Hej alla kunniga!
Jag håller på och ska bygga en bastu och jag skulle gärna vilja kunna slå på den med telefonen!
Vad rekommenderar ni för grejer till det och är det nån som har ett hum om vad det skulle kosta?
Tack på förhand!
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Jadu, slå på bastun med telefonen....

Slår du telefonen för hårt på bastun så kostar det en ny telefon ;-)


Näevärs skämt på skidor.
Har du tillgång till internet/wi-fi vid bastun?
 
Det kan ordnas utan problem!
 
Min tanke va att det enbart skulle innefatta bastun!
Men....... :)
 
På t.ex. Classe finns ju diverse apparater man kan ringa eller messa, som i sin tur kan styra en kontaktor som startar/stänger av aggregatet.
Ex: Ontech 9020 www.ontech.se
 
Jag köpte ett tylö kombiaggregat för några år sen och i den panelen var det förberett för externt av och på slag.
Pris aggregat ca 8000kr och sms:modul som monterades i centralen gick på runt 3000kr.
 
Vid närmare eftertanke skulle jag nog vilja styra även trädgårdsbelysningen med telefonen. Den styrs idag från ett tidur i centralen.
Tack alla ni som kommer med tips!
 
Det är det som är grejen. Trist att köpa massa halvdyra små lösningar med separata system för att sen inse att man vill bygga ut och inte kan.
 
babianarmar skrev:
Hej alla kunniga!
Jag håller på och ska bygga en bastu och jag skulle gärna vilja kunna slå på den med telefonen!
Vad rekommenderar ni för grejer till det och är det nån som har ett hum om vad det skulle kosta?
Tack på förhand!
Tänk bara på risken med fru eller andra anhöriga som lägger från sig saker, kläder mm på aggregatet...
 
  • Gilla
babianarmar
  • Laddar…
Du har helt rätt krister!
Jag ska nog investera i något man kan bygga vidare på i framtiden.
Men allt det här med automation känns som en riktig djungel av olika fabrikat och system, känner mig lite vilsen.
 
Jag kan låta kaxig. Jag har inte gett mig in i djungeln. Min närmsta djungel är ljud; blir nog sonos
 
Ljud ja!
Det tänkte jag oxå dra in i bastun.
Skulle vilja ha nån typ av docka för mobilen så man kan gå in i bastun o lyssna på ljudbok eller spotify.
 
Jag har ett par båthögtalare från Jula som ska monteras under laven, en gammal förstärkare från min ungdom och en Bluetooth-mottagare för några hundra som är tänkt ska ta emot musik från telefonen/iPoden/datorn.

Får se hur det funkar, men billigt blev det!
 
Kan du tänka dig ca 5000 kr för en styrenhet du kan använd för att styra diverse belysning, bastun, temp med mera så är fibaros hc2 ett grymt bra val med enkel installation och bra app till mobilen. Relät du behöver kostar ca 500 kr. Sen beror det ju på om du har ingång i aggregatet för påslagning eller behöver styra den med en kontaktor. Själv skulle jag aldrig våga starta en bastu utan att veta vad som kan hänga på aggregatet. Men rn liten kamera i bastun som filmar aggregatet skulle ju funk, dock får man montera den under 50 cm så inte värmen blir för hög. Men allt går ;)
 
  • Gilla
babianarmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.