Men tar denna beräkning höjd för TS planderade utbyggnad (ökat effekt och energibehov)? En god energitäckning men "bara" 76% i effekttäckning med befintliga parametrar tycker jag spontant saknar marginaler för en utbyggnad?
 
Som jag skrev så är kalkylen gjord efter befintlig förbrukning utan hänsyn till utbyggnad och enligt Bosch default inställning på energitäckning samt kb temp om det vore mitt hus skulle jag borra djupare samt välja en större vp även till befintligt hus. Om jag får reda beräknad förbrukningen efter utbyggnad kan jag göra en ny kalkyl och ska den bli hyffsad bör man även veta framlednings temp vid Dut.
 
Ok, då menar du att jag ska välja den dyrare offerten eller?
Om det skiljer i effektivitet, hur mycket rör det sig om då? Nån som vet?
För som sagt så borde ju båda pumparna funka!
 
Vad jag menar är att elen får gå in tidigare då tror jag för att inte värmepumpen räcker till.
 
Beräknad kW förbrukning med utbyggnad är ungefär 22000 kW per år, 150 m2 ungefär.
 
cheesetown skrev:
Beräknad kW förbrukning med utbyggnad är ungefär 22000 kW per år, 150 m2 ungefär.
Jag har en IVT HE E9 sedan dryga 3år.
Borrdjup 196m.

Vi värmer 136 + 36m2 (bo + biyta) samt 78m2 garage till 10-15'C.
Och detta på under 10000kWh i Dalarna.

Gammalt tilläggsisolerat trähus från -38 och garage från -09.

Din kalkyl låter hög i mina öron.
 
Jag menar att det är med gas, som jag har nu. Annars hade det varit högt ja!
 
cheesetown skrev:
Beräknad kW förbrukning med utbyggnad är ungefär 22000 kW per år, 150 m2 ungefär.
Gjorde en ny kalkyl men 22000kwh men vet fortfarande inte vart huset finns eller framledning vid dut. Körde 2 olika beräkningar på ingående kb en med 0 grader en med 2 grader och i den senare föreslår programmet en mindre vp programmet tar inte hänsyn till tillgängligt flöde i systemet.
Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kostar ju inte många kronor extra att köpa en 8a istället för 7, borrar du dessutom några meter extra så behöver du aldrig ligga sömnlös på nätterna och ångra att du sparat i fel ände. En 10a blir troligen onödigt stor med många start och stopp, för bra drift krävs då en volymtank vilket gör installationen onödigt dyr då du inte verkar vara i behov av en 10a
 
Har man bara tillgängligt flöde samt volym är det ingen nackdel med en storlek större vp.
 
Jag tror en åtta funkar. Och borra lite djupare.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Borrade 155 meter Installerade en IVT HQ 8 plus en volymtank på ca 100liter. 3 nya element i källaren.
Nya termostater till samtliga gamla element uppe i huset. Funkisvilla med 2 våningar från 1945 med renoverade gamla tvåglas-fönster!
Tilläggsisolerad utsida och vind. 150 kvadrat boyta plus 75 kvadrat numera uppvärmd källare!
3 personer i hushållet. Varmt och skönt i hela huset! Total elförbrukning första året 8420 kWh!!!! Alltså inklusive hushållsel! Otroligt nöjda! Bästa vi har gjort! IVT HQ Premiumline är enda svanenmärkta bergvärmepumpen mig veterligen! Inne på andra året nu. Inga fel har uppstått! App till telefonen där man kan styra pumpen vid tex semester. Smartgrid-förberedd för billigare elhandel om man vill! COP 5,1!
 
Även om besparingen är stor så har du knappast cop på 5.1 i verklig drift mot radiatorer och besparingen är likvärdig med annan bergvärme vp svanen märkt eller ej.
 
smurfen72 skrev:
Även om besparingen är stor så har du knappast cop på 5.1 i verklig drift mot radiatorer och besparingen är likvärdig med annan bergvärme vp svanen märkt eller ej.
36600 kwh har maskinen producerat på 2 år enligt lagrade data. Om det stämmer mot verkligheten så får vi ett COP på ännu bättre 6,1. Vi har max 3000 Kwh förbrukning per år i uppvärmningskostnad på vår IVT HQ Premiumline med volymtank och 155 meter borrhål. Sant. Räkna själv. :D
 
Om det stämde mot verkligen skulle du troligtvis ha nån typ av rekord men tyvärr är det inte riktigt så bra cop på nån vp inte ens din men huvudsaken är ju att du är nöjd sen om cop ligger på 4 eller 4,5 spelar nog mindre roll. Att din vp är enda vp som är svanen märkt innebar inte att den har bättre cop utan att det är enda tillverkaren som ansökt om det och nu är ju inte IVT den vp som ligger i topp i vp tester men det är ingen dålig vp och skillnaden mellan de olika är liten och du vet väl att IVT och Bosch är samma produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.