D09
Hej

Blev stående på motorvägen nyss, min Volvo xc70 varnade för " serva motor snarast" och automaten kopplades bort.

Hade väldigt brådskande till ett möte och ville inte bli ståendes längs en snöig motorväg så jag kolla lite snabbt olika saker och provade att starta om bilen och den startade och gick som vanligt..

Något som vågar gissa på vad det är som spökar?

Kollade med tidigare ägare och det har hänt 1 gång innan för ca 1 år sedan.

Denna gjorde samma, startade om och sen funkade det.
 
Kanske läge att kontakta en volvoverkstad.
 
Ingen ide att gissa, läs ut felkoder så vet du vad problemet är.
 
Precis som andra skriver. Antingen åka in på en verkstad och läsa ur koderna, eller så skaffar du läsare och gör det själv
 
D09
Förra gången så fanns det inga felkoder efter att man ( startat om ) och åkt till verkstad.

Men värt att göra ett försök igen

Vilken utrustning rekommenderas om man vill göra det själv?
 
D09
Fan, 2 ggr till.

ImageUploadedByByggahus.se1389967475.983994.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla gånger har skett Isamband med påfart till motorväg.

Sista gången så slängde jag bara i neutral, on / off och körde vidare..

Skumt
 
Om du inte känner för att köpa grejerna, så kan du få låna mina om du håller till i närheten av GBG
 
Redigerat:
Hej.

Jag har haft en v50 som uppträdde på samma sätt, alltså när man accelererade upp på motorvägen.
På den hade det blivit vajsing i styrprogrammet som hade hand om bränsletillförseln till motorn. Den var inställd att accelererade man så minskade den ner på tillförseln av bränsle.. En uppdatering på verkstaden så försvann det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Axeteg skrev:
Jag använder
[länk]
som jag kör vi blåtand in mot mjukvaran ScanXL i datorn. Fungerar väldigt smidigt.
Den verkar kanon:)

Har dock iPhone, vet du om det finns motsvarande eller funkar den på båda tro? :)

Edit

Såg att det fanns appar till obd2 för iPhone, tack för tipset och erbjudandet om att låna ut din. :)

Kan dock inte låta bli att köpa den ( dålig impulskontroll ) he he
 
Redigerat:
Fast tänk på att den läsaren enbart kan läsa ut generella felkoder som har med säkerhet att göra (avgasrening, abs/antisladd och airbag)
För att få ut Volvo-specifika felkoder krävs Vida.
 
D09
Haft bilen på felsökning, uppfattade det som bränslemängd otillräckligt.
Man bytte dieselfiltret,

Vred på tändningen, felmeddelandet återkom :/
Starta och det försvann.. Har inte fått något stopp än men iofs inte dragit på heller.

Har en liten amatörtanke om bränslepumpen

Hoppas dock på att felet är borta. :) Så mycket trevligare då he he
 
tipps fråga på jagrullar.se
finns många volvo mekaniker som brukar läsa där
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det brukar vara spjällhuset som jäklas på Volvo bilarna (i alla fall på bensindrivna) och då brukar det bli dyrt med byte och omkodning av grejorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.