Kan man på något enkelt sätt tina upp ett fruset vattenrör (10mm) som ligger inbyggt/gömt i kattvinden utan att riva/borra i väggen?


Det är inget tryck i röret då det endast leder bort kondensvatten från ventilationsaggregatet, alltså lättåtkomligt från båda håll. Finns det någon värmekabeltyp man kan sticka in i vattenrör?
 
Kan du inte sätta en tillfällig fläkt på kattvinden? Det räcker ju att du får upp till +-grader.

(Tänk på brandfaran så du sätter den på lämpligt underlag/plats) :)
 
Kattvinden är tyvärr helt igenbyggd, alltså inga inspektionsluckor eller hål man kan kika in i, den är belägen bakom en kaklad badrumsvägg på övervåningen. Den enda möjlighet att komma åt utrymmet innefrån skulle vara att ev göra ett hål från sidan från allrummet, men takstolarna gör att man inte kanske kommer åt röret hela vägen... Så jag vill slippa göra några större ingrepp om man inte behöver.
 
Den tanken har slagit mig förrut... Att bygga in vattenrör i stängda utrymmen borde inte förekomma, hmm det kanske lutar åt att ta upp ett större hål med mått enligt någon form av inspektionslucka. Den måste vara helt tät (diffusionstät) då vi har något undertryck från ventlationen i huset.
 
Det låter som ett betydligt trevligare problem när det inte är tryck på röret.
Kan du få tag i en tunn slang som går att stoppa in i röret men som gör att det finns en spalt runt röret?
I så fall skulle du stoppa in slangen tills det tar stopp från ovansidan. Leda försiktigt in lite varmt vatten in i röret via slangen. Låt verka och du märker sedan på utloppssidan när proppen släpper.

Finns kanske bättre alternativ, men så skulle jag göra tror jag.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Den tanken har slagit mig förrut... Att bygga in vattenrör i stängda utrymmen borde inte förekomma, hmm det kanske lutar åt att ta upp ett större hål med mått enligt någon form av inspektionslucka. Den måste vara helt tät (diffusionstät) då vi har något undertryck från ventlationen i huset.
Ja, om inte annat så ska du inte in där varje dag. Dra en snygg silikon sträng både runt ramen och i dörrspringan.

Ja, du får skära upp silikonen varje gång du ska in där men det kan väl vara en nödlösning som fungerar?
 
Kan du inte leda bort kondensvattnet från ventilationsaggregatet någon annan väg under några månader och invänta våren?
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
pelpet skrev:
Kan du inte leda bort kondensvattnet från ventilationsaggregatet någon annan väg under några månader och invänta våren?
Nja, jo så skulle man kunna göra. Aggregatet står i en klädkammare på ovanvåning och nuvarande kondensrör går inte närmaste vägen utan letar sig igenom bjälklaget till andra sidan huset och fortsätter ner via en kattvind ner till ett avlopp i tvättstugan. När jag lokaliserat frysbiten vet jag var man behöver tilläggsisolera, för det är väl det som är lösningen på frusna vattenrör? Nu håller kondensvattnet en väldig låg temperatur, ca 0 grader, så funkar det att isolera det för att hålla det rinnande vintertid?
 
Steffo1980 skrev:
Det låter som ett betydligt trevligare problem när det inte är tryck på röret.
Kan du få tag i en tunn slang som går att stoppa in i röret men som gör att det finns en spalt runt röret?
I så fall skulle du stoppa in slangen tills det tar stopp från ovansidan. Leda försiktigt in lite varmt vatten in i röret via slangen. Låt verka och du märker sedan på utloppssidan när proppen släpper.

Finns kanske bättre alternativ, men så skulle jag göra tror jag.
Bra ide, jag ska fundera på saken, detta är ju en sätt att lokalisera var röret har frusit. Var hittar jag en styv slang av mindre dimension?
 
Ett smalt rör där det rinner nollgradigt vatten är ju väldigt känsligt för kyla. Så jag tror att du måste tillföra värme för att slippa sådant här. Det har ju inte ens varit särskilt kallt. Isolering kanske fungerar beroende på hur värmerörelsen i huset ser ut.

Finns det någon slags kondensvattenvärmare så vore det ju idealiskt. Det kan ju inte handla om några större vattenmängder och om vattnet värmdes upp till 20 grader vintertid borde det inte frysa.
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ett smalt rör där det rinner nollgradigt vatten är ju väldigt känsligt för kyla. Så jag tror att du måste tillföra värme för att slippa sådant här. Det har ju inte ens varit särskilt kallt. Isolering kanske fungerar beroende på hur värmerörelsen i huset ser ut.

Finns det någon slags kondensvattenvärmare så vore det ju idealiskt. Det kan ju inte handla om några större vattenmängder och om vattnet värmdes upp till 20 grader vintertid borde det inte frysa.
Bra där!
I och med att aggregatet står i ett varmt utrymme borde man kunna förvärma det kalla vattnet, antingen med en längre slang i utrymmet under aggregatet innan det rinner vidare ut i kattvindarna eller om man kan hitta någon mindre värmar modul som vattnet kan passera genom. Finns det kanske någon mindre typ för hemmabruk med kylflänsar, typ som en bilkylare fast med omvänd funktion?

edit: en annan ide som slog mig, varför inte göra en mellanlagringstank under aggregatet som fungerar som buffert, det kalla vattnet söker sig till botten och när temperaturen höjs av rumsvärmen så rinner det vidare till utgående vattenröret, det kanske höja tempraturen 10 gr innan det rinner vidare...??
 
Redigerat:
Steffo1980 skrev:
Det låter som ett betydligt trevligare problem när det inte är tryck på röret.
Kan du få tag i en tunn slang som går att stoppa in i röret men som gör att det finns en spalt runt röret?
I så fall skulle du stoppa in slangen tills det tar stopp från ovansidan. Leda försiktigt in lite varmt vatten in i röret via slangen. Låt verka och du märker sedan på utloppssidan när proppen släpper.

Finns kanske bättre alternativ, men så skulle jag göra tror jag.
Tror kanske att röret är för långt för att det varma vattnet ska nå isproppen innan det hunnit svalna... Kan man inte försöka blåsa in varm luft i slangen, typ ansluta och vända luftflödet på dammsugaren och koppla på den på den tunna slangen...?
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Tror kanske att röret är för långt för att det varma vattnet ska nå isproppen innan det hunnit svalna... Kan man inte försöka blåsa in varm luft i slangen, typ ansluta och vända luftflödet på dammsugaren och koppla på den på den tunna slangen...?
Det där var ingen dum idé. Det hade iallafall funkar med min grovdammsugare som är vändbar.
 
Ett sätt att förvärma vattnet, varför inte göra en mellanlagringstank under aggregatet som fungerar som buffert, det kalla vattnet söker sig till botten och när temperaturen höjs av rumsvärmen så rinner det vidare till utgående vattenröret, det kanske höja tempraturen 10 gr innan det rinner vidare...??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.