Jag har köpt en tomt utanför detaljplanerat området. Vad gäller för regler? Vad får jag göra utan bygglov?

Har begärt bygglov för bostadshuset så klar, och för mitt garage. Men behöver jag verkligen söka för garaget? Måtten kommer att vara 755x965 cm.

Vad gäller i övrigt. Får jag bygga en redskapsbod på ca 20 kvm? Får jag bygga närmare än 4,5 m från tomtgränsen? Får jag bygga hus stor veranda jag vill?
 
Beror helt på hur du bor. Lägg upp en kartbild över din tomt och angränsande tomter/gårdar så kan man enklare bedömma.
 
Jasså så det är inte samma regler för alla tomter utanför detaljplanerat område?
 
Ring och prata med kommunen så får du veta vad de anser :)
 
Anna1984 skrev:
Jasså så det är inte samma regler för alla tomter utanför detaljplanerat område?
Inte alltid. En faktor hur kommunen tolkar definitionen av sammanhållen bebyggelse.
 
ullberg
Sammanhållen bebyggelse är ett viktigt begrepp i sammanhanget, tyvärr inte helt enkelt att tolka definitionen sen den ändrades (snarare infördes, hette samlad bebyggelse förut).

Om du är utanför både detaljplan och sammanhållen bebyggelse finns det ganska generösa regler för att bygga utan bygglov.

Om man bara är utanför detaljplan (men inom sammanhållen bebyggelse) tror jag inte det är så mycket skillnad mot att vara inom detaljplan (förutom att det inte finns någon plan att matcha dina idéer och ansökningar mot).

/U
 
Men det man i en del fall kan få bygga utan lov är komplementbyggnader som förråd och garage, och i vissa fall även mindre utbyggnader på huset.

MEN en komplementbyggnad är bara just en komplementbyggnad när det finns en huvudbyggnad på tomten. Så du kan alltså inte börja bygga garage och diverse förråd innan du fått bygglov för huvudbyggnaden (kan tom. vara så att huvudbyggnaden måste vara färdig först, osäker).
 
Anna1984 skrev:
Jag har köpt en tomt utanför detaljplanerat området. Vad gäller för regler? Vad får jag göra utan bygglov?
Sällar mig till kören av hör med din kommun om vad för regler som gäller.

Exempel hämtad från två slumpvis valda kommuners websida - där slumpvis definieras av de första två som poppar up i google:

Örebro: "För att vara bygglovbefriad får till- och nybyggnad inte dominera befintlig bebyggelse. Tillbyggnad av befintlig byggnad får inte vara större än 50 m2 och max 50 procent större än befintlig byggnad. Exempelvis om ditt hus är 50 m2 så får tillbyggnaden max vara 25 m2, annars krävs bygglov."

Stenungsund: "
Tillbyggnaden får vara 50% av befintlig byggnadsyta dock max 30 kvadratmeter. Exempelvis om ditt hus är 50 kvadratmete får du bygga 25 kvadratmeter är ditt hus 100 kvadratmeter får du max bygga 30 kvadratmeter annars krävs bygglov.För nybyggnad av komplementbyggnader gäller att du får bygga 40 kvadratmeter."

Örebroaren får utan bygglov bygga 20 m2 större än Stenungsundaren. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
jogis
  • Laddar…
Det finns också ev. områdesbestämmelser som kan ha verkan även utanför detaljplanerat område. Farsan har sitt lantliga hus utanför detaljplan, men en områdesbestämmelse att det skall vara rött tegeltak. Jag har huset utanför detaljplan och utan områdesbestämmelser. Det medförde att kommunen inte la sig i utformningen av huset och att jag kunde placera huset väldigt nära tomtgränsen. Grannarna behövde dock godkänna allt, så det kan vara läge att hålla sig gott med dem åtminstone tills huset har fått slutbevis.
 
Ja områdesbestämmelser kan nästan vara mer omfattande än en detaljplan. Där mina föräldrar hade sommarstuga fanns det en områdesbestämmelse om att man inte fick fälla träd som hade mer än 7 cm diameter, utan marklov. Och en förutsättning för att få lov var att man måste återplantera ett träd med mer äm 7cm diameter.
 
Eftersom det står Stockholm i din signatur tror jag du kan räkna med bygglov för allt utom friggebod (om tomten är i Stockholm). Har du inget boningshus krävs dessutom bygglov för friggebod...
Här på Ekerö är det bygglov för allt... :(
Vi bor utanför stadsplanerat område men måste ha bygglov för att byta typ av ytterdörr som ett exempel...
 
hahalj
Jag bor utanför detaljplanerat område i en kranskommun till Göteborg. Här gäller bygglov på allt över 15 kvm, även komplementbyggnader. Ligger det inom 4.5 meter till granntomt kan jag komma överens skriftligt med grannen, annars behöver jag bygglov, även om det är mindre 15 kvm. Däremot behöver jag inte följa några andra regler, jag kan t.ex. bygga friggebod som är högre än 3 meter, jag har inga begränsningar på hur stor total yta komplementbyggnader jag får ha på tomten, etc. Däremot så gäller generellt att komplementbyggnader inte får avvika mot existerande bebyggelse (och vem avgör det och enligt vilka kriterier, kan man undra...)

Så det varierar som sagt mellan olika kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.