Biltema har växelriktare för knappt 500 spänn, och om du tänker köra billiga elverk med underdimensionerade reglermöjligheter så koppla in en skaplig elmotor och tomkör den, funkar som spänningsstabilisator. Vill du köra dator-tv eller nå´t elektroniskt så koppla in en UPS emellan elverk och förbrukare. Dom äter spänningsspikarna och stabiliserar spänningen även om batterierna är kass i UPS-en.
Vanliga bilbatterier är faktiskt rätt ruttna batterier, om man tar ur mer än 50% av kapacitén på varje laddning så kör man slut på dem rätt snabbt. Se den här länken:Reine E skrev:Mattiaxen:
I en perfekt värld så ser det exempelvis ut så här:
Behov: 120w till pumpar
effekt=spänning*ström (P=U*I) ==> I=P/U
120/12=10A
Teoretiskt så kan ett batteri på
60Ah leverera 120w i 6 timmar och med 100% verkningsgrad på växelriktaren så kan den driva pumparna... (förutsatt att de drar 120w)
http://otherpower.com/otherpower_battery_compare.html
När det gäller omformare så är det skillnad om det är elektronik eller inte med som ska drivas, och om den elektroniken har switchad nätdel eller inte, och i så fall vilka spänningsområden den tål.
Tänk också på att det finns två sorters omvandlare, de billiga som ger fyrkantvåg och de dyrare som ger sinusvåg. Troligen har faktiskt fyrkantvågmodellerna bäst verkningsgrad. Nackdelen med dem är att en del elektronik gillar inte att drivas av dem, och att det surrar lite ovanligt om motorer, det blir övertoner till 50Hz'en, teoretiskt sett slits motorer mer men om det bara rör sig om några timmar per år så lär det inte ha så stor betydelse. Om man däremot har två timmars avbrott daglingen tre månader om året så ska man nog gå på sinusomvandlaren i alla fall.
Mitt intryck är att om man slänger in större/mer batterier så blir det billigare per tidsenhet än om man tar minsta batteriet man klarar sig. Jag skulle gissa på att "fritidsbatterier" är bättre i det här fallet, det är ingen mening att betala för att de tål massor av ström ett kort ögonblick som när man kör en startmotor. Ta till så att man har 50% kapacité kvar när de flesta strömavbrott är över.
Vissa bilar, t.ex. ford granada, har direkt plats för ett rejält 88Ah-batteri som brukar kosta 200 spänn mer än standardbatteri på 55-60Ah, men å andra sidan verkar batteriet hålla mer tid längre än vad prisskillnaden ger, d.v.s. längre livslängd. (Jag upptäckte förut att generatorns laddrelä i en granada verkar vara trasigt för den laddar bara ibland, en 'omstart' så går laddningen igång, den har antagligen varit så i flera år men 88Ah-batterier har ändå hållt 5-7år/st )
Just ja. Svänghjul på motorn är bra också då.Vedeldarn skrev:
Man kan dessutom med lite kluriga kopplingar omvandla enfas till trefas med hyggligt resultat med en sån motor, trefasmotor + en hyffsad motorkondensator är allt som går åt, fast då får man "norsk trefas", för att driva något som vill ha "svensk trefas" krävs antingen tre transformatorer 230->400V, om det inte är en motor som man kan leva med att den tappar betydande kraft (t.ex. om man har tur så spruttar det fram lite vatten iaf från trefasvattenpumpen även vid på tok för låg spänning), men se bara upp för att prylar kan ta stryk av för låg spänning, motorer som snurrar för sakta eller framförallt inte orkar strata alls men har ström på sig har en förmåga att bli väldigt varma och kan brinna upp.
Det är två problem vid strömbortfall, dels att det blir kallt om man blir utan värmekälla (VP, ELP, OljeP etc) ,dessutom stannar cirkpump (iofs viss självcirkulation men...) och det blir kallt.
Det andra problemet är att komma igång efter ett elavbrott, dvs inte ha en hög med pellets eller flis i brännaren som inte tänds upp eller sot på tändstiftet i oljepannan (oftast när man är borta). Det som känns säkrast vid sådana tillfällen är ju ändå icke mekaniska värmekällor.
Ni vedeldare hävdar att ni alltid klarar er, hur går det med motorshundar och laddomater och kokningsrisk ?
Det andra problemet är att komma igång efter ett elavbrott, dvs inte ha en hög med pellets eller flis i brännaren som inte tänds upp eller sot på tändstiftet i oljepannan (oftast när man är borta). Det som känns säkrast vid sådana tillfällen är ju ändå icke mekaniska värmekällor.
Ni vedeldare hävdar att ni alltid klarar er, hur går det med motorshundar och laddomater och kokningsrisk ?