nu håller vi på att planer, dom stora, roliga projekten för nästa år.

Som det ser ut så kommer vi att byta våran fasd, då jag INTE gillar den,

den kommer bli lite mer up to date. tanken är att panlen ska vi ha ligganden på långsidorna, på gavlarna ska det var liggandes till hälften sen så ska det vara stående panel.

Men vi vet inte rikigt hur vi ska bygga våran altan. nackdelen är att där vi idag har trappen, är det även källare under, så vi måste få upp altanen till den höjden vilket blir ca 1m ovan mark.

har lite bilder på huset

IMG_2567.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2570.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vädersträcken
IMG_2571.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så ser det ut hos oss. jag har även gjort några ritingar, är dock usel på sketchup men kan bifoga dess

några förslag

1
IMG_2019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2
IMG_2020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som ni ser, det som skiljer sig är att på alt 2 så går altan till trapen den ökar i höjd.


så vad har ni för tankar och ider...allt av intresse. undrar ni något, har säkert både stavat å förklarat som en tjaa en gaffel:)
 
  • IMG_2022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är lite tveksam till hela iden med fasadbytet. Vad är det för årgång på huset? Och hur ser grannhusen ut? Byter man fasaden så ändrar man hela husets karaktär och om man har delar som tydligt är av olika årgång så riskerar man att få ett hus vars uttryck inte alls hänger ihop.

Jag säger inte att du inte ska göra det, men tänk över det nogrannt och diskutera gärna det med någon byggnadsvårdare. Jag tror också att ett fasadbyte kräver bygglov.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag är lite tveksam till hela iden med fasadbytet. Vad är det för årgång på huset? Och hur ser grannhusen ut? Byter man fasaden så ändrar man hela husets karaktär och om man har delar som tydligt är av olika årgång så riskerar man att få ett hus vars uttryck inte alls hänger ihop.

Jag säger inte att du inte ska göra det, men tänk över det nogrannt och diskutera gärna det med någon byggnadsvårdare. Jag tror också att ett fasadbyte kräver bygglov.


Huset är byggt 1941.
Så ser mina grannars hus ut:)



ImageUploadedByByggahus.se1385193326.457084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1385193344.059511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




FASADÄNDRINGAR
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov.
 
Håller med om att du inte ska byta fasad. Men om du nu vill byta så måste du se till helheten. En så stor enkel altan passar inte till ditt fina hus.
Så ta hjälp av en arkitekt, det kommer vara värt varenda krona!
 
Att byta fasad så som du planerar kräver bygglov.
Det gör troligen den upphöjda delen av altanen också.
Snyggast vore en mindre, upphöjd del med räcke och trappa liknande entretrappan och sedan ett större trädäck direkt på marken, max 10-15 cm högt. Däcket kräver då inget bygglov.
 
det med bygglov är inte några problem, det är ju bara att ansöka om de:) vilken sida tänkte du att trädäcket ska var på?
 
Ta kontakt m en arkitekt o diskutera både fasadbyte o altan. I mitt tycke jätteviktigt att det hålls tidstypiskt. Fasaden du har är rättt tycker jag men att få till en altan som passar kan bli svårt. Värt pengarna med en arkitekt som det står ovan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jäderberg skrev:
Ta kontakt m en arkitekt o diskutera både fasadbyte o altan. I mitt tycke jätteviktigt att det hålls tidstypiskt. Fasaden du har är rättt tycker jag men att få till en altan som passar kan bli svårt. Värt pengarna med en arkitekt som det står ovan.


Fick svar nu 790+ moms per timma.

Det tar minst 4h å uppåt


Nja kan kvitta, får se om jag kan hitta någon annan.
 
Inte någon som har några tankar/idéer på hur man kan göra?
 
berne88 skrev:
Fick svar nu 790+ moms per timma.

Det tar minst 4h å uppåt


Nja kan kvitta, får se om jag kan hitta någon annan.
Du borde kunna dra ROT på det.

Jag tycker att det kan vara en vettig idé.

Annars håller jag med Anna H - bygg en altan/punchveranda i liknande stil som trappan som inte är överdrivet stor, men se till att ni har en trappa ner till gräset. Där kan ni ställa ut lite vanliga trädgårdsmöbler på en stensättning eller på gräset. Jag tycker att ni helt ska undvika de stora trädäcken som passar bättre till moderna hus.

Vad sägs om att byta färg på befintlig fasad? Ert hus skulle kunna vara snyggt i gult tror jag.
 
pelpet skrev:
Du borde kunna dra ROT på det.

Jag tycker att det kan vara en vettig idé.

Annars håller jag med Anna H - bygg en altan/punchveranda i liknande stil som trappan som inte är överdrivet stor, men se till att ni har en trappa ner till gräset. Där kan ni ställa ut lite vanliga trädgårdsmöbler på en stensättning eller på gräset. Jag tycker att ni helt ska undvika de stora trädäcken som passar bättre till moderna hus.

Vad sägs om att byta färg på befintlig fasad? Ert hus skulle kunna vara snyggt i gult tror jag.



Tanken var ju att byta fasad. Men det verkar folk inte tycka är en bra ide. Å det är ju faluröd färg, så byta färg är svårt.
Har fått kontakt med en annan kille, som vill ha ca 300kr/h vilket är betydligt bättre. Ska skicka in papper till han.
Men han ville gärna vet vad vi hade tänkt ungefär, å vilken sida



Edit: det är inte rot berättigat:(
 
Det finns slamfärg i andra färger än rött. Dels har ju Falu Rödfärg två röda nyanser, svart och grå. Gysinge byggnadsvård har ännu fler nyanser, ljust grått t ex. Det kanske kan vara ngt för ert hus.
 
Jäderberg skrev:
Det finns slamfärg i andra färger än rött. Dels har ju Falu Rödfärg två röda nyanser, svart och grå. Gysinge byggnadsvård har ännu fler nyanser, ljust grått t ex. Det kanske kan vara ngt för ert hus.
Ja juste det, det hade ja inte en tanke på att de finns i div färger
 
Tänk på att en altan som är så pass hög som den du planerar också behöver bygglov.
 
Anna_H skrev:
Tänk på att en altan som är så pass hög som den du planerar också behöver bygglov.
Är medveten om det. Det sköter arkitekten. Om vi kommer överens om någon ide på altan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.