hahalj
Vilken uppvärmning rekommenderar ni till ett isolerat (120 mm mineralull) förråd på 25-30 kvm? Har tänkt att det ska hålla 5-10°C vintertid, med möjlighet att värma upp det till +15-18°C under kortare perioder. Jag kommer ha tillgång till 3-fas, 13 A i förrådet, detta ska räcka till uppvärmning, två motor/kupévärmareuttag, inre och yttre belysning, bruksel för verktyg etc.

Alternativen är väl:

Elradiator, med eller utan konvektor:
fördelar:
+ enkel och billig installation (< 2000:-?),
+ lång livslängd > 10 år
nackdelar:
- heta ytor,
- verkningsgrad 1:1

Luft/luft-värmepump:
fördelar:
+ hög verkningsgrad, beroende på utetemperatur, men kanske minst 1:3
nackdelar:
- hög installationskostnad (6-8000:- för en liten pump om man gör jobbet själv),
- relativt kort livslängd 5-10 år, tveksamt om det är lönsamt?

Vad tycker ni?
 
Finns det så billiga värmepumpar som klarar att hålla så låg temperatur? Brukar inte lägsta kontinuerliga temp. vara högre? Oljefyllda element ett alternativ? Är inte 13A lite snålt tilltaget? Bara en bils motor och kupevärmare tar väl ca 2500 watt?
 
Redigerat:
Säg att du ligger på 50 kWh/kvm i ditt förråd på 25 kvm. Då käkar förrådet upp 1250 kWh/år. Om du kör direktel så kostar det dig i runda tal 1500 kr/år. Med en luftvärmepump som har ett årscoptal på 2,5 så får du istället betala 600 kr/år i uppvärmningskostnad. Köper du den billigaste luftvärmepumpen du kan hitta på jula för omkring 4500:- så får du en återbetalningstid på fem år.

Jag hade valt en 2kw konvektor tills vidare och mätt verklig förbrukning. Visar det sig att en luftvärmepump skulle ha en snabb återbetalningstid kan man omvärdera beslutet då utan att det kostat särskilt mycket.

De billiga luftvärmepumparna har två nackdelar. Dels är det oklart hur länge de lever egentligen, och sedan så för utedelen en hel del oväsen. Själv skulle lätt betala en tusenlapp extra per år för att ha en tyst trädgård.
 
Totem skrev:
Finns det så billiga värmepumpar som klarar att hålla så låg temperatur? Brukar inte lägsta kontinuerliga temp. vara högre? Oljefyllda element ett alternativ? Är inte 13A lite snålt tilltaget?
Oljefyllda element = elradiatorer
 
Lostmoose skrev:
Oljefyllda element = elradiatorer
Jag vet att det är elradiatorer! Däremot så är inte brandrisken lika som för elelement som inte är oljefyllda. De kan bli överhettade de med men de är bättre än konventionella elradiatorer. Den heta ytan var en nackdel.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
hahalj
Det finns billiga värmepumpar, t.ex. på Jula, med frostvaktsfunktion som håller +8°C.
Med 13 A kan jag ju plocka ut 2.9 kW per fas, skulle inte det räcka? Reserverar jag en fas för uppvärmningen så kan jag sätta resp. motorvärmaruttag på de två andra, belysning och bruksel kan gå parallellt med dessa då de inte är igång samtidigt.

Jag har ett 2 kW konvektorelement stående, kanske skulle börja med då? Jag kan ju dra el:en när jag bygger så det går koppla in antingen en värmepump eller en fast installerad elradiator/konvektor vid senare tillfälle.
 
hahalj skrev:
Det finns billiga värmepumpar, t.ex. på Jula, med frostvaktsfunktion som håller +8°C.
Med 13 A kan jag ju plocka ut 2.9 kW per fas, skulle inte det räcka? Reserverar jag en fas för uppvärmningen så kan jag sätta resp. motorvärmaruttag på de två andra, belysning och bruksel kan gå parallellt med dessa då de inte är igång samtidigt.

Jag har ett 2 kW konvektorelement stående, kanske skulle börja med då? Jag kan ju dra el:en när jag bygger så det går koppla in antingen en värmepump eller en fast installerad elradiator/konvektor vid senare tillfälle.
Ok, det är trefas. Sorry läste inte ordentligt där då...
Jag hade börjat med konvektorelementet och se hur långt det räcker. Kanske mäta med en lös energimätare för att utvärdera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.