Vet att det diskuterats tidigare i ett antal trådar men frågar igen.
Vi har precis köpt ett hus med en krypgrund med förhöjd fuktighet och endel av trossbotten har rasat ner. Huset är från 1937.
Vi skall ta bort allt organisk material samt fylla på med singel cellplast isolering och sen gjuta en platta med golvvärme (vattenburen)..
1. Hur tjock skall plattan vara ? 100mm?
2. Skall golvvärme slangen ligga under armeringen ?
3. Hur länge skall betongen torka innan man kan lägga typ klinker på?
4. Bör man använda en avfuktare eller vart tar all fukt vägen som finns i betongen när det finns ett hus ovanpå ?
Nu skall ju huset totalrenoveras men vill ju inte att fukten skall försämra huset för mkt.
Vad kan detta gå på ca om man gör det själv huset är på 100m2 och krypgrunden är ca 60cm så det skall ju inte behövas ta bort så mkt material under utan mest brädbitar och sånt som ligger där idag.
Mvh Calle
 
Är amatörbyggare, men har gjort något liknande det du talar om, och får väl anse att resultatet har blivit bra. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/174314-grava-ut-och-gjuta-platta.html

1) Ja ca 100 gjutning är en "standardvillaplatta" Har man inga invändiga bärande väggar som ska belasta plattan, skulle man teoretiskt säker kunna gå ned ytterligare lite till. Men 100 mm blir bra.

2) Jag tycker det är en fördel, dels blir värmespridningen "bredare" och dels vet man att man har lite marginal om man behöver fästa något i plattan vid fortsatt renovering. Man kanske kan garantera att 40 mm är "borrfäste" vid byggnation av innerväggar. Dessutom är det enklare att lägga ut slang på cellplasten och fästa med clips eller andra snabbfästsystem från tillverkarna, än att naja vid armeringen (har testat båda).

3) Ganska länge, den frågan är så pass komplex att du bör göra en särskild sökning på den.

4) Ja mycket fukt finns kvar i betongen och kommer att avgå sakta till luften i huset. God ventilation och avfuktare är vettiga verktyg. Det är ju inte fel om man kan göra gjutningen tidigt på sommaren, eller vår, så att man har hela sommarhalvåret att hålla huset mer eller mindre helt öppet, ventilera massvis.

Intressanta projekt, men kan bli mycket bra.
 
Hur länge har ni som gjort sådana här projekt väntat innan ni lagt golv?
 
Vi gjorde en liknande övning i vårt hus för några år sedan. Ca 145 kvm som vi hade folk till, tog ca 4 veckor inkl. rivning. Därefter var det en hel del annat jobb bl.a. byta 15 m yttervägg, bygga nya innerväggar, fixa fuktskadad gips (skadades i samband med gjutning/vattning). Vi gjorde så mycket som möjligt innan vi lade golv just för att fukten skulle få möjlighet att ta sig ut. Vi använde avfuktare så länge vi såg att det gav något. Det första golvet vi lade var klinker i hall, kök och tvättstuga. Inga tätande skikt under vi gjorde att fukt kunde ta sig ut via fogar. Därefter byggde vi köksinredning osv. Det sista vi gjorde var att lägga in parkettgolv, natten innan vi flyttade tillbaka. Totalt tog detta 4 månader på grund av att jag gjorde allt efter gjutningen själv, men jag tror det var bra att det tog den tiden pga fukten.

Golvvärmeslangarna lade vi på frigoliten och sedan armering ovanpå. Tjockleken tror jag är närmare 15 cm. Byggaren vi hade hade gjort sånt här tidigare och ville även göra kantband som förankrades i befintlig grundmur. Pelare som bär upp avbärningsbalk fick egna fundament innan gjutning. Tänk på att sätta stöttor mot väggar på utsidan innan ni tar bort befintligt golvbjälklag så att inte väggar trycks ut.

Kostnaden kommer jag inte riktigt ihåg, tror det landade på 300 kkr. Men då drog vi om avlopp, vatten, 25 kvm betongvalv för källardel etc. Dessutom var vi tvungna att ha pumpbil för betongen vilket fördyrar en del.

Ett tips är att som vi lägga ner tomrör mellan strategiska punkter för att dra el, nätverk, TV, högtalarkablar etc.

Känslan i huset är mycket bättre så här efter och vi ångrar inte att vi gjort det. Däremot kommer vi aldrig att göra något liknande igen!😎
 
Jag har lagt mina slangar uppe på armeringen för att värmen skall reagera snabbare. Mycket enkelt att fästa slangen med buntband i armeringen samt mindre risk att man skadar slangen då man trampar runt på armeringen. Det kan även vara bra att ha en stående frigolit runt om i ytterkant för att minska värmeläckage mot ytterväggen. Jag gjorde allt grundjobb själv och lejde bara bort gjutningen för att få en superslät o jämn platta där det bara var att lägga golv. Betong pumpbil och gjutnig gick på 25000 för 55m2 10 cm tjocklek.
 
Tack för alla svar men vi har nog beslutat oss att inte gjuta igen trossbotten. Den är lite för hög för det (ca 1m) känns som man får fylla på med massor med grus.
 
Vi hade ganska högt på en del ställen, upp till 1.20 m. Vi diskuterade med en byggare om att istället blåsa in lecakulor. Pss skulle man få kapilärbrytande, isolering och utfyllnad i ett moment. Efter avjämning skulle de i så fall lagt på betongslabb för att få ett fast skikt att gå och lägga ut golvvärmeslangarna innan gjutning.
 
calle336 skrev:
Tack för alla svar men vi har nog beslutat oss att inte gjuta igen trossbotten. Den är lite för hög för det (ca 1m) känns som man får fylla på med massor med grus.
Då får du ju plats med 40-50 cm frigolit så blir det ju inte lika mycket grus samt bra isolerig. Frigolit e ju inte så dyrt och lätt att bära in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.