Jag ska fylla igen hål i skorstenen på bilden, och putsa den.

KC har jag kört med nu.

Ett antal frågor:
1. Det sitter metallbeslag på hörnen. Jag ser några alternativ för hur de ska putsas:
- Jag drar av putsen mot metallbeslagen, drar lite på metallen med borsten efteråt för att få rätt struktur
eller
- Jag putsar 10 mm utanpå metallen med eller utan nätning.

2. Jag vill ha en tunn slamning på valvet så att mönstret av teglet syns igenom. Min plan var att dra på med borsten bara. När jag testade det så verkar det tunna lagret torka så fort att det inte härdar, det ligger som ett damm kvar. Har kan jag göra där forutom att fukta ordentligt innan?
3. Hur stora gropar i skorstenen kan man låta fyllas med putsbruk bara? Nu har lag lagt in tegelbitar i de som är större 10cm och några cm djupa.

2014-01-12 13.24.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Jajjan skrev:
Jag ska fylla igen hål i skorstenen på bilden, och putsa den.

KC har jag kört med nu.

Ett antal frågor:
1. Det sitter metallbeslag på hörnen. Jag ser några alternativ för hur de ska putsas:
- Jag drar av putsen mot metallbeslagen, drar lite på metallen med borsten efteråt för att få rätt struktur
eller
- Jag putsar 10 mm utanpå metallen med eller utan nätning.
Risken här är väl att det med tiden blir sprickor längs med metallprofilernas ytterkanter om du bara drar av mot dem osv. Om du nätar så motverkar det nog sprickbildning avsevärt men teglet kommer ju inte synas igenom alls då. Skulle bli riktigt snyggt om man kunde ta bort metallbeslagen, men jag antar att de fyller en viktig funktion som de är.


Jajjan skrev:
2. Jag vill ha en tunn slamning på valvet så att mönstret av teglet syns igenom. Min plan var att dra på med borsten bara. När jag testade det så verkar det tunna lagret torka så fort att det inte härdar, det ligger som ett damm kvar. Har kan jag göra där forutom att fukta ordentligt innan?
Tegel suger åt sig vatten fort, förvattna rikligt och under en bra stund innan putsning samt eftervattna också. Dammig yta blir det hur som helst ändå, du kan stryka en omgång utspädd vattenglas för att binda dammet:

http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-utomhus/Mur--och-putsgrund-36724/

prova dock på en undanskymd yta först, jag vet inte om det blir någon bestående färgskiftning med biltemas silikatgrund. Alternativt målar du med silikatfärg för inomhusbruk eller kc-färg eller nåt.

Jajjan skrev:
3. Hur stora gropar i skorstenen kan man låta fyllas med putsbruk bara? Nu har jag lagt in tegelbitar i de som är större 10cm och några cm djupa.
Det går att fylla ganska stort, men helst inte tjockare än en centimeter åt gången och något dygns tork emellan. Du verkar tänka rätt med att lägga i tegelflis å så med bruk runt, det är bra. Det kallas att "svicka"

Fint gammalt valv för övrigt...
 
  • Gilla
Jajjan och 1 till
  • Laddar…
Jajjan skrev:
Jag ska fylla igen hål i skorstenen......

2. Jag vill ha en tunn slamning på valvet så att mönstret av teglet syns igenom. Min plan var att dra på med borsten bara.
Om du ämnar använda den som skorsten framledes..... har du förankrat detta med sotaren? Dom vill ha skorstenen putsad för täthetens skull.
Kanske bäst att kolla om det är OK att bara slamma den. :confused:
 
Sådär då är det till slut klart, nästan.
(Nu ser jag att jag stavat fel i rubriken)

2014-02-24 19.04.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde att dra en planka mot metallhörnen, tyckte det blev OK. Det kanske kommer bli små sprickor mellan mur och metall.
Den delen gick ganska enkelt. Dra med planka och sen kvasta lite så blev det fint.
Att försöka slamma tunt på valvet så att tegelstenarna skulle synas lyckades jag inte med. Jag försökte kvasta på ett löst bruk. Men tegelstrukturen syntes inte ändå och det blev väldigt ojämnt. Så det slutade med att jag drog på lite mer och jämnade till med mursleven.

Målat med silikatfärg som blev mycket ljusare än vad vi trott, men det får vara ok.

En ventil från Gysinge satte jag fast med putsbruket bara. Verkar sitta kvar än så länge.
 
  • Gilla
nypon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.