är ju fallskydd när du skottar snö där på vinern
 
Jag kan ha fel, men jag tror att du utan bygglov får sätta upp ett räcke på taket.

Att sedan använda taket som terass, kanske strikt formellt kräver bygglov för ändrad användning, men jag tror bara det gäller inomhus. En altan på marken får man ju bygga och sätta räcke (men inte tak) helt oreglerat, så länge räcket definitionsmässigt är ett räcke och inte en vägg eller plank.
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Intressant synvinkel! Detta borde man kolla upp.
Men är det inte så att ett räcke på taket ändrar husets utseende, och därför kräver bygglov?
 
Jag noterade att haavard skrev om bygglov för ändrad användning och med all respekt för han/hennes gedigna bygglovskunskap har jag aldrig hört talas om att det krävs bygglov för "ändrad" användning av tak.
Jag kan inte se att det skall behövas bygglov för det, dessutom är ju inte användningen ändrad, taket har fortfarande funktionen klimatskal.
Dock vill jag påstå att det krävs bygglov för att bygga ett räcke runt taket, det är en ändring av byggnadens utseende.
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Hur höga snöräcken får man ha då? :D
 
Platta tak har inte snöräcken. Maxhöjd vet jag ej.
 
Villa vista skrev:
Platta tak har inte snöräcken. Maxhöjd vet jag ej.
Det finns väl heller inget förbud mot snöräcken på platta tak. :)
 
Nej men troligen är ett 1100 mm högt räcke bygglovspliktigt. Att använda ett ca 300 mm högt standardsnöräcke bidrar nog bara till ökad risk för snubbling och fall från hög höjd.
 
Hej,
Själv skulle jag se till att bygga något bra ned följande ordning på prioriteringen:
1. Säkerhet
2. Bekvämlighet
3. Utseende
4. Bygglovshänsyn

Ekonomi som en joker som placeras valfritt!
Måste man riva så är det väl inte hela världen. Trillar man ned är det tråkigare...
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Det viktigaste (efter att inte trilla ner) är att man inte skadar taket. Ett papptak, exvis, håller i princip inte att gå på så bygg ett litet fint trädäck.

Edit: Kom just på att jag ju faktiskt själv byggt en terrass ovanpå matrumstillbyggnaden.

Sökte inte bygglov. Inte för själva tillbyggnaden heller, eftersom det inte krävdes.
 
Redigerat:
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Rulla ut några rullar kraftig takpapp (sån man svetsar) där du ska gå så håller det nog. Bra även som underlag till trädäck för att undvika skav.
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Jag noterade att haavard skrev om bygglov för ändrad användning och med all respekt för han/hennes gedigna bygglovskunskap har jag aldrig hört talas om att det krävs bygglov för "ändrad" användning av tak.
Jag kan inte se att det skall behövas bygglov för det, dessutom är ju inte användningen ändrad, taket har fortfarande funktionen klimatskal.
Dock vill jag påstå att det krävs bygglov för att bygga ett räcke runt taket, det är en ändring av byggnadens utseende.
Jag har heller inte hört om bygglov för ändrad användning av tak, däremot finns det ju nåt som heter "bygglov för ändrad användning". Eftersom det inte säger nåt om vad som kräver bygglov utgick jag från att det här kräver lov. För ovanlighetes skull skrev jag att jag var NÄSTAN säker på att det krävdes bygglov (Det är "hårda" ord från mig...) , Jag har alltså ryggen fri :cool:

När det gäller räcke tror jag inte ett som är godkänd för byggarbetsplats kräver bygglov. De är å andra sidan ofta klättringsbara/det går att komma "genom" dem, så de är inte godkända om det skall vara en terrass där. Ett typiskt balkongräcke kräver nog bygglov.
 
  • Gilla
tgh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.