Har fått problem med vad som ser ut att vara kondens på södra gaveln på vinden.

Isoleringen består av någon sorts papp och därefter 8-10cm spån. Mellan bjälklaget och väggen där det är kondens finns det en springa på ca. 2cm och där finns ingen isolering alls, det är bara innertaket som skiljer vinden och bostaden.

Jag har ökat ventilationen i huset och lagt lite isolering just vid gaveln på vinden för att se om det försvinner (se bild). Blir det bra tänkte jag tilläggsisolera hela vinden med lösull. Gör jag rätt? eller ska jag testa med något annat. Är nybörjare på allt som har med hus att göra och lite rädd för att göra fel så kom gärna med synpunkter.

IMAG0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
det ser ut som att det kommer och går. man ser på brädan att det varit blöttare.
så det kommer säkert torka upp fram mot sommaren
 
ok, tror du det går bra att fylla springan med spån?
 
S
jag skulle fundera lite varför det blir fuktigt och åtgärda det.
 
Kan det vara så att det läcker upp varmluft från bostadsdelen vid denna vägg, och att den fuktiga luften kondenseras?
 
Just i springan är det bara innertaket som skiljer vinden och bostadsdelen, så det måste bli kondens mellan den varma luften som kommer upp och den kalla på vinden. Jag funderade på om jag kan lägga sågspån i just springan som tar åt sig fukten?
 
Kanske försöka torka upp det med en fläkt och sen fylla med cutterspån (om det det du har som isolering). Sen får du hålla koll så det inte fortsätter.
 
Larsa skrev:
Kanske försöka torka upp det med en fläkt och sen fylla med cutterspån (om det det du har som isolering). Sen får du hålla koll så det inte fortsätter.
Ok, jag får testa med det, tack så mycket
 
Hur ser gaveln ut på utsidan?
Kan det vara fukt utifrån?
Regnar el snöar det in på vinden när det blåser?

Det kan inte vara endast innertak under springan. Det måste vara ytterväggen (hammarband) rimligtvis, annars har du ingen isolering/tjocklek alls på ytterväggen?
Är panelen/huset av inte allt för gammalt datum så bör panelen sitta på spikläkt som skapar en luftspalt bakom, typ din 2 cm springa.
Det kan naturligtvis ändå vara läckage av varm fuktig inomhusluft. Finns det något (rör, skorsten etc) som går upp genom innertaket vid den gaveln, och som kan orsaka läckor i tätheten av innertak/lister?

Jag skulle inte täppa till den springan innan jag visste var fukten kom ifrån, och då inte förrän orsaken var åtgärdad.
Är det t ex kondens pga varm fuktig inomhusluft så måste ju läckaget av inomhusluften stoppas (inifrån) först, annars blir det som en blöt disktrasa där både panel och läkt/regel och ev övriga organiska material i kontakt kommer att ruttna upp på nolltid.
 
  • Gilla
engan87
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Hur ser gaveln ut på utsidan?
Kan det vara fukt utifrån?
Regnar el snöar det in på vinden när det blåser?

Det kan inte vara endast innertak under springan. Det måste vara ytterväggen (hammarband) rimligtvis, annars har du ingen isolering/tjocklek alls på ytterväggen?
Är panelen/huset av inte allt för gammalt datum så bör panelen sitta på spikläkt som skapar en luftspalt bakom, typ din 2 cm springa.
Det kan naturligtvis ändå vara läckage av varm fuktig inomhusluft. Finns det något (rör, skorsten etc) som går upp genom innertaket vid den gaveln, och som kan orsaka läckor i tätheten av innertak/lister?

Jag skulle inte täppa till den springan innan jag visste var fukten kom ifrån, och då inte förrän orsaken var åtgärdad.
Är det t ex kondens pga varm fuktig inomhusluft så måste ju läckaget av inomhusluften stoppas (inifrån) först, annars blir det som en blöt disktrasa där både panel och läkt/regel och ev övriga organiska material i kontakt kommer att ruttna upp på nolltid.
Huset är från 1922 med puts på utsidan, det finns inga synliga sprickor. Det finns inga rör som går upp på vinden. Skorstenen och takfönstret är minst 4m från gaveln.

Det läcker ibland in snö genom fönstret som lägger sig på golvet nedanför. Har tidigare även läckt in vatten men det har slutat efter en tillfällig reparation. Jag ska ta bort fönstret i sommar.

Jag ska kolla närmare hur det ser ut under springan.

Tack för infon
 
Det kan vara en plankvägg med bara skivmaterial/panel på insidan. Tjocka spontade stående plank som väggmaterial/stomme förekom för 100 år sen.
 
Det kan vara en plankvägg med bara skivmaterial/panel på insidan. Tjocka spontade stående plank som väggmaterial/stomme förekom för 100 år sen.
Kan det mkt väl vara. Tänkte på det också iom att huset är fr -22 och putsat. Utgick från att det var vanlig panel på gaveln, men det är det kanske inte då. I så fall är vi tillbaka på ruta 1 och det kan vara varmfuktig luft inifrån som kondenserar mot den kalla ytterväggen.

I så fall är frågan hur innertaket ser ut (även "konstruktion" & mtrl)?
Taklister?
Tätning/drevning/springor mellan innertak/taklist/yttervägg (gavel)?
Vilket/vilka rum under (sovrum/vdgsrum/badrum/kök/etc)?
Extra mkt fukt och el övertryck (ventilation)?

Iom ett äldre hus så kan man anta att det inte finns någon fuktspärr (plast), men oavsett det så är det viktigaste att det inte är springor där det kan röra sig luft in/ut. Tyckte på någon av bilderna att det såg väldigt fuktigt ut. Kan tyda på att det inte är helt tätt och att inneluft pyser ut mer där.
 
Jag kommer kolla upp allt detta nästa vecka när jag är ledig, har ont om tid nu med jobb och ungar.


Men jag har varit uppe och lyft lite på golvet mot den andra gaveln för och se om det är samma där. Springan mellan bjälklag och vägg är bara 2mm. Det är blött även där men inte alls lika mycket som på den andra gaveln, här har vattnet istället pärlat sig men jag ser inget svart i springan.
Här kommer lite bilder från innertaket vid den första gaveln.
IMAG0068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pilen visar den första gaveln
IMAG0069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortet är taget från sovrummet med kattvindarna.
IMAG0065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är sovrummet till höger när man kommer upp från trappan
 
Redigerat:
Det ser fint och nyrenoverat(?) ut. Är panelen på vägg och tak ny? Nya taklister?
Hur har man gjort med den gamla underliggande väggen & taket? Låtit allt det gamla vara kvar orört under, el har man tagit bort det gamla materialet?
Kan ev vara så att renoveringen på något sätt orsakat springor/glipor/otätheter, i synnerhet om gammalt material tagits bort.

Iom att det är ett sovrum så blir det lite extra fukt där under natten, särskilt om det är master bedroom. Är det självdragsventilation med tilluft i sovrummet? Fungerar det bra? Stängd dörr på natten?

Skorsten? Oljeeldning el ved el pellets för uppvärmningen?
 
Förra ägarna flyttade in 2001 och då fanns panelen på väggar och tak. Listerna vet jag inte men jag målade dom när vi flyttade in för 1 år sedan. Och dom såg väldigt gamla ut.

Ska ta ner taket i sovrummet i början av nästa vecka och kolla.
Sovrummet ska bli barnens lekrum i framtiden men just nu används det som förvaring. Vi har dörren stängd och ingen värme på. Det finns ingen tillluft någonstans i huset, bara mekanisk frånluft i badrummet och på toaletten på övervåningen.

Det har eldats med ved sen 2001 och innan dess var det olja.

Har lite funderingar på om det kan vara varm fuktig luft från badrummet som letar sig upp i trappen och sen tar sig in på vinden. Badrummet är tillbyggt 2010 och innan dess duschade dom nere i källaren. När förra ägarna köpte huset 2001 fanns det bara en trädgårdsslang i källaren som dusch. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.