kunna gjuta under innerväggarna. Givetvis ska innerväggarna få nya plintar där det behövs. Anledningen till att jag vill bort med syllen är att de på vissa ställen är dåliga och jag kan inte se att de fyller någon egentlig funktion efter att golvåsarna är bortkapade, men som sagt, plintar under innerväggarna behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.