Hallå!
Har precis köpt min första kåk med en gammal Albin panna,olja/el.
Denna kommer självklart bytas ut när ekonomin har stabiliserat sig lite(kostar att flytta) har kört EL patronerna på pannan när jag varit och rustat lite smått.
Fick ingen rolig elräkning trots att huset endast är 72m2 + källare 68m3,haft cirka 16grader inne.
Är som sagt helt ny inom allt detta,men jag har eldat i pannan(ingen acc tank:( = elda konstant)
Fråga 1 : kan man pelletskonvertera och om det går?
Fråga 2 : I dagsläget eldar jag på dagarna,innan jag går och lägger mig slänger jag in fullt med ved.
På morgonen är Panntempraturen på 20grader,är detta skadligt för pannan?
Funkar det att göra såhär vintern ut?
Fråga 3 : vad är det för typ av företag som utför pelletskonvertering? Är det VVS eller vem ska man vända sig till?
Har säkert glömt massor,sitter på jobbet och skriver.
Återkommer om av vilken Modell pannan är när jag är hemma.
 
Skulle inte lagt pengar att pelletskonvertera pannan. Kostar nog en bra slant då är det bättre du lägger det på annat. Du kan ju köpa en ackumulatortank på blocket. 500 liter brukar går loss under 1000:-. En ny vedpanna kostar 25.000:-.

Vet du vad du vill ha för system om du kunde byta nu?
 
Tack för snabbt svar, sugen på luft vatten pump men kostar ju en del.
Skulle vilja lösa problemet så jag kan spara något år. Elpatronerna slår jag aldrig i livet på igen:) vad kostar en installation för acc tank?
 
Bär du dit den på plats så kanske det tar 2-4 timmar beroende på hur det är kopplat innan.

Med lite material också och om du får ROT så kostar det 2500-4000:- om du tar det löpande.
Om du köper två tankar så kostar installationen kanske 1500:- till.
 
Tycker du fick ett riktigt dåligt svar.
Naturligtvis ska man inte kosta på acktankar, laddomater, dyra kopparledningar, ventiler mm. på en så gammal panna. En acktank för 1000 är bara början av den påkostningskedja du ger dig in på och i slutänden så slänger du ut alltihop och skaffar värmepump.
Vedeldning ska man praktisera i en ny modern panna med omvänd förbränning men det kostar en del.

Gamla pannor kan däremot med enkelhet förses med pelletsbrännare. Inte svårare än att man kan göra jobbet själv. 4000 för en begagnad enklare brännare, 7000 för en begagnad modernare brännare.
Här ett exempel på en lättskött brännare av enklare typ.
http://www.blocket.se/dalarna/Pelletsbrannare_TB_mini_51535342.htm?ca=10&w=3

Vill du sälja brännaren senare får du tillbaka samma som du gav.
 
Då blir det ju samma kostnad som jag föreslog. Fast att elda men pellets är dyrare och hur ska du lösa inmatning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.