Ni är vakna :) visst funkar det så i teorin. I praktiken så sker detta 1 gång per laddningscykel, det motsvarar ca 2% av vattenvolymen alltså ca 15 l per laddningscykel i en 750l ack detta motsvarar kanske 1/3 av expansionskärlets volym och detta inte momentant utan successivt under laddningen låt säga 4h.
Laddar man tanken 1 gång per dygn så motsvarar det 0,7 kWh eller en effekt på ca 28 W.

Man kan inte direkt påstå att expansionskärlet kommer att fungera som en radiator eftersom den lilla mängden vatten det är frågan om kommer att svalna i röret innan det når expantionskärlet kan inte heller se att detta skulle påverka blåsans livslängd.

Det finns iofs ingen fördel med att placera anslutningen på den varma sidan men ibland är det mer praktiskt och är inte helt ovanligt, endel tanktillverkare har toppanslutning av expansionen som inkopplingsförslag.

/Patrik

 
Om du placerar expansionsanslutningen på returen mot pannan så får du inte ha avstängningsventiler mellan anslutningen acktank.

/Patrik
 
Klippt härifrån:
http://www.energifirman.com/

Antag att vattentemperaturen i extremfallet varierar mellan 20 och 100 grader C. Volymutvidgningen är då 3,8%
Det betyder då att systemets volym gånger ca 0.04 expanderar under varje eldning.
(säg 1000 liter * 0.04= 40 liter)
Det är ioförsig små volymer vi pratar om men det är ju ofta småsaker man hakar upp sig på.
Du får väl montera avstängningsventil om du har ordnat en annan expansionsmöjlighet för vattnet?
 
RoKe skrev:
Klippt härifrån:
[länk]

Antag att vattentemperaturen i extremfallet varierar mellan 20 och 100 grader C. Volymutvidgningen är då 3,8%
Det betyder då att systemets volym gånger ca 0.04 expanderar under varje eldning.
(säg 1000 liter * 0.04= 40 liter)
Det är ioförsig små volymer vi pratar om men det är ju ofta småsaker man hakar upp sig på.
Du får väl montera avstängningsventil om du har ordnat en annan expansionsmöjlighet för vattnet?
För att 20°-100°C är relevant att beräkna expansionskärlets volym men inte den expansion som sker vid normalt användande av acktanken.
Det är ganska orealistiskt att man värmer hela acken till 100°C och låter den svalna till rumstemperatur.

Avstängningen bör vara så att expansionskärlet finns på samma sida som acken, man måste tänka på att volymen minskar om man stänger ventilerna runt tanken.


/Patrik
 
Handlar det inte om att värme stiger uppåt, och att man vill ha bästa möjliga isolering där = rund tanktopp med massa isolering utan skarvar.
 
Pasta skrev:
[quote author=RoKe link=1143481612/0#17 date=1143556795]Klippt härifrån:
[länk]

Antag att vattentemperaturen i extremfallet varierar mellan 20 och 100 grader C. Volymutvidgningen är då 3,8%
Det betyder då att systemets volym gånger ca 0.04 expanderar under varje eldning.
(säg 1000 liter * 0.04= 40 liter)
Det är ioförsig små volymer vi pratar om men det är ju ofta småsaker man hakar upp sig på.
Du får väl montera avstängningsventil om du har ordnat en annan expansionsmöjlighet för vattnet?
För att 20°-100°C är relevant att beräkna expansionskärlets volym men inte den expansion som sker vid normalt användande av acktanken.
Det är ganska orealistiskt att man värmer hela acken till 100°C och låter den svalna till rumstemperatur.

Avstängningen bör vara så att expansionskärlet finns på samma sida som acken, man måste tänka på att volymen minskar om man stänger ventilerna runt tanken.


/Patrik[/quote]

Jag brukar köra mellan 25 till 95 normalt...
Ibland far det iväg till närmare 100 också..
Men skitsamma, vi pratar kanske förbi varandra?

Ordnar man expansionsmöjlighet för vattnet som värms (typ säkventil eller dylikt på lämpligt ställe) kan/får du sätta ventiler var du vill i din anläggning.
Om det sen är lämpligt är en annan fråga.

För att anknyta till tråden så tycker jag att sidoanslutning är att föredra, men det har jag bara läst mig till och jag har ingen egen erfarenhet av toppanslutning.
 
Det är ganska orealistiskt att man värmer hela acken till 100°C och låter den svalna till rumstemperatur.
Utnyttjar du systemet optimalt är detta helt i sin ordning.
Och har du för liten accvolym (vilket jag tror många har) så vill det till att du får upp temperaturskillnaden ordentligt om dygnseldning ska räcka till.
Om dessutom vvberedningen fungerar bra hamnar bottentemperaturen i acc under rumstemperatur.
 
Jag laddar uppefrån och har inga problem med siktningen.

Kan ha ca 85 grader upp och 20-30 nere när jag laddar

shunten sitter några decimeter längre ner.
 
RoKe skrev:
Det är ganska orealistiskt att man värmer hela acken till 100°C och låter den svalna till rumstemperatur.
Utnyttjar du systemet optimalt är detta helt i sin ordning.
Och har du för liten accvolym (vilket jag tror många har) så vill det till att du får upp temperaturskillnaden ordentligt om dygnseldning ska räcka till.
Om dessutom vvberedningen fungerar bra hamnar bottentemperaturen i acc under rumstemperatur.
Visst gäller det att få upp temperaturen för att ladda maximalt med energi. Men avsvalning till 20° i hela tanken då har värme avgivningen från radiatorer eller golvvärme slutat för länge sedan och varmvatten kan man ju glömma detta kan iofs inträffa vid dimensionerande utetemperatur men inte 365 dagar om året.

För att räkna energiförluster genom expansionskärlet är realistiskt nyttjande av tanken är en medel temperaturskillnad på ca 40-50°C från fullt ladda till nästa laddning inte 80°C. Visst kan man få 20°C i botten men knappast hela tanken, annars är tanken klart underdimensionerad.


/Patrik
 
Vi kan väl enas om att var och en får koppla hur dom vill och att exp får ta emot den temperatur den får?
Om det sedan spelar någon roll för den enskilde att han väljer att koppla kärlet på varma eller kalla sidan är väl upp till honom att avgöra?

Ps. hur många underdimensionerade 1000liters paketlösningar tror du att det finns i riket?
Jag tror det finns många.
Och om man vill få dessa att räcka till för bekväm dygnseldning vinner man mycket på att köra hela temperaturspannet i en väl skiktad tank.
Skiktad tank= hela tankens temperatur förutom en liten bit av toppen kan vara typ 25 gr.
Toppen kan fortfarande vara typ 80.

Hur kör du ditt system?
 
Min skiktning fungerar bra i tankarna, men jag har 2250 liter, inte 1000.
Expansionen sitter på returledningen, och är ett slutet kärl, vid sidan om tankarna.
Hur jag än stänger tankarna kan jag inte stänga expansionen från tankarna, annat än med den ventil som sitter framför expansionen, för att man ska kunna kolla trycket i blåsan. Stänger jag där och börjar elda, lär det bli vått någon annanstans.
 
apersson850 skrev:
Min skiktning fungerar bra i tankarna, men jag har 2250 liter, inte 1000.
Expansionen sitter på returledningen, och är ett slutet kärl, vid sidan om tankarna.
Hur jag än stänger tankarna kan jag inte stänga expansionen från tankarna, annat än med den ventil som sitter framför expansionen, för att man ska kunna kolla trycket i blåsan. Stänger jag där och börjar elda, lär det bli vått någon annanstans.
Förhoppningsvis så öppnar väl säkerhetsventilen på pannan.
Det kan vara värre åt andra hållet om du eldar upp tanken till 90°C och stänger expansionsledningen och det blir vacuum då kan i värstafall tanken bli inbucklad om det inte suger in luft någonstans eller finns en vacuumventilinstallerad inom avstängningsventilerna.

/Patrik
 
Det var där jag menade att det blir blött.
Tanken skynklas väl ihop på mitten, skulle jag tro, ungefär som när man suger ur en plastflaska.
Det räcker ju att stänga ena röret till en tank, om jag inte vill värma upp den.
Expansionen får man ju försöka se till att ha öppet till, utom vid service, då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.