För en tid sedan gick våra dimmers i köket sönder och jag införskaffade nya. Men de nya dimrarna verkar vara djupare än de gamla för de går inte in helt och hållet. Det blir ett litet glapp mellan vägg och knapp-ram. Det känns inte helt bra.

Huset är från -61 och har plåtdosor och plåtrör. Jag gissar att dagens dosor är lite djupare för att lämna plats åt prylarna. Frågan är då om det bara är att köpa en ROT-dosa eller liknande och på något enkelt sätt byta ut plåtdosan utan att behöva byta ut rören. Eller går gamla plåtrör och dagens plastdosor inte alls ihop?
 
Blir nog väldigt svårt att få plåtröret att passa i hop med ROT dosan så det enklaste är nog att sätta en låg förhöjningsram och montera dimmern i den.
 
E
På elkos "nya" rotdosor tar man ju upp eget hål för rör. Passar i enkelgipsväggar med 45mm reglar.
 
Emil_K skrev:
På elkos "nya" rotdosor tar man ju upp eget hål för rör. Passar i enkelgipsväggar med 45mm reglar.
Behöver röret komma in en del i dosan, så att det inte glappar eller kan röra sig? Eller är det ok om röret slutar någon mm innan dosan? Tänkte om det blir svårt/omöjligt att kapa röret så att det ändå blir tillräckligt långt.
 
Sätt en förhöjningsram, enkelt att göra, fungerar bra och kostar inte mer än en par tior.
 
Jag har flyttat lite dosor - de gamla satt på högre höjd än dagens standard. Och då har jag helt enkelt våldat ut de gamla plåtdosorna med en vridande rörelse. Då har rören släppt i dosan, och jag har kunnat trycka dit en flexslangsskarv med slang på till den nya dosan. Sedan har jag lagat hålet i väggen med skivan som blir när jag sågat ut hålet för den nya dosan. Därefter dragit ny FK.

Rutab har en multidosa där stosarna kan fällas ut. Med rätt handgrepp så kanske du kan få fast en sådan på det befintliga plåtröret.
 
Dosor vs. Förhöjningsramar. 2-2. Tackar för tipsen! Får känna efter hur lat jag tror mig vara, förhöjningsram låter ju väldigt smidigt, bara det inte bygger för mycket.
 
Eller så byter du till en dimmer som får plats!
 
Finns det möjlighet att öppna väggen och laga ifall du skulle råka slita loss plåtröret från en övre dosa? Om det är uteslutet så kanske förhöjningsramen är ett bättre alternativ. Dessa finns i olika höjder.

Många gamla plåtdosor sitter spikade i botten med några pappspikar. Dessa är ganska lätta att få ut.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
babianarmar skrev:
Eller så byter du till en dimmer som får plats!
Det lät som ett alternativ som blir flera gånger dyrare än andra lösningar. Det rör sig om dubbla dimmers faktiskt, så det blir onödigt mycket pengar.
 
pelpet skrev:
Finns det möjlighet att öppna väggen och laga ifall du skulle råka slita loss plåtröret från en övre dosa? Om det är uteslutet så kanske förhöjningsramen är ett bättre alternativ. Dessa finns i olika höjder.

Många gamla plåtdosor sitter spikade i botten med några pappspikar. Dessa är ganska lätta att få ut.
Gissar att en lagning blir svår, har t.ex. inte färgen som användes så det blir lurigt att få det snyggt. Lutar åt förhöjningsram faktiskt. Men jag ska ta en kik och kanske känna lite på dosan om den verkar lätt att lossa.
 
Är det färg är det inget problem. Bra färgbutiker har avläsningsinstrument som de kan läsa av en vägg med, och få fram exakt rätt nyans. På de ställen där jag flyttat strömbrytare så ser man inte lagningen om man inte tittar riktigt noga.
 
E
Det räcker med en låg förhöjningsram. Dimmern kommer sticka ut 15-20mm mer än vanligt. Det är ju det absolut snabbaste och billigaste sättet att få det bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.