Jag har kärat ner mig i granit white cloud som bänkskiva, sambon gillar denna också. Men för bardisken där vi antaligen på veckordagarna även äter frukost tror hon på en träbänk. Väldigt ljus ek.

Hur vanligt är det att man mixar bänkskivor i ett och samma kök, hittar inte mycket inperationsbilder när jag googlar på det.

Lade in det i ritningen
mix.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det passar bra med golvet tycker jag, men generellt känns det som att bänkskivor i olika material är något man hittar i sommarstugor etc.
 
Jag har granit och körsbär där jag bor nu. I nybygget blir det troligtvis granit och ek.
Båda är parallelkök.

Jag tycker träskivor är snygga, men det funkar inte som diskbänk.
 
Tack för svar, jag har svårt att bilda mig en uppfattning om hur det kommer se ut även efter att jag ritat på det.
Rädd att det blir för mycket olika nyanser, furugolv utanför köket, någon form av stengolv (Matt granit i lite mörkare nyans än white cloud funderar vi på), granitbänkskiva och sedan ljus ekskiva. Det är fyra olika nyanser bara där sedan är köket vitt och hällen svart och ugn/micro svart (Vitvaror är gömda).

Trist att jag har så dålig fantasi att jag inte kan se det framför mig hur det kommer att se ut!
 
Jag brukar hålla mig till 3 olika nyanser i ett rum. Vit färg oftast borträknat. Men det behöver inte betyda att det är knäppt med två olika bänkskivor.
Träskivan kan t.ex matcha kaklet.
 
Jag blir galen, snart outsourcar jag skiten till en inredningsarkitekt!
 
Se inget problem med att ha två olika material på skivorna, i och med att de inte möter varandra så tror jag att det kommer att funka.
Vet inte om jag skulle ha valt just ek, skulle nog försökt att ta något ljusare typ ask så det inte blir för stor skillnad mot furugolvet.
 
Jag säger kör! Det är ju en av de hetaste trenderna nu på alla showrooms att blanda. Både olika färger på luckor i samma kök och olika bänkskivor på olika delar av köket. Absolut inget fel i det, sen ska ju såklart allt "lira" ihop färgmässigt såklart..
 
Kan man inte förresten betsa träet? Göra det lite vitare? Det hade kanske varit snyggt till stenen.. Fast det gör man kanske inte på en bänkskiva..
 
ullberg
Det är nog inte så ovanligt, tex. att kombinera granit runt våtytorna med trä på en köksö, så har vänner till mig det, vita luckor (shakerstil), svart granit runt spis och ho, och ek på köksön (i övrigt ljusa färger och ekgolv).

Mina föräldrar har såväl i stan som på landet kombinerat granit med en grundare "beredningsbänk" i trä. I stan är det ett körsbärskök, spräcklig granit och en körsbärsskiva (ber om ursäkt för obehaglig kombo, men det var länge sen det gjordes ;) ) och på landet är det vitt i shakerstil, vit marmor i större delen av köket, samt furu på sidobänken och gran på golvet (kanske inte optimalt med furu om man ska jobba mer aktivt på den, men som vi använder den funkar det utmärkt, och det var en gammal bänk från en skola i närheten som vi ville spara).

Möjligtvis är jag lite tveksam till kombinationen furugolv och ekbänk, furu och ek ihop har jag lite svårt för.
 
ewe_lindberg skrev:
Kan man inte förresten betsa träet? Göra det lite vitare? Det hade kanske varit snyggt till stenen.. Fast det gör man kanske inte på en bänkskiva..
Svårt att betsa något ljusare, då får man nog köra med typ lasyr eller något. Sedan vill man nog inte ha en det med tanke på att man kommer att behöva att slipa om skivan någon gång. Så hårdwax olja är att föredra.
 
Tack för alla svar, min syster har väldigt, väldigt ljusvaxad ek ihop med furu och det var där min sambo förälskade sig i den nyansen och syrran har även furugolv så den biten tror jag funkar ihop. I värsta fall får vi byta ut eken till granit om det visar sig inte fungera.

Kan även passa på och fråga vad ni tycker om att ha blankslipad granit på bänken och mattslipad på golvet, vi tänkte dessa

Bänk (blank)
white_cloud_polerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv (matt)
verde_savannah_polerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kanske denna (Matt)
silver_grey_polerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi bråttades också med frågan om blankt golv. Men vi valde matt klinker till vår polerade stenskiva.
Vi har mycket golvyta och det hade bara varit jobbigt att ha det blankt, tror man upplever smulor osv mer synligt på blankt också.
 
Faktiskt väldigt vanligt att kombinera framförallt granit och massivt trä idag så man kör trä på vanliga avställningsytor/öar och granit vid vask och spis då det är tåligare.
 
Brottades kanske det stavas😳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.