hahalj
Hur gör man rent praktiskt när man tilläggsisolerar ytterväggar med lösull eller cellullosafiber? För att öka isoleringens tjocklek måste ju panelen ner och väggreglar byggas på, måste man sedan göra klart med vindpapp och upp med panelen igen och sedan spruta ner i väggarna uppifrån? Eller hur gör man?:confused:
 
hahalj
Är det så kanske att man behåller bottenbrädorna i den existerande panelen och bygger ett nytt isoleringslager ovanpå dessa med nya reglar, vindskydd och läkt ytterst, sedan spruta fiber och därefter nya bottenbrädor och lockpanel ovanpå det?
 
S
va har du nu i väggen ?
 
hahalj
Spån. Så det blir ju cellulosafiber som kommer användas, ingen mineralull.
 
S
jag mena hela vägen
 
hahalj
Ja du, det varierar, huset är gammalt och jag har inte 100% koll på alla väggar. När vi monterade luft-luft-värmepump passade jag på att kolla hur det såg ut i genomföringshålet just där och jag tror det var infrån och ut: väggtapet-tunn fanerskiva(?)-plywood-papp-spån-vindpapp(?)-luftspalt-panel. Exakt hur regelverk och spikläkt är konstruerat vet jag inte.
 
hahalj
Så här skulle det bli enligt Parocs beräkningsprogram:
isolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bygger ca 250 mm utanpå existerande vägg, men med cellullosafiber så blir det ju troligen ännu mer om man ska nå samma u-värde som med detta blir i nivå med ett modernt passivhus. Är det en rimlig lösning, vad tycker ni här?
 
Om man tilläggsisolerar så mycket måste man ju dessutom förlänga takfoten.
 
S
jag skule isolera med skivor.
 
hahalj
fredda skrev:
Om man tilläggsisolerar så mycket måste man ju dessutom förlänga takfoten.
Ja, det är ju givet. Men det hade blivit ännu tjockare med cellullosa.

Mmm, isoleringsjobbet ligger några år framåt tiden, men nu har jag lite bättre koll på hur man kan göra.
 
hahalj
Tack för länken, sparar denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.