Hej!

Jag har ett jätteproblem. Jag ägnar mig åt att tillverka fönsterkarmar. Jag sågar virket själv med min solosåg, torkar virket i solen under sommaren och förvarar sedan virket i en gammal lada. Men så fort jag hyvlat till ett ämne och tagit in det i värmen i min lilla verkstad så "drar sig" virket och böjer sig, blir skevt och helt oanvändbart. Sen hyvlar jag till en ny bit och samma sak händer igen.

Vad gör jag? Vad beror detta på? Hur förhindrar jag att träämnet böjer sig på detta sätt?
Alla tips är välkomna.
 
Har du mätt upp fuktigheten? Trä kan bete sig konstigt om fuktigheten är olika. Spänning i trä är ju också beroende av hur det växt.
 
lolukokasos skrev:
Har du mätt upp fuktigheten? Trä kan bete sig konstigt om fuktigheten är olika. Spänning i trä är ju också beroende av hur det växt.
Nej det har jag inte. Äger f.n. ingen sån apparat. Om virket inte är tillräckligt torrt, hur fan gör jag för att torka det ännu mer? Det har legat i solen och värmen hela sommaren som sagt.
 
Böjer det sig mot den tunnaste sidan ? I så fall är det inte ordentligt torrt. Hyvla liksidiga ämnen och låt torka igen.
 
Läste nånstans att luftfunktigheten i rummet kan påverka? Måste man kanske förvara virket inomhus redan från början? Mycket virke går till spillo p.g.a. detta. :banghead:
 
RoBo skrev:
Böjer det sig mot den tunnaste sidan ? I så fall är det inte ordentligt torrt. Hyvla liksidiga ämnen och låt torka igen.
Jag planhyvlar virket till ca 50 x 140 mm. Sen låter jag det ligga inomhus i ca en vecka och sedan tar den formen av en pilbåge.
 
Ditt problem kan bero på flera faktorer, de som jag finner troligast är att luftfuktigheten och temperaturen skiljer sig för mycket mellan där du anser dig torka virket till rätt fuktkvot och där du förvarar det efter du hyvlat det. Det andra problemet, som jag inte kan bedöma är kvaliten på virket. Furor som växt i den södra delen av landet är betydligt mer benägna att vara solvridna än furor som växt i den norra delen. Solvridna ämnen är hopplösa och kan (i princip) inte åtgärdas genom olika torkningsförfoganden. Möjligtvis kommer dina ämnen från en solrik del av landet? Virke med stora skillnader mellan ytved och kärnved är mer benägna att vrida sig än virke med mindre skillnad mellan ytved och kärnved. Mitt tips är hursom att låta virket torka i samma lokal som det hyvlas i innan och efter hyvling. Har ditt virke en dålig ytved/kärnved-ratio så bör du hitta en ny leverantör.
 
Vilket håll böjer det sig ? troligtvis på den tunnare.
 
Bing skrev:
Ditt problem kan bero på flera faktorer, de som jag finner troligast är att luftfuktigheten och temperaturen skiljer sig för mycket mellan där du anser dig torka virket till rätt fuktkvot och där du förvarar det efter du hyvlat det. Det andra problemet, som jag inte kan bedöma är kvaliten på virket. Furor som växt i den södra delen av landet är betydligt mer benägna att vara solvridna än furor som växt i den norra delen. Solvridna ämnen är hopplösa och kan (i princip) inte åtgärdas genom olika torkningsförfoganden. Möjligtvis kommer dina ämnen från en solrik del av landet? Virke med stora skillnader mellan ytved och kärnved är mer benägna att vrida sig än virke med mindre skillnad mellan ytved och kärnved. Mitt tips är hursom att låta virket torka i samma lokal som det hyvlas i innan och efter hyvling. Har ditt virke en dålig ytved/kärnved-ratio så bör du hitta en ny leverantör.
Håller med till fullo. Torka virket som ovan i tex 140x140 om du kan. Gärna i spänn.
 
RoBo skrev:
Vilket håll böjer det sig ? troligtvis på den tunnare.
Den tunnare, om jag förstått dig rätt.

Problemet är främst inte att det vrider sig, utan att det böjer sig. Virket är från norra delen av landet, min egen skog närmare bestämt :)
 
RoBo skrev:
Håller med till fullo. Torka virket som ovan i tex 140x140 om du kan. Gärna i spänn.
Om jag sågar virket i den dimension du nämner så vrider den sig istället.
 
Har du kollat virkestorken Plano? Med en sån så torkar du ditt virke på några veckor och det blir "jämntorkat". Att torka jämnt i solen går inte...men sen gäller nog att ha bra virke som beskrivet innan. Men det kan du ju påverka! Visst är det roligt att använda sitt egna virke?
 
Ja, en egen virkestork skulle inte vara så dumt. Jag får väl bära in hela virkestraven inomhus hädanefter då :rolleyes:
 
Jag medger att jag vet inte ett dugg om trä och hur trä uppför sig i olika situationer, men kan det möjligen bli bättre om träet lägges i press när det lägges inomhus för torkning?
 
För att få fram virke av bra kvalitet består processen av många steg.

1. Rätt träd. Inte träd som lutar eller har oval form då det ger sämre kvalitet.
2. Avverka på rätt årstid. Nu är det perfekt och en eller två månader till.
3. Dela upp stocken på rätt sätt för att minimera sprickor och vridningar. Googla stjärnsågning om du vill ha riktigt bra kvalitet. Kanske dock inte passar dig riktigt då du kommer få limma ihop trianglar för att åstadkomma fyrkantiga ämnen.
4. Torkning är en vetenskap i sig. Inte i direkt solljus! Se till att virket kommer upp högt från marken, gärna grusplan som är väldränerad under. Strölagt med luftspalter och gärna ett tak av gammal plåt och lite tyngd på för att hålla det under press. Det ska vara luftigt och kunna blåsa genom paketet men helst inte i direkt solljus eller nära en vägg eller skog.
5. Förvara virket i torkat format en längre tid, gärna år i en miljö med växlande luftfuktighet/värme. Tex ett luftigt skjul eller liknande.
6. Efter sortering och kassering av spruckna eller vridna bitar har du nu virke av bra kvalitet att börja snickara med.:rolleyes:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.