Veckans tävling vecka 2:
Vinn värdefull bankvärdering av din bostad

vardering.png

Undrar du vad ditt hus eller din lägenhet är värd? Vill du ha råd om värdehöjande åtgärder anpassade efter just din bostad? Denna veckan vinner 5 personer en bankvärdering från Skandiamäklarna som gör att de får tips och renoveringsråd om sitt hem direkt från en mäklare med expertkoll på vad som efterfrågas just nu på marknaden. Vinnarna får även papper som sedan är ett nödvändigt underlag för de som vill kunna lägga om sina lån.

Totalt värde: 10 000-15 000 kronor

Tänk på att kolla så att Skandiamäklarna finns på din ort innan du är med och tävlar.

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt motivera varför just du borde vinna.

Fråga: När startade Skandiamäklarna?


1. 1987
X. 1992
2. 1980

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 24 januari.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten sker genom att aktuell Skandiamäklare kontaktar dig. Meddela gärna i den här tråden när du har fått din vinst.

Vi tackar Skandiamäklarna för att de sponsrar den här tävlingen.
 
2. 1980

Vi köpte en bostadsrätt för snart två år sedan som var i snudd på orenoverad sedan 50talet.
Efter snart två år börjar renoveringarna lida mot sitt slut där vi har gjort om alla ytskikt, lagt nya golv i stora delar, samt bytt ut kök, garderober och el.
Att värdera om och därefter kunna baka in topplånet i bolånet vore underbart för oss.
 
2. 1980

Efter att ha köpt tomt, skrivit kontrakt med husleverantör och fått beviljat bygglov på ett hus och garage har vi nu fått stopp från banken. Vi trodde att allt var lugnt från banken, men de har nu ändrat sig. De kommer inte bevilja en byggnadskreditiv för oss förrän vi kan visa upp säkrare tillgångar till handpenning. Vi har största delen av handpenningen sparad 12%, men måste använda våran bostadsrätt som säkerhet för resterande del 3%. Vi har nått våran budget för huset, så vi har inte så mycket mer pengar att röra oss med.

En värdering från Skandiamäklarna av våran bostadsrätt är precis vad vi behöver för att komma vidare!
 
svar 1980

Vi har renoverat vårt hus sedan augusti och har kommit en bra bit på väg - det skulle vara roligt att veta värdet för att kunna budgetera kommande renovering. I ett hus från 1957 där inget är gjort sedan 1981 alt 1957 så har vi lite kvar innan det är klart (om det någonsin blir det).
 
Alltså... Inte för att vara negativ.

Men vad är värdet? Avser 10-15 kkr värdet för alla 5?

I alla fall här i min kommun kommer mäklarna gladeligen ut och värderar hus.
Gratis.
Förmodligen i förhoppningen att få ta hand om affären vid ev. försäljning.
Tips osv får man gratis.
Vill man ha ett skriftligt intyg för tex en omläggning av lån kan det kosta en slant.
LFs bankman rekommenderade sin egen mäklarfirma, kostnad 1000:- för värderingsintyget.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 10 till
  • Laddar…
2. 1980
Vi är nu i slutet av vårt lösvirkesbygge och skulle ha god hjälp av en proffsig värdering när det är dags att lägga om byggnadskreditivet till bolån!
 
Svar 1980

Ja och frugan är precis i kast med att sälja radhuset och köpa en villa, renoverat upp de mesta från grunden då de var i dåligt skick när vi köpte de, skulle vara mycket intressant att se vad huset är värt idag efter alla åtgärder
 
Är det här en del av samma reklamkampanj där man rekommenderar att bygga altan istället för att gräva om grunden? Sådana råd gör mig allvarligt förbannad. Särskilt med tanke på att det finns tillräckligt många lättpåverkade personer för att lyda dem.

Håller för övrigt med llehs.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Svar: 2. 1980

Vi är i valet och kvalet att sälja eller bygga om, dvs en totalombyggnad isåfall. Har en fin tomt med möjlighet till egen brygga i en lite badsjö 100 m från tomten. Vi vill verkligen ta reda på värdet på tomt och befintligt hus som det står idag och till det sedan koppla en beräkning över vad värdet skulle kunna bli om vi bygger om. Många lösa trådar som vi behöver allt hjälp vi kan få för att knyta ihop. Möjligheten att bygga om hänger på om vi kan räkna med ett ökat värde i annat fall så blir det försäljning. Inte lika kul men ett måste tyvärr! Hoppas på tur gör jag och Thomas!
 
1980 !

Har precis inrett övervåningen på vårt hus. Pengarna tog slut och badrummet väntar på att färdigställas. Mina två döttrar på 1 och 3 år skulle gärna vilja bada badkar hemma! En värdering att ta med till banken skulle hjälpa oss att komma vidare i bygget.
 
kontorsråttan
Vad är skillnaden mellan denna värdering & denna ?
 
  • Gilla
emde och 3 till
  • Laddar…
Svar: 1980

Jag och min sambo har renoverat huset mer eller mindre hela tiden sedan vi köpte det 2010 och börjar närma oss färdiga. En omvärdering av huset för att kunna skriva om lånet vore super med tanke på att vi med nuvarande lån har både topplån och blancolån (inte så stor summa men troligen skulle hela lånesumman kunna bakas in i bottenlånet efter en omvärdering.).
 
Svar: 1980

Då jag och frun min precis värderat om vårt hus och blivit av med både privatlån & bottenlån så vet jag hur värdefullt det är. Jag skulle väldigt gärna ge bort en värdering till min lillasyster och hennes man & bebis då de fortfarande dras med topplån på deras radhus som de ägt i 2 år. Detta skulle bli en perfekt födelsedagspresent och en väldigt annorlunda en också.
 
2 1980,
Efter att ha renoverat och byggt ut huset är det alltid spännande och höra vad experterna säger. Projektet tog cirka 5-6 månader och vi byggde till cirka 60kvm. Av 4 sidor på vårt hus justerade vi 3, vilket betyder att vi var och petade i nästan alla hörn :)
 
Svar: 2 (1980)

Motivering: Vi skulle uppskatta renoveringstips och en realistisk värdering av vårat hus inför en eventuell försäljning.

/beachhouse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.