Hej!

Har spcklat klart garaget och ska nu till att måla vitt direkt på gipset.

Behöver jag gruna första varvet på gipset? I så fall med vad?

Vad ska jag ha för glans på tak/väggar?

Duger billiga biltema/jula färger eller ska man satsa på nån dyrare variant?


Tacksamm för svar! Mvh
 
Nä, du kan måla med vanlig väggfärg direkt. Det behövs förmodligen 2-3 lager för att få det helt täckande.

Jag hade satsat på en bra väggfärg som går att tvätta av. Min erfarenhet är att de billigaste förråds/källarfärgerna inte går att tvätta av eftersom färgen följer med.

Någon av t.ex. Beckers produkter för inomhusväggar duger nog bra för ändamålet. Dessa färger är tvättbara och kostar ca. 400-500:- för 10 liter.
 
Blankare/glansigare färger är generellt lite tåligare och lättare att torka av vilket kanske är önskvärt. Sen tycker jag personligen att det är värt att köpa lite bättre färg än de billigaste eftersom man ibland kan slippa måla ett varv. Vi brukar använda sadolin från bauhas som vi tycker är bra.
 
Bara som en notis, sadolin finns också på hornbach, kostar en ~60% av vad nordsjös färg kostar och ska vara samma.

Min erfarenhet av billigare färger är att efter tre lager täcker det fortfarande inte, medans det ibland känns som att man knappt behöver lager två med sadolin.
 
Okej tack så mycket. Så man behöver inte grunda något först?
 
Ah.. jag menade faktiskt hornbach, vet inte varför jag skrev bauhaus.
Grunda kan du göra med billigare färg om du vill men det är ingen större vinst med det eftersom du troligen får mer färg över (två olika slattar) vilket gör att du inte sparar så mycket. men har man kvar slattar sen tidigare kan det ju vara ett bra tillfälle att göra av med det.
 
Redigerat:
Hmm, jag tror inte man behöver grunda, jag har inte målat direkt på gips med denna färg (har putsade betongväggar)
Men jag har inte behövt grunda på putsen, och det blev bra.

jan: Tysk som tysk? =)
 
Jag har målat både väggar och tak i mitt garage med glans 20, lätt att hålla rent och blir ljust och bra.
Med bra färg räcker två strykningar (alternativt en strykning grund och en strykning täck), med sämre färg får du räkna med tre eller till och med fyra om den är helt kass.
För att spara pengar kan du om du vill använda en billigare takfärg som grundfärg första strykningen.

Jag använde Alpina väggfärg 20 som byggmax sålde tidigare, jag tycker att den var mycket prisvärd.

Nu när jag ska måla min övervåning har jag sneglat lite på nordenpaint.se, de har bra priser och de påstår att det är svensktillverkad färg av hög kvalite, återstår att se om man kan hitta någon med erfarenheter av dem.
 
När jag målade om hela mitt radhus tidigare så köpte jag min färg på Bauhaus. Dom kör med Becker. Först var jag lite snål och köpte deras färg som heter väggfärg. Den var dålig och tunn. Krävdes 4 omgångar för att få täckande. Köpte sedan deras väggfärg plus. Vilken skillnad. Den fungerade kanon och täckte på två omgångar. Den kan jag rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.