Försökte sktiva så tydlig rubrik som möjlig.

Planerar mitt garagebygge.
Troligen så blir det leca-sockel med en sten ovan golvet, sen tänkte jag sätta en eps eller xps skiva(30-50mm) på insidan.

Har ni något bra tips på hur man skulle klä in isoleringsskivan?
 
S
kanske minerit skiva?
plåt kan man ju ta också,
 
S
du skulle inte vilja iso lecablock?
 
SÄtta kakel/klinkers?
 
Tack för alla tips, har funderat på dom alla tidigare.

SBH skrev:
kanske minerit skiva?
plåt kan man ju ta också,
Båda dom alternativen skulle bli bra.
En kompis använde rostfria plåtar som han hade köpt för ca 1% av listpriset, det blev mycket snyggt! Men om man köper till normalpris så måste jag nog nöja mig med galvad plåt, 1mm?


SBH skrev:
du skulle inte vilja iso lecablock?
Skulle vara ett enkelt alternativ.
Tunnaste är 240mm, och det blir för tjockt, och så är dom ganska dyra.


Mats skrev:
SÄtta kakel/klinkers?
Skulle bli snyggt! Men är väl det alternativ som kräver mest arbete.
Hur bra funkar det att sätta klinker på isolering? Hur gör man för bästa resultat?
 
S
kolla med plåtslagare vad för pris du kan få.
eventuellt om du kan ta olika färg på plåtarna och måla med någon go plåtfärg så dom inte skavs direkt
 
Kicken skrev:
Tack för alla tips, har funderat på dom alla tidigare.



Båda dom alternativen skulle bli bra.
En kompis använde rostfria plåtar som han hade köpt för ca 1% av listpriset, det blev mycket snyggt! Men om man köper till normalpris så måste jag nog nöja mig med galvad plåt, 1mm?




Skulle vara ett enkelt alternativ.
Tunnaste är 240mm, och det blir för tjockt, och så är dom ganska dyra.




Skulle bli snyggt! Men är väl det alternativ som kräver mest arbete.
Hur bra funkar det att sätta klinker på isolering? Hur gör man för bästa resultat?
Det vet jag tyvärr inte. Jag har bara sett det färdigt
 
Om man ska lägga klinker tror jag man bör ha xps under?

Kan var svårt/mycket jobb att få golver och klinkersen att mötas snyggt, betonggolv är sällan helt 100 längs med väggarna. Samma gäller mineritskiva om man lägger dit den efter golvgjutningen.
 
En annan lösning är att köpa ett kantelement som är 10 cm högre än plattan. Efter gjutningen har du alltså 10 cm kantelement med isolering som sticker upp längs ytterkanten. Sedan formar du innanför och gjuter upp sockeln så bred som du vill ha den. På så vis får du en 10 cm tjock cellplast på utsidan.

Du armerar då även färdigt för sockeln innan plattan gjuts så slipper du borra i dessa efteråt.

Alternativet är att köra med leca innanför kantelementet och mura. Du slipper då formning och blandning av betong.

Finns även "garageelement" med isolerad sockel som man gjuter emot. Har dock bara hittat med 100 mm sockel vilket känns lite snålt.


Står själv i valet inför kommande garagebygge!
 
Ett annat sätt är att isolera på utsidan, utanpå leca och kantelement. Oftast korsreglar man ju trästommen för att få mer isolering pch bryta köldbryggor. Om man ställer det stående reglarna och syllen jäms med plattans/lecasockelns ytterkant och sedan korsreglar med tex 70mm reglar, då får du plats med en 70mm cellplastskiva utanför kantelement, lecasockel, syll och nedre delen av väggreglarna.

Detta är en del extra jobb såklart, dessutom behövs en extra sockelskiva för att klä in cellplasten, men jag kan lova dig att det blir en ordentlig skillnad i värmeläckage längst golven. Den köldbrygga som traditionella kantelement alltid skapar vid syllen bryts helt.

Jag lägger in ett par reprisbilder som jag visat i andra trådar tidigare, de är från mitt eget bygge och visar lösningen som jag försöker förklara i text ovan.
Den nedre bilden är från bostadsdelen som saknar lecasockel, men principen är densamma.

120707 vindduk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

120711 isolering dag 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kantelement skulle också vara en lösning, men dom är svåra att få tag på här i Finland därmed inte så accepterat som byggsätt.
Men jag tror nog det skulle vara ett bra alternativ.


Gabbe1: är det ok att sätt sockelskiva mot isoleringen? På dom instruktioner jag sett så har dom alltid haft en luftspalt bakom skivan.
 
Ja det är helt ok, det är precis så de fabriksbyggda kantelementen är uppbyggda.
 
På fabriksbyggda kantelement så sitter cementskivan helt fast i isoleringen så det blir "ett" material, det är svårt att åstadkomma om man bara lägger på en sockelskiva mot isoleringen.

Men inte vet jag fur farligt det är om skivan inte är helt 100 limmad?
Kan fukt sugas upp av kapilärkraften?
Fukt ovanifrån om det inte är tätt mot utsidan?
Vad kan fukten göra? Skada träväggen? Mögel?


Säger inte att du gjort fel, för det verkar som en bra konstruktion.
Men som sagt på alla monteringsanvisningar för mineritskivor så står det att man ska ha luftspalt.
 
Förutom att mineritskivan trycks på plats av flera hundra kg makadam så har jag även limmat fast dem genom klickar med fogskum, dessutom är den fastklämt under en spikläkt också.
Varken cellplast eller fibercementskivorna är fuktkänsliga eller kan mögla.

Jag anser att det blir samma konstruktion som ett fabriksbygget kantelement, fast betydligt mer energieffektivt.

Men det är ju ingen "standardlösning" som jag gjort, känner du sig orolig så bör du titta efter andra lösningar.
God nattsömn är mer värt än några kwh som läcker ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.