Har flera Danfossventiler som fastnat i avstängt läge. Att bara byta styrpinnen/packningen hjälper inte, ventilen sitter fast.
Kan man öppna/byta/laga denna ventil på plats dvs med vattentryck i systemet eller måste man frysa rören?
Om man vrider på stora mässingsdelen, blir det fontän då?

20131109_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att det blir blött. Jag hade inte vågat utan att tömma först.

(Jag hade en gång en arbetskamrat som envist hävdade att man kan byta radiatorventiler med vatten i systemet genom att ha en plastpåse under/runt under tiden som man byter. Jag skrattade högt dagen efter hans försök när han frågade om jag visste något ställe som sålde billiga golv :). Det hade inte gått så bra.)
 
  • Gilla
Yrbollen
  • Laddar…
Går det att "väcka" en kärvande ventil på ngt bra sätt? Har provat att banka, trycka styrpinnen i botten samt att bara låta den stå utan termostat (dvs om den släpper så är det inget som hindrar den). HIttills ingen lycka..
 
Det brukar gå att "väcka" en Danfoss-ventil som fastnat i stängt läge genom att knacka upprepade gånger på stiftets ände med exempelvis en liten hammare eller handtaget till en skruvmejsel. Man kan behöva knacka 20-30 ggr, men till slut brukar stiftet ploppa ut. Om man då testar att trycka in stiftet ska det fjädra tillbaka.
Sedan är ju sannolikheten stor att ventilen fastnar igen när den stått i stängt läge under nästa sommar.
 
S
du får väl punkt frysa rören
 
Du stänger cirk.pump och alla möjliga ventiler runt pannan. Du stänger också returventilen på elementet. (håll reda på hur många varv - så du kan återställa).

Därefter en burk tilhands om det skulle läcka något.

Skruva bort packboxen (med pinnen). I botten sitter käglan som du försiktigt skall försöka lirka loss.
Använd en smal skruvmejsel.

Såhär gjorde jag på alla våningarna i ett 3:vån hus utan något större läckage.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Packboxen kan man ta loss utan att det läcker. Är det packboxens stift jag ska knacka på?
Trycker jag ner det stiftet så fastnar det i innersta läget. Det är lite motstånd att trycka ner den. Efter en stund kommer den sakta ut igen, om jag minns rätt för den har ju stått ett tag nu, men det är fortfarande stopp.
Måste jag inte gänga upp stora mässingsringen för att komma åt själva ventildelen?
 
Packboxens stift följer ju med packboxen när du demonterar denna.

I botten under packboxen sitter käglan som har fastnat i stängt läge. Det är denna du ska lirka loss.
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Ja tänk att så enkelt var det! Tog en tång å petade å drog å till slut kom den!

Ser att packboxen är tom på fett, så det läcker lite, kan man bara peta in nytt fett (vilken sort) eller måste/bör man köpa en ny? Det är kanske ngn bussning som slits med åren?
 
Skall väl inte finnas fett där?!
Men lite armaturfett på spindeln kan ju vara OK.
När packboxen kommer upp i temp så tätar den troligen, annars är det byte som gäller.

Var försiktig med tången. Lätt att skada delarna.
 
De nya som jag köpt har det varit fett i och de är täta. De jag bytt har varit tomma på armaturfett och har läckt..

Vad är det man kan skada? Det är en liten mässings "pinne" (med hål i) som man kunde ta tag i, ifall den blir lite skadad så gör det väl inget? Den verkar inte täta mot ngt iaf. Det är ju packboxen som tätar ifall käglan åxå läcker (vilket den gör, lite iaf).
 
F folkeorg skrev:
Ja tänk att så enkelt var det! Tog en tång å petade å drog å till slut kom den!

Ser att packboxen är tom på fett, så det läcker lite, kan man bara peta in nytt fett (vilken sort) eller måste/bör man köpa en ny? Det är kanske ngn bussning som slits med åren?
Väcker liv i denna tråden.

Petade du på något innaför packboxen? Har också ett element som inte riktigt vill vakna fullt, ”pinnen” åker bara ut till hälften och det blir bara varmt överst på radiatorn och det är stort, 150x50 cm ca. Dock verkar den var lite skum för den har inte anslutningarna på samma sätt som alla mina andra radiatorer och det är klenare rör, jag har 22mm rör på alla andra men detta har 15mm.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Väcker liv i denna tråden.

Petade du på något innaför packboxen? Har också ett element som inte riktigt vill vakna fullt, ”pinnen” åker bara ut till hälften och det blir bara varmt överst på radiatorn och det är stort, 150x50 cm ca. Dock verkar den var lite skum för den har inte anslutningarna på samma sätt som alla mina andra radiatorer och det är klenare rör, jag har 22mm rör på alla andra men detta har 15mm.
Hej, hur löste du det? Jag har nämligen samma problem.
 
..humm.. bra fråga. Helt ärligt minns jag inte hur det slutade men har ett svagt minne av att det bara var att gänga ut och byta/trycka i nytt fett i.
 
Stiftet, som sticker ut ur packboxen förekommer i olika längder. Om stiftet är för kort, klarar termostaten inte av att trycka in det helt och stänga av flödet. Om stiftet istället är för långt, klarar termostaten kanske inte av att att släppa ut det så mycket att flödet kommer igång. Elementet förblir kallt. Har någon provat att såga av stiftet ett par millimeter med en liten sliptrissa på en liten borrmaskin?:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.