om mitt inlägg ligger i fel tråd får ni gärna flytta min tråd admins.

hej jag och min sambo är nybörjare på hus. Nu har vi hittat vårt drömhus som vi ska åka och titta på. Men efter alla byggprogram som man sett på tv samt besiktningsprotokollet på huset gör mig livrädd. Är vi galna att ens åka och titta på detta hus trots alla brister? ni som kan, vad bör vi tänka på och vad kan det kosta att reparera bristerna?


Utvändigt
Markförhållanden
Växter finns i anslutning till grundmur lokalt.
Med rabatter och växter nära grundmuren riskerar man att få fukt kvarstående i väggarna med risk för invändiga fuktskador samtidigt som rötter kan skada grundmuren och sätta dräneringsledningen ur funktion.


Sockel
Sprickor och putssläpp finns i sockel lokalt.
Sprickorna i sockeln innebär risk för frysskador.
Fasad
Skarvad fasadpanel noteras. Vindskivor är i behov av målning/underhåll.
Skarvad fasadpanel är en risk ur fuktsynpunkt risk finns vid slagregn att vatten rinner in i bakomvarande konstruktioner med fuktrelaterade skador som möjlig följd eller orsakar rötskador på fasadens utsida.
kostnad för att fixa detta??


vi är oroliga över detta
Nockvind / Tak
Takpannor är skadade. Mosspåväxt noteras. Bristfälligt fall på rändal på tak. Fuktfläckar konstaterades i underlagstaket med fuktvärden över kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt.
För att kontrollera orsaken till och omfattningen av fuktfläckarna och de brister som noteras i takkonstruktionen samt eventuella följdskador rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 % FK.




Källarplan / Allmänt
Utvändigt fuktskydd är äldre än 20 år.
Eftersom källarens utvändiga fuktskydd (dagvattensystem, dräneringssystem samt fuktskydd utvändigt källarytterväggarna) är äldre än 20 år, vilket betraktas som dessa delars genomsnittliga tekniska livslängd, så kan systemet ha nedsatt funktion.


Fuktfläck finns i tak.
Våtrummet har äldre ytskikt. Golvbrunn belägen nära vägg. Äldre typ utav gjutjärnsbrunn. Uppvik på tröskel finns inte.
För att konstatera orsaken till och omfattningen av den fuktfläck som noterades i taket rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs.


Källarplan / Pannrum
Äldre rostangripen gjutjärnsbrunn finns i utrymmet. Golvbrunn belägen nära vägg.
Äldre gjutjärnsbrunnar som har korrosionsangrepp är en risk ur fuktsynpunkt. Risk finns för genomrostning med läckage som följd.




Entréplan / WC 1
Fuktfläckar förekommer på vägg i slitslucka och märken i tröskel.
Höga fuktindikationer på golvet samt i tröskel.
Förhöjningsring finns i golvbrunnen. Uppvik på tröskel finns inte. Äldre ytskickt.
För att konstatera orsaken till och omfattningen av de fuktfläckar samt höga fuktindikationerna som noterades på golvet/tröskeln rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs


ntréplan / Förråd Städskåp
Fuktfläckar/missfärgningar förekommer på vägg.
För att konstatera orsaken till och omfattningen av de fuktfläckar som noterades på väggen rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs.


Entréplan / WC 2
Fuktindikering med förhöjda fuktindikationer.
WC stolen är lös. Rörgenomföring i våtzon 1 (golv).
Vid fuktindikering som utfördes i utrymmet noterades förhöjda fuktindikationer. För att bestämma orsaken till och omfattningen av förhöjda fuktindikationer rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs. Aktuellt försäkringsbolag för byggnaden bör även kontaktas för bedömning om vattenskadan är ersättningsbar eller ej.
 
Det där om växter osv, är väl trivialt. Sprickan i putsen måste man titta på. Kan vara en bagatell, men kan också tyda på sättningsskador (mindre sannolikt), i så fall kan det vara alvarligt,

Taket, ränndalen med dåligt fall behöver ni nog rådgöra med någon om. Det är troligen dyrt/svårt/omöjligt att åtgärda. Men det behöver inte vara ett verkligt problem, kan vara bes. mannen som vill hålla ryggen fri.

Fuktfläckarna i taket på vinden skulle någon kunnig behöva titta på. Fukt där kan betyda en läcka i taket, eller fukt innifrån. Dvs. fuktig varm luft läcker från våningen under, fukten kondenserar på den kalla vinden. Detta finns i viss mån på alla hus, men mer eller mindre. Oftast beror fuktutfällning på bristfällig ventilation av vinden, men i en del fall hjälper det inte att öka ventilationen. Oerhört många vindar har små fuktproblem, inget verkligt problem. Men det finns fall där det utvecklar sig till stora mögelskador.

Källaren, formuleringen om dränering är framförallt en friskrivning från bes. mannen. Det intressanta är om det finns fuktproblem i källaren. Om den skall användas som boyta (oftast inte på äldre hus) så bör man kanske lägga in i 5 årsplanen att åtgärda. Annars kan man ta det lite lugnt.

Hur gammalt är taket? Är det mer än 30 - 40 år, så bör du räkna med byte senast inom 5 år.

Rostiga golvbrunnen i pannrummet låter mest som en friskrivning.

De olika fuktfläckarna i anslutning till olika våtrum och beskrivningar av våtrummen indikerar att det är ganska akut med en renovering av alla våtrum i huset, och troligen bör man byta avloppsstammen samtidigt. Dyra arbeten, som man får räkna med på de flesta äldre hus.
 
Men väldigt shablonmässigt (vet ju inget om typ av tak, yta eller hur stora våtrummen är) så tror jag på akuta och halvakuta renoveringar för 400 000 - 600 000. Gör man mycket själv så går det givetvis att pressa ner kostnaden mycket. Och vill man ha lite högre standard så kanske man skall säga en milj. istället. Och Med ROT får man ju lätt bort 100 - 200 000 om man sprider ut arbetet på ett par år.
 
hempularen skrev:
Men väldigt shablonmässigt (vet ju inget om typ av tak, yta eller hur stora våtrummen är) så tror jag på akuta och halvakuta renoveringar för 400 000 - 600 000. Gör man mycket själv så går det givetvis att pressa ner kostnaden mycket. Och vill man ha lite högre standard så kanske man skall säga en milj. istället. Och Med ROT får man ju lätt bort 100 - 200 000 om man sprider ut arbetet på ett par år.
Mm oki jag och sambon är jätte okunniga på allt med hus och renovering att göra vilket inte förenklar det hela här är allafall länken till besiktningsprotokollet om du har tid för någon mer åsikt:
http://pics.objektdata.se/_media_/1040/SFD4CE4C753E58B481BB285B53CA42D3790.pdf

efter det du har sagt känns det kanske inte så värt att köpa då renoveringspengarna kanske man aldrig kommer få igen vid senare försäljning. känner mig kluven husköp är svårt men det är vår dröm att ha hus.
 
Först: Att ha hus är roligt! Men det finns också ständigt saker att fixa och åtgärda, det gäller oavsett om det är ett nytt eller gammalt hus.

Men jag tycker ni ska gå på minst 10 husvisningar och ha koll på vad slutpriset blev innan ni köper, då får ni en bättre koll på vad man får för pengarna. Det innebär att huset ni tittar på bör vara runt halvmiljonen billigare än motsvarande hus utan brister.
 
mexitegel skrev:
Först: Att ha hus är roligt! Men det finns också ständigt saker att fixa och åtgärda, det gäller oavsett om det är ett nytt eller gammalt hus.

Men jag tycker ni ska gå på minst 10 husvisningar och ha koll på vad slutpriset blev innan ni köper, då får ni en bättre koll på vad man får för pengarna. Det innebär att huset ni tittar på bör vara runt halvmiljonen billigare än motsvarande hus utan brister.
mm jag själv har tittat på hus i 2 år men endast på nätet då. Men detta hus blev jag förälskat i men lite avskräckt efter ha sett protokollet. vi har varit på 4 husvisninar. dock har vi kikat på hus som ligger 1 miljon-1,5 billigare än vår budget.
 
Tittade på bilderna på hemnet, fint hus! Vet inte vilka växter de menar vid grundmuren dock... De där vid hörnet vid altanen? Jag har sett sjukt mycket värre, när det har varit växter i princip runt hela huset...

Med det sagt, det känns som att de verkligen har satsat på att det ska SE ljust och fräscht ut, istället för att hålla huset i gott skick, så det finns eventuellt en hel del att göra på saker som rent estetiskt ser bra ut. De renoverade 2012 men struntade i att göra sånt som att montera fast toalett, fixa golvbrunnar och tätskikt liksom. Sådana renoveringar är alltid tråkigast, för det kommer inte bli en stor vinning i hur det ser ut :)
 
mm visst det är fint :) men man vill ju veta total kostnad för att återställa ev brister/skador om det lutar åt att man verkligen vill bo där å vinner budgivning.

om vi går vidare med huset ang egen besiktning är det inte bra ha med en hantverkare också? som då kan säga på plats totalkostnaf?
 
Jo. När vi budade på ett äldre hus var vi där (på visning!) med en snickare (som också mätte fukt osv). Personligen skulle jag nog räkna med 0,5-1miljon, men man behöver ju inte alls göra allt på en gång. Förhoppningsvis. Rätt sällsynt att allt brakar samman samtidigt :)
 
Det känns som en väldigt stor skillnad på det skick man tycker sig av bilderna (ser fräscht och lite spännande ut), och det skick den har enl. protokollet.

Den där "ränndalen" ser ut att vara väldigt svår att få att fungera. Ser ut som ett "veck" mellan två huskroppar utan lutning. De hade ju tydligen haft problem där också.
 
Fuktfläckar invändigt är aldrig bra. Ägaren köpte huset för ett år sedan och vill nu sälja? Har han kommit på något? Radonsug installerad, alltså detta är ett radonhus. Källardörren ser ut att vara bortom räddning. Höga fuktvärden i WC1 och det har varit en vattenskada eftersom en koppling gått sönder, varför går kopplingen sönder? Hemmameck av klåpare?. Avlopp i gjutjärn som troligen läcker eftersom det finns fuktfläckar.

Jag hade köpt ett annat hus om inte priset är fantastiskt. Speciellt som du är nybörjare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.