Hej
Vi ska lägga nytt parkettgolv i huset och har tidigare tittat på byggmax ekparkettgolv för 240kr/m2. Men nu har jag hittat ett fint och billigare golv på Bauhaus som kostar 170kr/m2. Har klämt och kännt på det i butik och tycker det ser bra ut.
Golvet heter OAK EXCELLENCE 3-STAV MATT, fabrikat framgår inte...
Är det någon här som har erfaranhet av detta golv? Bra eller dåliga.

Kan det vara Bauhaus golv som tidigare hette Oak Vario och fick dåligt betyg i Testfaktas test!?
http://www.testfakta.se/hem_hushall/article82476.ece

Mvh Erik
 
Tänk på att testet visar hur tåligt det är mot intrycksmärken och fläckar.
Det säger ingenting om hur tydligt skarvar känns och övriga kvaliteten på golvet.

Av egen erfarenhet kan jag säga att jag har handlat klart golv på Byggmax, tyvärr.
 
Okej, kan du rekommendera något annat golv i den prisklassen?

Du har ingen erfarenhet av OAK EXCELLENCE 3-STAV MATT från bauhaus?
 
Ingen erfarenhet av Bauhausgolvet tyvärr.
Vi har ett golvbyte i köket på g framför oss, när är dock obestämt, men då blir det ett 'märkesgolv' för att se hur skillnaderna är.
Kährs eller Tarkett beroende pris och tillgång.
Vet att AB KarlHedin hade nån kampanj på Kährs 3stav ek för i stort sett samma peng som Byggmaxparketten, har du någon Hedins i närheten kan det ju vara värt att kolla in.
 
De tidigare golvet vid namn Oak vario tillverkades av Karelia och var uppbyggd på exakt samma sätt som karelias "märkesgolv" dvs med tätt liggande och vertikala årsringar för en hög formstabilitet, fast med tillåtelse till 100% färgvariation i stavarna.

OAK EXCELLENCE 3-STAV MATT däremot tillverkas också detta av Karelia samt av kährs då dem numera är "samma" företag sedan 3 dec när dem gick ihop. Detta golv är dock producerat i deras ryska fabrik och stommen i detta golv är enklare då det är gummi trä eller liknande material från Asien någonstans, precis som många av dem andra parketterna från t.ex. byggmax, k-rauta etc..

Ett annat bra/prisvärt golv där du har en bra undersida, en bra stomme och ett bra ytskikt (förekommer en del kvist dock) är Ek Robust för ca 219:-/m² på Bauhaus, tillverkas av Berg & Berg.
Eller köp Berg & Bergs ek spader mattlack. Mer eller mindre samma golv fast med ett i färgen jämnare ytskikt samt mindre skönhetsfel/kvistar. Kostar runt 300 - 350:-/m²
 
Tack för svaren. Det blev oak excellence. Får hoppas det blir bra!
 
Hej Erik är du nöjd med OAK EXCELLENCE 3STAV MATT parkettgolvet? Har själv tittat på den men vet inte hur kvalitén är.

Mvh//Saud
 
Hej! Jo jag är nöjd med golvet... Fint och lätt att lägga. Våra golv är dock inte så utsatta då dom ligger i sovrum.
Mvh Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.