Jag planerar att isolera ackumulatortankarna. Min far gjorde motsvarande operation för många år sen och berättade att han då, inifrån och ut, hade isolering - aluminiumfolie - spånskiva. Min fråga är: Förhindrar verkligen alufolien att värme strålar ut i sådan grad att det är värt besväret att införskaffa den, och i så fall, varifrån skaffar man den?
 
Den folien lär inte påverka resultatet. Det är inte mycket strålningsvärme som tar sig igenom isoleringen. Strålningsvärme är samma fysikaliska fenomen som synligt ljus. Om du lyser med en lampa på isoleringen och ser hur starkt det lyser igenom så har du en indikation på hur mycket värme som strålar igenom den.
 
Jag använde räddningsfiltar som reflekterande skikt innerst mot ackumulatortanken. Därpå isolering och ytterst vindväv. Huruvida det är värt besväret vet jag inte men så hemskt jobbigt var det inte. Jag fäste räddningsfilten med magneter. Bilder finns här:
http://mobil.byggahus.se/forum/biob...rl-kulvert-och-skorsten-en-dokumentation.html

Det reflekterande skiktet lär ska göra mest nytta närmast det som ska hållas varmt. Jämför termos. Min panna (Perifal solo innova) har ett folieskikt närmast pannkroppen.

Vindväven måste vara tät, i synnerhet upptill. Den ska hindra konvektion: att det drar genom isoleringen. Jämför vinterjacka med stängd respektive öppen krage: skorstenseffekten vädrar effektivt bort värmen.
 
Redigerat:
Klart folien gör någon nytta.
Jag jobbade för många år sen på Gullfiber, och några modeller mattor som tillverkades,
syddes det fast folie på.
Misstänker att det inte gjordes för att det va skoj, för det var det inte att stå vid den maskinen...damma satan !
 
C
De här räddningsfiltarna som inte tar nån plats o man har med sig på fjället skulle alltså inte göra någon nytta?
 
  • Gilla
Alex Si
  • Laddar…
carra skrev:
De här räddningsfiltarna som inte tar nån plats o man har med sig på fjället skulle alltså inte göra någon nytta?
Nyttan med en reflekterande räddningsfilt är högst begränsad om du redan har en tjock sovsäck.

Har du lite eller ingen isolering sker en del av värmetransporten genom strålning. Denna kan reflekteras av blank folie. Tjock isolering släpper inte igenom strålning, och därmed försvinner nyttan av folien.
 
  • Gilla
Uldis och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
carra skrev:
De här räddningsfiltarna som inte tar nån plats o man har med sig på fjället skulle alltså inte göra någon nytta?
Nej det är bättre att behålla kläderna på. Dessutom, även om de fungerar så är de helt värdelösa att använda på fjället där det oftast blåser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.