Har en stor lada som vi funderar på att bygga om till bostad.
Kommunen vill ju ha in ett bygglov gällande ändring av användningsområde.

Blir ju nyfiken på:
Vad kan hända om man inte söker detta bygglov och dom kommer på en om något år?
 
mycke_nu skrev:
[länk]

Tack =)
 
jag pratade precis med min kommun om samma sak och de ville "bara" ha in en anmälan (bygganmälan) för ändring av användningsområde.
teckniskbeskrivning och förenklad kontrollplan. hon skulle skicka papper, så det kommer säkert fler.
men hon menade på att jag inte behövde söka bygglov.

Men de kan ju ändra sig, vågar inte bli för glad än...
 
Generellt så brukar man inte få bygga mer än ett bostadshus på en och samma tomt. Men bla, i jordbrukssammanhang vet jag att det finns undantag.
 
Konstig kommun. Dags att skicka henne på kurs!

Pbl 9 kap. 2 § Det krävs bygglov för
1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att

a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri,
 
jaha där haarvard, befarade nästan någon sådant. Det lät lite bra för att vara sant. :(
jag får väl helt enkelt ringa min komuns GW, han har sten koll och svarar gärna Nej, inte lika kul dock.
Men det måste fan gå att lösa på något sätt!! Kan ju inte var så omöjligt att få bygga på ens egen gård (ok, min fars i detta fall)
Det är intressant hur de skulle kunna hindra en till det medans de i stort sätt kan tvinga oss att sälja skog för att de vill bygga villaområde! väldigt orättvist. (de =komunen/och deras vänner) :)

tack för sparken tillbaka till 0 i alla fall ;-)
 
Vaddå lösa, det är väl bara att söka bygglov.
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
ja, mycke_nu, men det både kostar och krävs massa arbete. kan ju vara bra att veta om det ens finns NÅGON chans innan man lägger ner veckors tid. De ska ju ha planlösningar och allt.
Det vill jag sitta med ett år innan jag blir nöjd ;-)
 
Men i sama veva som dom nya stora friggebodarna diskuteras ingår väl även att man skall få inreda bostad i komplementbyggnad (bara anmälan behövs), och även sätta takkupor på taken. Så går det igenom är det väl grönt. Har själv både stor ladugård och ett uthus... Eftersom det är avstyckat så är alla tidigare gårdsbyggnader numera komplementbyggnader...
 
Men bara om byggnaden är max 25 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.