Hej

Mitt första inlägg efter en del läsande här handlar om en bastu. I hörnet på undervåningen i ett sluttningshus. Det är en befintlig bastu som byggs om, en dörr och en vägg har flyttas men min fråga handlar om de två ytterväggarna och hur de ska byggas.
Den första bilden visar hur det ser ut idag. De finns ett regelverk i trä med isolering, därefter en plastfilm och sedan bastupanel direkt på. Den enda luftspalten mellan bastupanelen är små remsor av masonit. Bastupanelen är lite missfärgad längs ner vid golvet, där den har ett uppvik av plastmatta bakom sig men i övrigt ser den rätt okej ut.



bastu1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan egentligen se tre alternativ som jag skulle vilja föra upp till diskussion. Det första är enligt bild 2. Att låta innerväggen vara kvar och enbart flytta ut den nya bastupanelen en bit (10 -20mm) så att panelen sitter luftigt och bättre ventilerat än förut.


bastu2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ två är att fortfarande låta innerväggen vara kvar men bygga en ny innervägg i enlighet med TYLÖs instruktioner, 45mm reglar, mineralull, ingen plastfilm, och låta den sitta med en liten distans till den gamla innerväggen.

bastu3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ tre är att bygga helt enligt TYLÖs instruktion enligt bild 4. Bara bastuinnerväggen mot den murade väggen. Ingen plastfilm alls.



bastu4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag resonerar borde alternativ två vara bäst. Att låta innerväggen vara och bygga en ny bastuinnervägg. Det stjäl ju lite utrymme men det är inte hela världen. Jag har dock inte sett någon annan som bygger så efter att ha läst lite här. Eventuellt är det kanske lite onödigt att ha två väggar?
Att bygga enligt alternativ tre och ta bort plastfilmen just i bastun känns fel. Innerväggarna i resten av huset har ju plastfilm. Huset har förövrigt isodrän på utsidan men det går ju bara halvhögt på väggen då det är ett sluttningshus.


Tankar och funderingar kring detta ?
Sedan så funderar jag på hur bastupanelen ska möta golvet? Ska luft tillåtas att gå emellan mattan och baksidan panelen?


mvh Martin
 
Utifrån dina teckningar så skulle jag också sagt alt 2. Alltså behålla isolation och plast och bara bygga ny vägg med luftspalt mellan de två väggarna- förutsättning för att detta ska vara OK är a) att den gamla väggen och isolationen är frisk b) luftspalten blir gott luftat, alltså öppet till angränsande rum. Med denna så tror jag du inte kommer att få problem

Alt 3 måste vara den sämsta av de som du har nämnt här. Du sänker husets isolationsgrad + eksponerar en kall murvägg mot överupphettad inneluft från bastu=kondens.

Är man riktigt paranoid så bygger man som i alt 2 MEN med bastufolie och luftat panel i tillägg. (bild 2 kombinerat med 3)

I Finland bygger man som i alt 1(bild 2). men man använder inte vanlig plast i bastuvägg. Detta ska också fungera men förutsätter att ångspärren är 100% tätt och att det är nog isolation i väggen.

Ang. panel: hur nära golvet ligger nedersta panel?? Detta kan vara orsaken till att det nedersta panelet blir förstörd: panelen ligger alltför nära golv och ev. sprut, liggande vatten på golv etc blir sugit upp i träverket. och när det inte är luftning bakom så blir det grått då det inte torkar upp.

Montera plastmatta/klinker. m tätskikt eller det du ska ha 15cm upp på väggen så att panel kommer längre ifrån golvet.
Om man har bastufolie i väggen så fogas/överlappas denna över kanten på tätskiktet i golvet och så monteras panel med 20mm luftspalt bakom. Då håller sig panelen torr och fin och du kan tvätta bastugolvet utan att tänka på panelet.

MVH
Sakke
 
  • Gilla
Limpatraz
  • Laddar…
Tack för bra tips! Jag fick samma synpunkt från en kollega angående att inte bygga enligt alternativ 2 utan en extra plastfilm eftersom tätskiktet då hamnar mitt i väggen istället för innerst.

Jag kör nog enligt alternativ 1, det är ju även klart minst jobb. Regelverket och isoleringen ser bra ut, det enda jag tänkte göra är att byta ut den understa liggande regeln mot en stålregel som ligger mot golvet.
Den enda funderingen jag hade angående detta var om det isolerar sämre i själva bastun då isoleringen sitter en bit från panelen, men det är kanske underordnat.

Panelen satt tidigare ca 5cm från golvet och mattan satt bakom helt utan luftspalt. Det kanske var därför nederdelen såg lite missfärgad ut.
Om man låter mattan gå upp 15cm innan panelen så får man väl sätta en skiva bakom? Tidigare satt mattan löst. Luftspalten antar jag att man fixar med liggande glespanel eller likande, men för att kunna låta luften cirkulera borde man väl borra hål så att luften tillåts stiga bakom panelen? Eller finns det något annat snyggare sätt att lösa detta?


Med vänlig hälsning
Martin
 
Att plastfilmen hamnar bakom isolerad bastuvägg är väl inte ett problem i sig. Ytan är varm (isolerad) och med tät plast. Poänget är att spalten måste ha luftning, alltså öppen till angränsande rum. Jag ser inte ngt problem att bygga så, dvs rum-i-rum.
Alt 1 fungerar, bara ångspärren är hel. OCH ska väl inte vara vanlig ångspärrplast utan ngt som är tänkt för det användningsområdet.
Bastuns isolation blir inte sämre av att panelen är luftad bakom.
Ja, om du drar plastmattan 10-15cm upp, så bör det vara stöd bakom. Plywood-skivor mellan reglarna eller ngt linande så att du kan limma mattan på nedre delen av väggen.
Luftspalt är enklast att ordna med 20 x 45mm läkt som du spikar direkt på reglarna (altså stående- det är väl stående reglar i väggen?) , efter detta liggande panel, då har du ju 20mm öppning bakom panelen helt upp till taket. Taket monteras på samma sätt med 20mm läkt under och så lamnar man 10-15mm öppning mellan vägg och takpanel (alltså om taket läggs först så monterar man väggpanel så att väggpanelen inte möter taket utan stoppar 10-15 mm nedanför) . Vill man ha stående panel så kryssläktar man. Stående läkt på reglarna som ovan, och så horisontala läkt för infästning av panel. då har du fri luftsirkulation bak.

Nu ser jag att du har teknad liggande reglar i den isolerade väggen, då måste du isf använda lite tjockare läkt (36mm?) som du sätter ståede och så liggande (horisontal) panel på det. för stående panel blir väggen ganska tjock då man måste kryssläkta . Ett alternativ till: läkta med 36mm horisontalt längsmed reglarna, men klossa under med 20mm tjocka distanser, så får luften sirkulera fritt (distanserna måste du nok förborra så att de inte sprickernär du skruvar genom.

Nu vart det väldigt mycket det här, men låt gå….

MVH
Sakke
 
Jag får kanske fundera på att byta ut plastfilmen mot bastufilm. Det är ju rätt lätt gjort nu när väggen är exponerad. Nästa fundering angående eventuell bastufilm är de två andra väggarna. Den ena går mot ett badrum där det då finns ett tätskikt på andra sidan väggen. Då bör det väl vara direkt olämpligt att täta innerväggen från andra hållet, om jag förstått allt rätt ?

Jag har nu satt upp en 15 cm kant med våtrumsskiva runt väggarna i bastun. Angående luftspalten så har jag hela tiden enbart sett stående panel som ett alternativ men att sätta liggande panel gör ju allt lite lättare. Efter att ha tittat på diverse bilder så tycker jag även det ser bra ut, så det får nog bli så. Annars är det ju bara att bygga så som du föreslår. Jag får se

Det jag menade med att bastuns isolation blir sämre av luftad panel var att man ventilerar ut varmluft den vägen. Att det blir en extra utloppsventil. Nu sitter det utloppet iofs längst ner så påverkan kanske inte blir speciellt stor.
 
Luftspalten bakom panel ska inte luftas ut från bastu, den ska bara se till att panelen håller sig torr och fin. Den är ju mellan bastufolie och panel,isolationen är utanför panelen. Förstår inte helt hur du menar.
Den enda luftspalten som ska luftas utanför basturummet är den som blir mellan yttervägg och den isolerade bastuväggen om man bygger rum-i-rum.
Ja, väggar mot våtrum är svårt. Om man ska ha bastufolie så ska det finnas en luftad spalt bakom isolationen , alltså precis som vid rum - i -rum ; från badsidan - klinker - tätskikt- byggskiva- luftspalt- isolation/reglar- bastufolie-20mm luftspalt - panel.
Dennaa väggen är väl riskkonstruktion t.o.m enl tylö(utan bastufolie) då det är diffsionstät skikt på väggen bakom isotaionen .Tror de rekommenderar luftspalt bakom isolation i et sådant fall dom också.

MVH
Sakke
 
Det jag menade var att den varma luften försvinner ut enligt denna bild:
bastu_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att luftflödet drivs av temperaturdifferensen. Om jag flyttar ut panelen 20mm runt om väggarna så är ju den totala arean rätt stor. Det var så jag tänkte. Eller menade du att spalten inte ska luftas ut till rummet intill?

mvh
Martin
 
Nja, detta blir ju en slags hybridløsning som jag inte helt kan säga ngt om. Men helt klart att detta medför en del värmeförlust från bastu.
Om du ser på den videon i linken som jag lade ut så ser du hur bastuvägg med luftspalt byggs. Jag tänkte ju hela tiden att alla väggar är isolerade med luftspalt innanför isolationen.
Lösningen här har ju isolerat på en vägg , men resten , både tak och väggar oisolerade med luftning ut.....funkar säkert, men grannrummet blir nog ganska varmt?

MVH
Sakke
 
Jo, jag har kollat på videon och jag förstår hur luftspalten görs. Jag antar att det redan finns ett regelverk och isolering utanför bastuplasten men det som inte riktigt framgår är hur luftspalten ventileras? Om den är ventilerad? Finns det en öppning i nederkant mot golvet och släpps luft ut i omgivande rum? Så som jag ritat

Alla min väggar kommer vara isolerade. Det är bara jag som varit lat när jag när gjort bilden. Taket vet jag inte hur det ser ut ovanför men i övrigt blir det ju rätt likt hur det görs i videon, om jag sätter plast överallt. Just nu finns det som sagt bara den befintliga byggplasten mot ytterväggarna.

Här är en ny bild:

bastu2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående ventilationen så kanske det inte är något stort problem att ha panelen ventilerad i underkant. Tanken med ventilation av själva bastun, så som jag förstått, är att ha ett inlopp placerat låg och ett utlopp placerat högt. Det som jag ritat blir ju att ha en extra öppning i nederkant och frågan är då vilken väg luften egentligen går i den öppningen?
I en bastu som jag använt bestod golvet av trätrall, det var en fristående byggnad, och golvet var då öppet rakt ut under byggnaden. När vi skulle basta så tänkte vi att det skulle bli svårt att få ordentlig värme när det såg ut så. Det var dock inga problem alls att få värme trots det öppna golvet. Den fungerade subjektivt bedömt som vilken bastu som helst.
I den fanns det då ett väldigt stort inlopp men antagligen ett normalt dimensionerat utlopp. Ventilationen begränsades av utloppet vilket innebar att det stora inloppet inte hade någon större påverkan. Värmen försvinner inte neråt.
Det skulle kunna fungera på liknande sätt med min tänkta konstruktion. Det är bara ett teoretiskt resonemang men jag tycker det känns rimligt. vad tror du ?


mvh
Martin
 
Det är precis där jag inte helt förstod hur du tänkte. Om alla väggar är isolerade och har folie så brukar man inte "ventilera" denna spalten ut av basturummet. Dvs uttrycket "ventilerad panel" lite missvisande. Den är bara monterad med luftspalt så att den inte ligger an mot folien. Då kan det samlas fukt i panel och resultatet är mögel. eller fuktskadad panel så som din - missfärgad nederst där den låg mot plastmattan.
Man kan i princip ha utluften dold bakom panel - har sett skisser om det, men då oftast när det är mekanisk drag från bastu.
Då din frånluft går ut i det fria så är jag inte säker om detta är en god ide i ditt fall då man får en kall zon runt ventilen som då ligger delvis avskärmad från rummet bakom panelen och skapar en kall zon = kondens.

Så enkelt: nej, denna spalten "ventileras" inte ut,
ja, den är öppen nederst mot golvet med de 20mm som läkten bygger ut. (eller kanske lite mindre om det är klinker på nedre del av väggen, i tillägg liten glipa i övergången mellan tak och vägg.
Det du behöver för att ventilera bastun är en tillräckligt stor tilluft (ventil i/glipa under dörren som du tänkte) og frånluft högt på väggen. Spalten under panel har inte med detta att göra.

MVH
Sakke
 
Då har jag nog skjutit över målet med mina idéer om att ventilera baksidan av panelen. Att bara ha en luftspalt gör det lite enklare att bygga. jag har även kollat lite på en byggbeskrivning på en av Tylös färdiga bastubyggsatser. Min far ska köpa en sådan. I den konstruktionen verkar det enbart vara två lager panel med 20-25mm luftspalt emellan. Luftspalten är helt stängd.

Min frånluft så som det är ritat går bara ut i till rummet bredvid. Jag ska nog bara ha tilluft och frånluft genom två spirorör till rummet bredvid
 
S
jag giilar den bastufolie som är folie.
finns en som heter bastufolie, men är plast tycker inte om denna.
är källaren torr nu?
 
Om källaren är torr? Ja, det är den. Det har inte varit något problem med fukt. Den enda synpunkten är väl att den nedersta regeln i innerväggen var av trä som låg mot cementgolvet. Den var lite missfärgad men inte direkt fuktig. Nu är det i vilket fall utbytt mot stål nederst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.