Jag har också funderat kring just de sakerna. Vad händer om isoleringen tar stryk, eller rören som är ingjutna i en platta? En krypgrund är väl iofs inget garanterat säkert kort, men o andra sidan blir ju eventuella justeringar / renoveringar betydligt enklare att genomföra.
 
Vi har haft hus med källare, tyckte att det var bra. Vår dotter har hus med platta, byggd i slutet av 70 talet, golvet är svin kalt. Nu när vi börjar bli gamla, vill vi inte ha trappor. Skall bygga utomlands.
 
Väldigt intressant & bra tråd!

Vi är i startgroparna att bygga ut entreplanet på vårt hus. Vi ska bygga ca 55m2 och är i valet/kvalet att välja mellan krypgrund eller platta på mark.
Vi har en nivåskillnad på ca 1,2 m (källare som vi inte tänkt bygga ut) från mark till golvyta och lämpligast enligt mig är att göra krypgrund. Rätt eller fel?
 
Mikael_L
CalleSpeed skrev:
Hej

Personligen tycker jag det pratas för lite om riskerna med de ingjutna PEX rören till golvvärmen i betongplattor.
Inte så väldigt mycket att oroa sig för tycker jag.
Om/när det är dags så lägger man antingen en flytande värmegolv över och nytt ytskikt.
(Nackdel, alla dörrar kommer för lågt /måste justeras.
Fördel, mer snabbreglerad värme, bra om framtidens energi blir ännu dyrare än idag.)

Eller så spårfräser man ner nya slingor, lite mer jobb men ändå en relativt standardåtgärd som t.ex. elektriker praktiserar när nya uttag/brytare måste in i betong väggar.

Sen kanske elen har blivit superbillig igen pga genombrott inom solenergiområdet så man helt enkelt monterar elradiatorer. Och så finns det ju vattenradiatorer också.

Ja jag är inte så väldigt orolig för vad som händer om 30+ år med mina GV-slingor.
 
Det enkla valet är ju att göra en välisolerad platta utan golvvärme :cool:

Att golvet skulle bli "svinkallt" tror jag är en fördom om huset är tätt och inte har golvdrag.
Men om man vill kunna tassa omkring barfota, och har klinker här och där, är det kanske 28°C man behöver.
Hur varmt blir det då inomhus?

Jag har mätt då och då för att kolla värmen vid golv och tak, och skillnaden har alltid varit mindre än 1°C.
För tillfället är temperaturskillnaden 0,4°C.
Klarar man inte en golvtemperatur på 20 grader, så finns det tofflor att köpa från 10 kr/par :)

Om man, som Rozalie, skall bygga hus utomlands, misstänker jag att det blir på sydligare breddgrader, i ett lite varmare klimat. Då verkar golvvärme, med allt det kräver, som overkill.
Sett från horisont i södra Halland i alla fall.
 
Intressant diskussion! Skulle någon kunna utveckla det som rör prisbilden på platta på mark vs krypgrund. Vi har planer på att bygga ut vårt hus som står på en krypgrund (som fungerar). Av olika anledningar har vi valt att avstå från golvvärme och jag har därför tänkt att grundläggningstypen inte är så avgörande. För min egen del är jag inte så rädd för fuktproblem i krypgrunden. Man ju alltid inspektera och vidta åtgärder om så behövs. I mitt fall känns det därför som att priset får bli avgörande. Vi har tänkt leja bort grunden och en entreprenör som jag träffat trodde att det blev billigare med krypgrund men någon här i tråden var tveksam på om det skilde så mycket i pris. Vi skall bygga ut ca 80 m2. Några mer kommentarer gällande kostnader?
 
nizzehult
Jag är ingen byggare men rätt tekniskt intresserad och när vi byggde kring sekelskiftet så sneglade vi inte ens på krypgrund. Men största skälet till detta var våra markförhållanden; gammal sjöbotten med packad morän där hela området lutar ner mot ett myrområde. På våren kunde det stå flera dm vatten i ena kanten!
Det finns alltså inte enkelt ja/nej på denna fråga utan markförhållandena är rätt avgörande. Rätt gjord är en platta på mark överlägsen - men dyrare.
Våra förfäder, alltså för hundratals år sen visste då ingen annan metod än krypgrund och husen blev rätt otäta - men ruttnade inte nämnvärt och mögel var ett relativt okänt begrepp. För att inte tala om energiförbrukning. Idag vill man ha husen så täta som möjligt vilket är bra för energiförbrukningen men inte för ventilationen i krypgrunden. Det blir för kallt och rått där och då far materien illa.
Jag fördömer inte krypgrunden som konstruktion men den är rent olämplig i vissa miljöer och man bör ha konstant järnkoll på hur det är där nere. Året om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.