Hej!

Efter några månader har vi nu äntligen kommit vidare och fått ett utkast på våra husritningar.
Har tidigare tagit hjälp av detta eminenta forum och önskar ytterligare åsikter :)

- Vi funderar på att stänga gången mellan hall o kök (under trappan) för att kunna använda hela utrymmet under trappan till förvaring.
- Tycker det ser trångt ut mellan toalett och duschkabin på nedre plan... Förslag som klarar tillgänglighetskraven? (med behålld fönstersättning)
- Dörröppningen till klädkammare skall skjutas åt höger så att dubbelsängen får plats till vänster om öppningen. Dörren där skall även vara en skjutdörr.

Vad tycker ni?

Tack på förhand :)

Granis ImageUploadedByByggahus.se1389127170.525617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1389127194.920027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Granis,

jag skulle definitivt behålla öppningen mellan kök och hall. Kommer nog bli en "huvudled" i huset. Förvaring borde kunna lösas på annat ställe. Exempelvis i det stora sovrummet. Jag skulle nog prioritera annorlunda i fördelningen av ytor jmf med vad den här hustypen gör. 27 kvm på stora sovrummet med klk jmf med 6 kvm för stora badrummet. Känns lite lite till badrummet i så stort hus.
Fint hus annars!
 
- Vi funderar på att stänga gången mellan hall o kök (under trappan) för att kunna använda hela utrymmet under trappan till förvaring.

Svårt beslut! Vi har stängd trappa och det är helt klart en fenomenal förvaringslösning (vilket man inte kan få för mycket av). En annan fördel i er lösning tror jag är att det minskar risken att saker "dumpas" i köket, vilket har en tendes att ske när det är "för nära" mellan entré och kök.

Går det att stänga en del av trappan? En vägg med dörr under trappan i höjd med frysen så att säga? Oavsett så verkar en skjutdörr in till köket (om det ska vara öppet) vara betydligt bättre här, än en vanlig dörr.

Ett tips är att lägga klinker även i er hall.

- Tycker det ser trångt ut mellan toalett och duschkabin på nedre plan... Förslag som klarar tillgänglighetskraven? (med behålld fönstersättning)

Jag har inget alternativ men jag håller med om att det ser trångt ut. Bifogar en bild. Förvisso kan rätt typ av duschväggar (ex. som enligt bild) fällas in för att ge bättre svängrum.

P9170360.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni?

Väldigt stort "master" sovrum. När KLK finns till klädförvaring - vad är syftet med ytan? Jag skulle nog lägga mer kvm på KLK och ta av sovrummet.

Jag tycker inte badrum på ÖV behöver vara större. Däremot kanske dubbla handfat med tanke på att det ska betjäna 4 personer (?).
 
Tack för era svar :)

Vi behåller nog öppningen, och bygger in den del av trappan som går.
Angående sovrummet så håller jag med. Till viss del. Det är stort. Men å andra sidan är det snedtak, så om vi gör större klk tror jag det kommer kännas trångt.. Man kanske vill ha en barnsäng, en byrå eller ett skrivbord i det rummet med.. Men du har en poäng, helt klart!
Toaletten satte vi mellan fönster o dusch vägg, det blev mer plats över då. Det blir nog bra :)

Tar gärna emot fler synpunkter om ngn har!
//Hanna
 
Jag skulle försöka få in mer förvaringslösningar. Jag tror att man alltid underskattar hur mycket prylar det är som man ska få plats med.

Personligen tycker jag att platsbyggda skjutdörrsgarderober med valfri inredning (t ex Elfa) är en bra och flexibel lösning. Jag är inte heller så förtjust i "vanliga" garderober som ställs på plats.

Bifogar en bild där ni skulle kunna ha...

#plan.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Förvaring är helt klart en brustvara i nya hus.. I tvättstugan kommer det bli svårt, då kommer ha diverse teknikutrustning på den platsen. Men övriga förslag är helt klart bra :) Tack!

//Hanna
 
Spännande med nytt hus! Bra att inte trappan upp är precis innanför ytterdörren, ni slipper en massa grus på väg upp! Skjutdörr även till tvättstugan sparar irriterande svängar runt dörren, lätt att bygga in i väggen nu. Har ni tänkt ha stängd förvaring i hallen, nu ser det ut som hatthyllor på bägge sidor? Kan ge lite rörigt intryck med en massa kläder hängande.
Men fint och luftigt ser det ut att bli!
 
Ja det var därför vi la till verandan :) Kändes som hallen var minimal innan.

Vi har inte ritat hur verandan ska se ut, men vi tänker ha sittbänkar med förvaring och en sida med hatthylla/krokar. Vi får se på plats då vi bygger själva.

Skjutdörr till tvättstugan var en grym ide! Det ska vi definitivt kika på. Bra. Tack!
 
Kom på en sak ang skjutdörr.. Kanske inte är så bra för ljudisoleringen..? Ändå en tvättmaskin som kommer gå därinne. Och om man springer mkt i en dörr så kanske inte skjutdörr är praktiskt..?
 
Dörren till sovrummet skulle jag egentligen vilja ha närmare trappan (går då att dela av allrummet till ett extra rum vid behov samt går att ha byrå eller garderober mittemot sängen) men det är ju skorstenröret i vägen för. Jag hade även stört mig på att samma rör gör att dörren till sovrummet inte går att öppna helt, antar att ni inte vill flytta på kaminen men kanske att ändra hållet dörren öppnas även om det inte heller känns optimalt?

Håller med som det tidigare sagt att badrummen känns små för så pass stort hus. Skulle vara bra om det fanns möjlighet till både dusch och bad eller bastu på övervåningen. T.ex. genom att byta plats på sovrummen och då få möjligheten att kunna göra om en del av klädkammaren till bastu.
 
Vi har skjutdörr till sovrummet som ligger intill vardagsrum och hall och det funkar bra, ljudmässigt är det samma som en vanlig stängd dörr. Tvättmaskinen har ju ganska dovt ljud och precis utanför har ni ju inget som direkt störs av ljud, mer passager.
 
En sak att tänka på när det gäller skjutdörr är att den (normalt?) inte går att låsa, om den funktionen är önskvärd.

I ert hus Granisen tvivlar jag på att ni kan ha skjutdörr in till tvättstugan; kommer inte väggen mellan tvätt och badrum innehålla rör för vatten, om inte till tvättmaskin så till handfat i badrum och kanske även avlopp till detta?

På tal om teknik i tvättstugan så kan även sådant vara skönt att kunna stänga in bakom skjutdörrar. Och beroende på vad det är för teknik som ska installeras så går det säkert att kombinera med förvaring.
 
Jag ser inte utrymmet i badrummet som något problem, vikväggarna fälls ju bara ut när man använder dem, och förmodligen är det inte så vanligt att någon går in och använder toan just när någon duschar?

För inte ska ni ställa in en duschkabin? Isåfall får ni helt enkelt välja en lite mindre duschkabin, eller så sätter man toan vid fönstret och ett praktiskt högskåp i hörnet bredvid duschen.

Öppningen mellan kök och hall vill ni ha kvar, det är inte kul att dra alla inköp genom vardagsrummet när man storhandlat i dåligt väder. Ni har ju ändå rätt mycket förvaring i entrén och tvättstuga/groventré. Sätt bänkar med förvaring under mot fönstren så får man undan en massa skor, vantar mm där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.