Det är borrat djup på alla offerter. Det är därför jag undrar.
 
160m för en 10kw pump är snålt är min åsikt, har själv 210m till en tia.

Mvh
 
Jag skulle i första hand valt 10 kW med 160 m borrhål i första hand med tanke på framtida utbyggnad eller i andra hand 7 kW med 160 m.

VP kan bytas ut men borrhålet skall ha bra kapacitet, helst överkapacitet.
 
Ok. Tror du det funkar bra om man väljer den lilla pannan med ett djupare borrhål?
Är det befogat att välja värstingpannan
Jämfört med den enkla
Modellen?
Har hört att det mest är lullull som skiljer dem åt, och 15000 kr extra för en massa trams bryr jag inte om.
 
Absolut, det som ev. kan hända är att VP inte räcker till för aktuellt värmeuttag men då kan ju elpatron stötta.
Men ett djupare hål är inte någon nackdel.

Sen betr. IVT så skulle jag aldrig välja det fabrikatet, men det är jag det. Jag har inget konkret att motivera detta med, det är bara en känsla och deras reklam,tycker jag, är vilseledande och sånt gillar jag inte.
 
Ok, bra att veta.
Du verkar kunna en del. Vilken av mina alternativ hade du valt om du utgår från storlek på mitt hus och utbyggnad m,m
 
inlägg # 18 !
 
Är det värt 50000kr mer
 
10 kw låter ordentligt överdimensionerat.
Har precis själv begärt in offerter för 155 kvadrat med liknande förutsättningar och ingen har offererat större än 7 kw.
 
Ok, vilka borrdjup m,m har du fått
Priser?
 
Borrdjup varierar 120-140m beroende på fabrikat/modell (ivt /bosch, thermia)
Priser inte så relevanta tyvärr och i euro då jag bor i Finland.
 
Ok men då är ja inte helt fel ute i alla fall.
 
Jag hade valt 7an men tagit till lite extra borrhåll, extra borrdjup kostar förhållandevis lite extra och kommer att ge en högre brinetemp in för all framtid= lite bättre cop, hålet kommer då även vara lämpligt för ett större energiuttag i framtiden (större pump)

Plöjde ner 500 m jordvärmeslang till min 7a vilket jag inte ångrar, motsvarar ungefär 165 m borrhål.
 
Ok, många tack för tipsen, är faktiskt något klokare nu.
 
Gjorde en kalkyl med 20000 kwh som förbrukning och huset ligger i Nacka för vet inte vart det står nu kommer naturligtvis energibehovet öka om du bygger ut och sen beror det på hur mycket förluster befintlig panna har men dom är troligtvis låga. Kalkylen är körd enligt Bosch rekomendation och Bosch är samma som Ivt fast lite billigare och ligger lite senare med nya modeller. Kalkylen tar inte hänsyn till vilket flöde systemet klarar av utan det måste man kolla på platsen. Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.