Vi letar för närvarande tomter i Uppsala/Knivsta med omnejd. Vi har hittat en tomt på ca 900 m2 (35 x 26 m) med västnordvästligt läge (ca 295 grader), men har svårt att hitta en lämplig placering för ett hus på tomten. Tomten ligger ca 1,5-2 m över vägen och detaljplanen är relativt tillåtande.

forsta.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset vi funderar på att bygga är i new england-stil och symmetriskt med två plan på ca 200 m2 (ca 13x7 m). Huset liknar Myresjöhus Hudson Bay (http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/ocean-living/hudson/) och Trivselhus C:024 (http://www.trivselhus.se/husmodeller/c024/) .

Hur placerar vi hus och fristående garage för att utnyttja tomtytan och väderstrecken på bästa sätt? Vi funderar bl a på alternativen nedan:

a) Garage i nordöstra hörnet. Hus placerat med bredsidan mot gatan så långt upp på tomten mot nordost som detaljplanen tilltåter (4,5 m från tomtgräns) och med lagom avstånd till garage. Stora fönster i vardagsrum på framsidan mot gatan och uteplats utanför.

b) Garage i nordöstra hörnet. Hus placerat gaveställt mot gatan strax söder om garage. Stora fönster i vardagsrum mot tomt i sydsydväst och uteplats utanför.

Alternativ a) ser förmodligen trevligast ut från gatan, men på vilket sätt får vi trevligast boende? Hur är det t ex med uteplats mot västnordväst eller vardagsrum stora fönster mot sydsydväst?

Vi tar gärna emot synpunkter på dessa placeringar och gärna andra förslag på både pacering och planlösningar så klart. :)
 
Spontant tycker jag att ett 2-plans hus behöver en större tomt. Iaf komma en bra bit från gatan. Speciellt med stora fönster som kommer att fungera som skyltfönster, o hur kul är det?
 
Tack för din input Nimajneb! Jag håller med dig om att det inte är kul med stora skyltfönster direkt mot gatan. Med alt a) skulle de stora fönsterna då hamna ca 13 m från gatan. Huset/tomten ligger dock nästan 2 m ovanför gatan, så vi tänkte med en häck placerad vid tomtgränsen mot gatan så utgör kanske inte insynen något problem?
 
Hur mycket trafik är det på vägen? Genomfart eller bara en lokalgata? Är det mkt trafik vill man nog inte ha uteplats mot vägen pga buller och avgaser.
Jag tänker spontant på ett vinkelhus med långsidorna mot vägen resp övre tomtgräns. Då får ni en skyddad uteplats i vinkeln.
 
weyk skrev:
Hur mycket trafik är det på vägen? Genomfart eller bara en lokalgata? Är det mkt trafik vill man nog inte ha uteplats mot vägen pga buller och avgaser.
Jag tänker spontant på ett vinkelhus med långsidorna mot vägen resp övre tomtgräns. Då får ni en skyddad uteplats i vinkeln.
Väldigt bra synpunkter här! Det är en lokalgata med med begränsad trafik, så det bör inte innebära några större bekymmer med buller och avgaser.

Vinkelhus är en intressant tanke. Hur blir det med kvällssol med utformningen och placeringen du föreslår?
 
Om huset ligger 2 m upp från gatan så kanske du kan bygga källare och ha garaget där, istället för att bygga ett fristående garage. Det lär ju vara en fördel att få garageporten i gatuhöjd, särskilt de dagar då det är halt.

Kostnadsmässigt borde det kunna bli billigare än ett fristående garage. Istället för att bygga ett helt fristående garage så kommer du att behöva bygga omkring 100 kvm källarvägg och ett extra bjälklag på ditt hus, och då får du 90 kvm källare. Lösningen blir dessutom energieffektivare (spillvärmen från källaren går upp i huset), garaget blir mer åtkomligt plus att du får mer tomtyta.

Annars tycker jag det viktigaste är att placera huset så att du får en solig tomt. Vi bor i ett kallt land, och solen kan lätt skärmas av med parasoller och liknande om det blir för varmt på uteplatsen.
 
Kan vara bra att tänka på grannarna också.

Speciellt de på tomten NO om den aktuella.
De skulle nog inte uppskatta ett stort högt hus alldeles vid tomtgränsen, som tar mycket av eftermiddags- och kvällsolen.
 
Att ha garage i under huset hade vi inte alls tänkt på. Det är absolut en intressant tanke vi får fundera på.

Jag är lite osäker på väderstrecken i det här fallet. Jag är helt med på att solen går upp i öst och ner i väst, men att det beror på tiden på året. När solen står som högst i juni så går väl solen ändå upp i NO och ner i NV(?). Menar du att det optimala solläget för de här två alternativen blir b), dvs gavelställa för att bredsidan mot sydsydväst?
 
KnockOnWood skrev:
Kan vara bra att tänka på grannarna också.

Speciellt de på tomten NO om den aktuella.
De skulle nog inte uppskatta ett stort högt hus alldeles vid tomtgränsen, som tar mycket av eftermiddags- och kvällsolen.
Ja, det är helt sant. Vi har kollat på de pågående byggena och grannen i NO kommer att gavelställa sitt hus och placera det långt mot NO.
 
Kolla på alla snygga sluttningshus som finns! Lägg entre, garage o tvättstuga o kök i marknivå, sovrum på övre våningen. Lättare att gå i trappor inomhus, de behöver kanske inte heller vara fullånga. Jag tycker det byggs fel husmodeller på tomter idag. I Falun finns ett nybyggt område där ena sidan av gatan har 2-4 m lutning. Alla utom en fastighet har fyllt upp marken och byggt huset uppe på en höjd. Jag skulle vägra bo så med barn, barnvagnar och matkassar med en lång trappa till ytterdörren.
 
Skippa husen som ni valt! Skaffa en arkitekt och bygg lösvirke! Och - minst lika viktigt - anlita dessutom på tidigt stadium en trädgårdsarkitekt! Det betalar sig.

Ni gör helt rätt som håller koll på grannarnas planer. Ni vet mer än jag om detta. Men på grund av tomtformen och nivåskillnaden gissar jag att det här slutar med en lösning där ni får garage i gatuplan under en gavelställd villa på tomtens nordligaste del. Då får ni en stor samlad yta mot sydväst, som tack vare topografin blir lätt att göra insynsskyddad från gatan. Kanske ni kan öka tomtens intimitet med hjälp av växthus eller trädgårdspaviljong.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.