Hejsan! Har en liten fundering på om det är möjligt att byta ut ett helt klinkergolv i ett badrum (idag: klinker tätskikt och elektrisk golvärme) på ett 'godkänt sätt'?.


Problemet i sig är inte att vi är rädda för att 'nagga tätskiktet' utan vi är beredda att sätta helt nytt golv/tätskikt/klinker) - men går det att få ett godkänt tätskikt mot de befintliga (kaklade) väggarna?

Nån som vet? Isf vad ska man tänka på, göra eller inte göra?
Tack på förhandMed vänlig hälsning, Sandra
 
Det är i princip omöjligt att enbart byta ut klinkers på golvet och få ett godkänt tätskikt i skarven där du inte plockat väck kakel/klinker. Skall du göra något, så blir det att ta bort både det som sitter på väggar och golv.
 
du får lägga klinker över det gamla klinkret enl byggkeramikrådet. Inget jag rekommenderar men bättre än att riva och försöka få tätt.
 
thomas33 skrev:
Det är i princip omöjligt att enbart byta ut klinkers på golvet och få ett godkänt tätskikt i skarven där du inte plockat väck kakel/klinker. Skall du göra något, så blir det att ta bort både det som sitter på väggar och golv.
Ante mig att det var så man var tvungen att göra.. förgrymmat .haha..
Skadar ju inte att fråga om det fanns nått lurigt sett dock..

Tack för inputen!
MVH Sandra
 
Maurer skrev:
du får lägga klinker över det gamla klinkret enl byggkeramikrådet. Inget jag rekommenderar men bättre än att riva och försöka få tätt.
Jo det vet jag att man får göra. Hade skälet varit rent estetiskt från min sida hade jag nog övervägt det. Men är mer ute efter att rikta upp golvet på sina håll..(stödregla)

Tack för tipset!
MVH Sandra
 
Jag har inte haft klinker i badrum innan så jag är inte så insatt i hur det funkar.. Är det möjligt att rikta upp ett golv underifrån utan att skada tätskiktet? Vi har nämligen möjligheten att arbeta underifrån.. men hur mycket kan man röra golvet utan att skada själva tätskiktet?

MVH Sandra
 
O
Frågan är om det går att röra överhuvudtaget.... fallet brukar oftast gjutas.... alltså så är det stor risk att golvet består av en tunnare "betongkaka" troligtvis är det flytspackel. Det är väldigt stumt och oflexibelt normalt sett....

Det är inte omöjligt att jag har fel just nu.... men då kommer någon att rätta mig :p
 
Odjuret skrev:
Frågan är om det går att röra överhuvudtaget.... fallet brukar oftast gjutas.... alltså så är det stor risk att golvet består av en tunnare "betongkaka" troligtvis är det flytspackel. Det är väldigt stumt och oflexibelt normalt sett....

Det är inte omöjligt att jag har fel just nu.... men då kommer någon att rätta mig :p
Hehe, det är det som är så bra med forum.. andra kan ju rätta o yttra sig också (på gott och ont.. haha).

Problemet vi har i huset generellt är att det är väldigt rörliga golv (man känner att det rör sig när våran 6-kilos hund går ibland.. på klinker!!).. det är ett gammalt hus byggt på slutet av 1800 talet.. med "källare" (därför man kan arbeta underifrån, om man vill).

Som du säkert förstår när jag sa att hunden går på klinkers.. så har de förra ägarna ändå jobbat på golvet (antagligen gammalt trägolv från början) och jag måste erkänna att jag hade aldrig trott att fogarna på ett klinkergolv skulle stå pall för så mycket av de här små "gårörelserna" som det verkar göra.. bara på ett ställe i ett rum där de fått fogat om flera ggr (tre plattor typ).. och då har vi ändå flertalet rum med klinkers!

När vi flyttade in i oktober så tog vi hand om sovrumsgolvet, vilket var det enda golvet (tror vi) som det inte var gjort något åt innan (mer än att de lagt på en heltäckningsmatta).. det var ur säkerhetssynvinkel då garderoberna attackerade en när man gick in i rummet ;)

Eftersom källaren på vårt hus inte är en sådan man inreder.. så passade vi på att stödregla lite underifrån, för att göra golvet stabilt, när vi rev upp det dåvarande dåliga golvet.. (det gör oss ju inget om det är massa stolpar därnere i källaren då utrymmet inte används mer än för pannan/vattenpump.. - så länge man kan ta sig förbi!)

Vi vill göra samma sak på flera ställen/golv.. varav badrum/kök är ett.. då det där är fall åt fel håll i badrummet tex (vi visste det när vi köpte huset).. och skiljer många cm på sina håll i knytpunkten dusch/hall/kök.. och det blir INTE bättre av sig själv.. :/

Men vi hade hoppats att inte behöva renovera hela badrummet direkt (hade velat skjuta upp ett par år).. iof kan jag nog komma på en temporär lösning..som håller några år.. (försäkringsbolaget lär inte ersätta nått för badrummet idag heller..) MEN det kunde ju vara bra att göra det hela på rätt sätt!!!

Tips och tankar mottages tacksamt..
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.