Jag tycker jag jämt är så täppt i näsan: Jag upplever att luftvärmepumpen blåser rätt hårt. Jag sov ett tag i samma rum som luftvärmepumpen för att spara el men tyckte det var obehagligt. Nu har jag sovit i mitt riktiga sovrum några dagar..men då måste jag dra på värme från det vattenburna gamla systemet med element för att det ska bli varmt.(värmepatron eller vad det kallas sitter i köket.)

Nu stängde jag av nåt som kallas "plasmaklusterdrift.".? jag är inte riktigt 100 på vad det är..Nåt med dammpartilklar?
Den driften har varit konstant påslagen..men det kanske var fel?
Jag har aldrig gillat den där luftvärmepumpen för den orkar inte blåsa upp värme till sovrummet på andra våningen..

Man får en del höga räkningar för man kör 2 värmesystem. Men i år har det varit rätt låga räkningar..decemberäkningen var på 1075 kr så det var ju inte så farligt..det var mycket värre förra vintern.

Ibland undrar jag om man kan borra hål i golvet för att få upp värmen?

Eller köpa en vattenmantlad kamin som kopplas på värmesystemet? Fast jag vet inget om sånt...

Men största problemet är att jag är snuvig ock täppt i näsan jämt..Så irriterande.
(det är ett mindre gammalt hus,inte skitbra isolering)
Jag eldrar i kamín med ved..okopplad kamin..men det blir lite varmare då.

Någon som har en kommentar?
 
Luftpumpen rör runt mycket luft så det är inte omöjligt att den rör runt en massa dammpartiklar.
Luften blir nog mer stillastående med ett vanligt element.
Du kanske har damm allergi ;)
 
Tack för svar! Jo, jag har allergi för damm mm. i decennier..(säkert 30 år) långt innan den där hemska blås-maskinen installerades...Fick diagnosen "överkänslig" då jag jobbade inom industrin,(som var dammig ock full av giftiga kemikalier)
Jag ska försöka sova där uppe då..i fortsättningen.
 
Y
Läste en varning på ett annat forum för ett tag sedan. Tror deras familj blev sjuka ofta så han kikade då närmare på sin luftpump och fann att det nästan var som mögel eller något någonstans där man annars inte kollar i vanliga fall.
- Minns inte detaljerna då det inte var aktuellt ämne för mig.

Jag hade dock köpt en luftfuktighetsmätare och hållit ett öga på om fuktigheten är hälsosam. Vi har väldigt torr luft i Sverige så många har fuktare, speciellt folk med gitarrer och annat vars träinstrument tar skada. Alternativt köpt en bra luft och renare - i ett.. Det gjorde jag när jag hade ont av torr luft.
 
Har du damm allergi kanske du ska och försöka och köra pumpen så lite som möjligt.:confused:
Även att det sitter filter i inomhusdelen så renar den ju tyvärr inte all luft och jag förstår att du får ett helsike med din hälsa.
Jag hoppas att du känner dig bättre i ditt sovrum och att du hittar ett annat värmesystem som inte gör dig dålig.
 
Gör rent kanalerna samt installera finfilter. Det finns olika typer av filter...har jag läst. Någon beteckning typ H7 som ska vara deluxe och ta bort det mesta. Brukar man inte ta in en sotare eller någon ventligationsmänniska som gör rent rören? Läste om någon på detta forum som satte en lång slang av något slag på sin skruvdragare åsså en vippa på andra änden och gjorde rent rören själv. Bara amatörmässiga förslag. Blir själv lite täppt ibland
 
Jag har kvalsterallergi, men kan även reagera på torr luft vilket luftvärmepumpen ger.
Tips nummer ett blir luftrenare i sovrumet och om inte det fungerar så blir nummer två luftfuktare.
Jag hade både och tidigare, men i mitt nuvarande inomhusklimat räcker luftrenare tillsammans med speciella örngott och madrassöverdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.