Finns det någon här som vet om/var man kan beställa välvda längre träbalkar? Jag funderar på att bygga en bågformad trädgårdsbro på ca:5-6 meter.
 
Moelven gör ju limträbalk som är böjda.

Ring och kolla med dom vad som är deras minsta längd. Sen kan du beställa via vilken trävaruförsäljning som helst och med lite tur kanske direkt från dom.
 
Tack Oceanis, -trodde jag var den första som kommit på ide'n med böjd träbalk..:). Ska kolla vidare med trävaruhandlarna.
 
jokomoko skrev:
Tack Oceanis, -trodde jag var den första som kommit på ide'n med böjd träbalk..:). Ska kolla vidare med trävaruhandlarna.
Gott skämt :) Limträ har väl funnits i hundra år så du är sent på med dina ide'er......:D

Såna här kan du få hos Moelven

toreboda.jpg
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Jag sågade ur bågen på en regel...tog sedan den bortsågade biten och lade den på andra sidan....har tyvärr ingen bild för att visa hur jag menar...:surprised:
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Jag sågade ur bågen på en regel...tog sedan den bortsågade biten och lade den på andra sidan....har tyvärr ingen bild för att visa hur jag menar...:surprised:
Men vi förstår trots avsaknad av bild:)
Blir dock bara en svag båge så det beror på hur TS vill ha sin bro, men funkar fint att göra så.
 
B
Hej
Hmm tänker jag först för om det är altan som jag tror du nämnde så måste det vara impregnerad trä o det finns inga impregnerade limbalkar vad jag hört innan.
 
BM5 skrev:
Hej
Hmm tänker jag först för om det är altan som jag tror du nämnde så måste det vara impregnerad trä o det finns inga impregnerade limbalkar vad jag hört innan.
Bra synpunkt! Detta är en spångbro och balkarna kommer bara ha markkontakt vid fästena. Vet ej hur viktigt det är med rötskydd av trät som "hänger i luften" men för änddelarna lär det definitivt vara ett problem. Hmm...
 
Det finns väl inte mer problem med limträbalkar jämfört med om man bygger med annat trä.

Vi har använt icke tryckimpregnerat trä i tusentals år för olika byggnationer och broar av limträ finns det ju gott om i vårt land. Många riktigt stora också, tror att en av de största limträbroarna finns i Stockholm.

Så det är absolut inget problem med att bygga med limträ men man måste naturligtvis konstruera fästen så att dessa håller träet borta från konstant fuktpåverkan och behandla träet på samma sätt som man behandlar annat trä som skall användas utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.